Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
28. september 2020
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 413
(Alm. del) af 3. juli 2020 stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, evt. med bidrag fra finansministeriet, hvad det vil koste i
direkte omkostninger/besparelser for staten, hvis halvdelen af de elever, der i dag
tager en STX i stedet tager en EUX-uddannelse, og vil ministeren videre oplyse,
hvad det vil betyde for BNP på henholdsvis kort og lang sigt?
Svar
Hvis halvdelen af de elever, der i dag gennemfører en stx-uddannelse i stedet gen-
nemfører en eux, vil de direkte omkostninger/besparelser for staten først og
fremmest kunne henføres til forskelle i udgifter til taxametre og SU for de to elev-
grupper.
I
tabel 1
er angivet stiliserede eksempler på de direkte statslige udgifter for hhv. en
gennemsnitlig stx-elev og en gennemsnitlig eux-elev for et helt uddannelsesforløb.
Tabel 1
Direkte statslige udgifter til en gennemsnitlig stx-elev og eux-elev
Udgifter til en stx-elev (3 år)
- Udgifter taxametre
- Udgifter SU (før tilbageløb)
Udgifter til en eux-elev (4 ¾ år)
- Udgifter taxametre
- Udgifter SU (før tilbageløb)
240.600
219.900
20.700
195.380
191.680
3.700
Anm.: Fsva. den gennemsnitlige eux-elev er der taget udgangspunkt i en eux-elev, der kommer direkte fra
grundskolen og efterfølgende har 40 ugers grundforløb i år 1 og år 2 og dernæst har knap 60 ugers
skoleundervisning fordelt over de efterfølgende 4 år. Der er dertil taget udgangspunkt i, at en gennemsnitlig
eux tager ca. 4 ¾ år. Endelig er der taget udgangspunkt i eux-elever, der har en uddannelsesaftale. Parallelt
hertil er der taget udgangspunkt i en gennemsnitlig stx-elev, der kommer direkte fra grundskolen.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk