Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2240866_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 412 (Alm. del):
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 412:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange elever, der på grund af ad-
færdsændringer forventes at overgå til henholdsvis efterskole, EUD10,
FGU eller direkte på en ungdomsuddannelse? Opgørelsen bedes derud-
over udarbejdes, så der i beregningen tages højde for tre forskellige sce-
narier 1) hvor alle elever går direkte videre på en ungdomsuddannelse, 2)
hvor ingen går direkte videre, men alle søger over i andre 10. klasseslig-
nende tilbud, 3) et mellemscenarie hvor gruppen deles mellem 1 og 2.
Svar:
Spørgsmålet er forstået i forlængelse af spørgsmål 411 vedr. provenu ved
udfasning af den kommunale 10. klasse. I svaret tages der udgangspunkt
i, at alle kommunale 10. klassetilbud udfases, herunder EUD10, 20/20-
ordningen, 10. klasse med driftsoverenskomst med erhvervsskoler, samt
10. klasse på folkeskoler, ungdomsskoler og 10. klassecentre.
Generelt er det ikke muligt at kvantificere forventede adfærdsændringer
ved nedlæggelse af den kommunale 10. klasse. Det skyldes, at der er for-
skellige årsager til, at eleverne vælger 10. klasse, ligesom de har forskelligt
udbytte af det, herunder strukturer i uddannelsessystemet, fx udbud af
uddannelsesmuligheder, adgangsbegrænsninger til ungdomsuddannelser
samt videre uddannelsesmuligheder.
Det er dog muligt i de opstillede scenarier at pege på nedenstående op-
mærksomhedspunkter, som kan forventes at påvirke elevadfærden.
Scenarie 1: Alle elever går direkte videre på en ungdomsuddannelse
Følgende tages i betragtning:
I 2020 var 17 pct. af de elever, der efter kommunal 10. klasse søgte
en gymnasial uddannelse, uddannelsesparate til denne uddannelse
7. september 2020
Sags nr.:20/14714
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om, hvor mange elever, der på grund af adfærdsændringer forventes at overgå til henholdsvis efterskole, EUD10, FGU eller direkte på en ungdomsuddannelse, til børne- og undervisningsministeren
efter 9. klasse. For de elever, der søgte en erhvervsuddannelse var
33 pct. uddannelsesparate efter 9. klasse. Objektivt kunne de derfor
optages direkte på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse.
De resterende elever, som afsluttede en kommunal 10. klasse i 2020,
var efter 9. klasse enten:
ikke vurderet uddannelsesparate til den ungdomsuddannelse,
de søgte efter 10. klasse, men parate til en anden ungdomsud-
dannelse.
ikke vurderet uddannelsesparate til hverken en erhvervsfaglig
eller gymnasial uddannelse. Med de nuværende regler ville de
derfor kun kunne blive optagede på en erhvervsuddannelse el-
ler en gymnasial uddannelse på baggrund af en optagelsesprø-
ve. Undtaget er, at ikke-uddannelsesparate elever kan blive op-
taget på gymnasiet uden optagelsesprøve, såfremt de har opnå-
et mere end 6 i gennemsnit ved folkeskolens lovbundne prø-
ver. Elever, som søger en erhvervsuddannelse, kan på samme
måde undtages for optagelseskrav, såfremt de har en uddannel-
sesaftale.
Alternativet for den ovennævnte gruppe er, med de nuværende
optagelsesregler, at starte på andre forberedende tilbud, som fx
FGU eller STU, såfremt de kan visiteres dertil.
Scenarie 2: Alle elever vælger et andet 10. klasselignende tilbud
Såfremt den kommunale 10. klasse nedlægges, vil alle de tilbageværende
10. klassetilbud være tilbud med forældrebetaling (10. klasse på fri- og
privatskoler, frie fagskoler samt efterskoler), da 10. klassetilbud som
20/20, 10. klasse på erhvervsskoler og EUD10 er kommunale 10. klasse-
tilbud. Det kan ikke forventes, at alle forældre til elever i den kommunale
10. klasse økonomisk vil have mulighed for, at eleverne i stedet tager 10.
klasse på et af de tilbageværende 10. klassetilbud.
Scenarie 3: Nogle elever vælger et andet 10. klassetilbud og andre går direkte videre
på en ungdomsuddannelse
En fordeling af elever ud fra dette scenarie vil skulle tage udgangspunkt i
samme overvejelser som nævnt i de to ovenstående scenarier.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2