Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2240823_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
7. september 2020
Svar på spørgsmål 414 (Alm. del):
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 414:
”Redegørelse/Perspektiv-
og Handlingsplan for Ligestilling 2020 viser, at
95 pct. Af eleverne på erhvervsuddannelserne, der har hovedområdet
”Teknologi, Byggeri og Transport” er drenge, mens hovedområdet
”Omsorg,
Sundhed og Pædagogik” består af 87 pct. piger. Det er et klart
bevis på, at vi stadig oplever områder, hvor der er kønsopdelte uddan-
nelser, som i sidste ende kan betyde, at de unge begrænses i deres valg,
og at virksomhederne får sværere ved at få den arbejdskraft, de efter-
spørger. Hvilke initiativer vil regeringen tage på uddannelsesområdet for
at forhindre den udvikling, og vil ministeren endvidere oversende den
fulde kønsfordeling på erhvervsuddannelser, der må antages at ligge til
grund for Redegørelse/Perspektiv- og Handlingsplan for Ligestilling
2020?”
Svar:
Uddannelsesvalget hos de unge er ofte kønsopdelt, hvilket især gælder på
erhvervsuddannelserne, hvor en uddannelse giver direkte adgang til et
erhverv på arbejdsmarkedet. Derfor afspejler uddannelsesvalget i høj
grad kønsfordelingen på arbejdsmarkedet.
Regeringen er meget enig i, at det ville være ønskeligt med en mere ligelig
kønsfordeling i tilgangen til især uddannelserne under hhv.
”Teknologi,
Byggeri og Transport”
og
”Omsorg,
Sundhed og Pædagogik”. Samtidigt
må det også erkendes, at en ændret kønsfordeling i uddannelsesvalg kun
kan ændres med et langt sejt træk.
I Erhvervsuddannelsesaftalen 2018 (Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden), som blev indgået af den tidligere
regering og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre samt
Socialistisk Folkeparti, indgår et initiativ om attraktive undervisningsmil-
jøer, hvor indsatsen blandt andet har fokus på at tiltrække flere piger og
kvinder til traditionelle mandefag og flere drenge og mænd til traditionel-
Sags nr.: 20/14611
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
le kvindefag. Analysearbejdet er fortsat i gang, og rapportens resultater
forventes at foreligge ultimo 2020. Der er endvidere i samme aftale et
betydeligt fokus på at introducere mere bredt til ungdomsuddannelserne
i folkeskolen og dermed forhåbentligt åbne uddannelsesvalget op for
langt flere, hvilket også kan bidrage til at udfordre de traditionelle valg
for både drenge og piger.
Endelig kan jeg oplyse, at der i regi af Teknologipagten, hvor en målsæt-
ning er, at 20 % flere skal vælge en STEM-erhvervsuddannelse, også er et
særligt fokus på at tiltrække flere kvinder til disse uddannelser.
I nedenstående bilag fremgår den fulde kønsfordeling på erhvervsud-
dannelserne, der ligger til grund for
”Redegørelse/Perspektiv-
og Hand-
lingsplan for Ligestilling 2020”, men det fremgår ikke hvilket nøgletal,
der ligger til grund for opgørelserne i handlingsplanen, og der kan derfor
være mindre afvigelser mellem de to opgørelser.
De to tabeller i bilaget angiver fordelingen af mænd og kvinder på alle
erhvervsuddannelser med udgangspunkt i bestanden på uddannelserne
pr. 30 september i det pågældende år. Kønsfordelingen kan opgøres med
afsæt i bestanden, tilgangen til grundforløbet, tilgangen til hovedforløbet
eller elever, der fuldfører uddannelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0003.png
Bilag
Tabel 1: Kønsfordeling på alle erhvervsuddannelser 2017-2019
Uddannelse
2017
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
31%
69%
69%
31%
77%
23%
87%
13%
49%
51%
54%
46%
33%
67%
39%
61%
9%
91%
24%
76%
29%
71%
56%
44%
85%
15%
8%
92%
6%
94%
24%
76%
54%
46%
96%
4%
47%
53%
60%
40%
2018
31%
69%
70%
30%
78%
22%
89%
11%
50%
50%
57%
43%
34%
66%
39%
61%
11%
89%
24%
76%
23%
77%
2019
32%
68%
70%
30%
78%
22%
90%
10%
53%
47%
59%
41%
36%
64%
37%
63%
9%
91%
26%
74%
26%
74%
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Anlægsgartner
Bager og konditoruddannelsen
Dyrepasser
Ernæringsassistent
Fødevarer, jordbrug og oplevelser, Grundforløb 1
Gartner
Gastronom
Gourmetslagter
Greenkeeper
Landbrugsuddannelsen
Mejerist
Produktionsgartner
Receptionist
Skov- og naturtekniker
Slagter
Tarmrenser
Tjener
Veterinærsygeplejerske
Væksthusgartner
85%
15%
8%
92%
4%
96%
18%
82%
53%
47%
97%
3%
84%
16%
10%
90%
7%
93%
28%
72%
55%
45%
98%
2%
Kontor, handel og forretningsservice
Detailhandelsuddannelse med specialer
61%
39%
60%
40%
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0004.png
Eventkoordinatoruddannelsen
Finansuddannelsen
Generel kontoruddannelse
Handelsuddannelse med specialer
Kontor, handel og forretningsservice, Grundfor-
løb 1
Kontoruddannelse med specialer
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
73%
27%
45%
55%
90%
10%
41%
59%
46%
54%
76%
24%
50%
50%
94%
6%
80%
20%
100%
0%
84%
16%
73%
27%
89%
11%
88%
12%
91%
9%
98%
2%
1%
99%
13%
87%
4%
96%
89%
11%
21%
79%
77%
23%
17%
74%
26%
42%
58%
95%
0%
42%
58%
45%
55%
76%
24%
50%
50%
93%
7%
82%
18%
100%
0%
85%
15%
74%
26%
90%
10%
89%
11%
97%
3%
98%
2%
1%
99%
17%
83%
5%
95%
91%
9%
23%
77%
79%
21%
20%
74%
26%
49%
51%
88%
0%
42%
58%
45%
55%
76%
24%
48%
52%
94%
6%
86%
14%
100%
0%
86%
14%
75%
25%
90%
10%
88%
12%
100%
0%
99%
1%
2%
98%
17%
83%
4%
96%
93%
7%
32%
68%
76%
24%
23%
4
Omsorg, sundhed og pædagogik
Fitnessinstruktør
Frisør
Hospitalsteknisk assistent
Kosmetiker
Omsorg, sundhed og pædagogik, Grundforløb 1
Pædagogiske assistent uddannelse
Social- og sundhedsassistent
Social- og sundhedshjælper
Social- og sundhedsuddannelsen
Tandklinikassistent
Teknologi, byggeri og transport
Anlægsstruktør, bygningsstruktør og brolægger
Autolakerer
Automatik- og procesuddannelsen
Beklædningshåndværker
Beslagsmed
Boligmonteringsuddannelsen
Buschauffør i kollektiv trafik
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0005.png
Byggemontagetekniker
Bygningsmaler
Bygningssnedker
Bådmekaniker
Cnc-teknikeruddannelsen
Cykel- og motorcykeluddannelsen
Data- og kommunikationsuddannelsen
Digital media
Ejendomsservicetekniker
Elektriker
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
Elektronikoperatør
Entreprenør- og landbrugsmaskinuddannelsen
Film- og tv-produktionsuddannelsen
Finmekanikeruddannelsen
Flymekaniker
Forsyningsoperatør
Fotograf
Glarmester
Grafisk tekniker
Guld- og sølvsmedeuddannelsen
Havne- og terminaluddannelsen
Industrioperatør
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
83%
6%
94%
53%
47%
0%
100%
0%
86%
6%
94%
5%
95%
15%
85%
7%
93%
3%
97%
5%
95%
64%
36%
1%
99%
25%
75%
4%
96%
4%
96%
0%
96%
52%
48%
0%
97%
34%
66%
85%
15%
0%
100%
34%
66%
80%
6%
94%
54%
46%
15%
85%
0%
100%
0%
100%
5%
95%
5%
95%
18%
82%
8%
92%
3%
97%
5%
95%
70%
30%
1%
99%
24%
76%
7%
93%
5%
95%
0%
96%
55%
45%
6%
94%
35%
65%
85%
15%
0%
100%
34%
66%
77%
10%
90%
57%
43%
23%
77%
0%
100%
0%
100%
8%
92%
6%
94%
15%
85%
7%
93%
3%
97%
7%
93%
100%
0%
1%
99%
25%
75%
8%
92%
8%
92%
0%
100%
57%
43%
6%
94%
33%
67%
89%
11%
0%
100%
37%
63%
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0006.png
Industriteknikeruddannelsen
Karrosseriteknikeruddannelsen
Kranfører
Køleteknikuddannelsen
Laboratorietandtekniker
Lager- og terminaluddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Metalsmed
Murer
Møbelsnedker og orgelbygger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktør
Redderuddannelsen
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
7%
93%
3%
97%
0%
100%
0%
99%
75%
25%
21%
79%
2%
98%
0%
98%
16%
84%
14%
86%
56%
44%
44%
56%
2%
98%
55%
45%
7%
93%
4%
96%
20%
80%
26%
74%
0%
92%
26%
74%
77%
23%
12%
88%
0%
9%
91%
4%
96%
0%
100%
0%
100%
69%
31%
22%
78%
3%
97%
0%
98%
16%
84%
21%
79%
57%
43%
0%
75%
2%
98%
39%
61%
56%
44%
20%
80%
4%
96%
17%
83%
25%
75%
0%
95%
29%
71%
81%
19%
21%
79%
0%
9%
91%
4%
96%
0%
100%
0%
99%
80%
20%
23%
77%
3%
97%
9%
91%
23%
77%
20%
80%
58%
42%
2%
98%
42%
58%
67%
33%
13%
88%
4%
96%
14%
86%
24%
76%
0%
93%
29%
71%
80%
20%
20%
80%
0%
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0007.png
Skiltetekniker
Skorstensfejer
Smedeuddannelsen
Snedkeruddannelsen
Stenhugger
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Teater- event- og av-tekniker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Teknologi, byggeri og transport, Grundforløb 1
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddannelse
Urmager
Vejgodstransportuddannelsen
Vindmølleoperatør
VVS-energiuddannelsen
Værktøjsuddannelsen
Webudvikler
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
100%
53%
47%
0%
97%
3%
97%
24%
76%
0%
82%
0%
100%
0%
100%
0%
98%
18%
82%
44%
56%
0%
96%
7%
93%
0%
89%
2%
98%
15%
85%
5%
95%
4%
96%
1%
99%
6%
94%
21%
79%
100%
52%
48%
6%
94%
4%
96%
23%
77%
43%
57%
0%
100%
0%
75%
0%
99%
18%
82%
43%
57%
6%
94%
7%
93%
0%
100%
2%
98%
13%
87%
7%
93%
4%
96%
1%
99%
8%
92%
20%
80%
99%
57%
43%
7%
93%
5%
95%
19%
81%
36%
64%
0%
100%
0%
75%
0%
99%
18%
82%
45%
55%
7%
93%
7%
93%
0%
96%
2%
98%
13%
87%
7%
93%
0%
97%
2%
98%
8%
92%
23%
77%
Anm.: Fordelingerne er baseret på bestanden på erhvervsuddannelserne pr. 30. septem-
ber i det pågældende år. På grund af observationer med ukendt køn summerer fordelin-
gerne ikke til 100 pct. overalt.
Kilde: Børne og undervisningsministeriets datavarehus
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 414: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage på uddannelsesområdet for at forhindre kønsopdelte uddannelser, til børne- og undervisningsministeren
2240823_0008.png
Tabel 2: Kønsfordeling på erhvervsuddannelsernes fire hovedom-
råder 2017-2019
Fødevarer, jordbrug og oplevelser
Kontor, handel og forretningsservice
Omsorg, sundhed og pædagogik
Teknologi, byggeri og transport
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
Kvinde
Mand
2017
44%
56%
62%
38%
87%
13%
11%
89%
2018
43%
57%
62%
38%
88%
12%
11%
89%
2019
44%
56%
61%
39%
89%
11%
11%
89%
Anm.: Fordelingerne er baseret på bestanden på erhvervsuddannelserne pr. 30. septem-
ber i det pågældende år.
Kilde: Børne og undervisningsministeriets datavarehus
8