Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2233725_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 411 (Alm. del):
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 411:
Vil ministeren oplyse, hvad der ville kunne frigives af provenu, hvis den
kommunale 10. klasse blev udfaset og hermed overgik til i stedet at
kunne tages som hhv. EUD10 og 10. klasse på efterskole?
Svar:
Spørgsmålet er forstået sådan, at der ønskes et estimat for den samlede
økonomiske effekt ved nedlæggelse af den kommunale folkeskoles 10.
klasse, hvor det forudsættes, at eleverne fordeles til henholdsvis EUD10
og 10. klasse på en efterskole. Besvarelsen af spørgsmålet omfatter der-
for ikke en vurdering af den mulige adfærdseffekt og fordeling af elever
på tværs af øvrige uddannelsestilbud, hvis folkeskolens 10. klasse i den
klassiske form udfases. Der må dog forventes en række substitutionsef-
fekter, fx i form af at eleverne går direkte fra grundskolen til erhvervsud-
dannelser eller FGU.
Kommunerne registrerer ikke omkostninger pr. klassetrin i folkeskolen,
hvorfor de reducerede omkostninger ikke kan opgøres på baggrund af
regnskabsdata. Dermed er der ikke et sikkert grundlag for at opgøre de
kommunale omkostninger forbundet med 10. klasse.
Kommunernes omkostninger kan i stedet beregningsteknisk estimeres
med udgangspunkt i 1) de direkte omkostninger forbundet med under-
visningen af eleverne i 10. klasse (omkostninger pr. undervisningstime),
eller 2) kommunernes gennemsnitlige omkostninger pr. folkeskoleelev
(samlede omkostninger til undervisning, specialundervisning, bygninger,
21. august 2020
Sags nr.: 20/14896
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om, hvad der ville kunne frigives af provenu, hvis den kommunale 10. klasse blev udfaset og hermed overgik til i stedet at kunne tages som hhv. EUD10 og 10. klasse på efterskole, til børne- og undervisningsministeren
2233725_0002.png
administration, IT-udgifter mv). Det er på den baggrund beregningstek-
nisk estimeret, at kommunernes aktuelle omkostninger til 10. klasse ud-
gør mellem 0,4
1
og 1,0
2
mia. kr. årligt afhængigt af opgørelsesmetode.
Det vurderes, at provenuet forbundet med en udfasning af folkeskolens
10. klasse sandsynligvis vil ligge et sted imellem de to estimerede spænd
for kommunernes årlige omkostning. Når det næppe vil være muligt at
frigive op til 1 mia. kr. årligt, hænger det sammen med, at kommunerne
fortsat vil have en række omkostninger til administration, IT-udgifter
mv. i folkeskolen, som ikke vil kunne nedbringes selvom 10. klasse ned-
lægges. Omvendt er der i det lave estimat på 0,4 mia. kr. ikke taget højde
for de kommunale omkostninger forbundet med specialundervisning,
herunder at væsentligt flere elever i 10. klasse modtager specialundervis-
ning end i de øvrige klassetrin. Dette forhold taler for, at kommunerne
må forventes at kunne frigøre mere end 0,4 mia. kr. årligt, hvis 10. klasse
udfases.
Ud over de kommunale omkostninger forbundet med folkeskolens 10.
klasse afholder udbydere af ungdomsuddannelser også udgifter til bro-
bygning til ungdomsuddannelserne, der er en obligatorisk del af 10.
klasse. Staten finansierer udgifterne til brobygning via taxametertilskud,
som udbetales direkte til de uddannelsesinstitutioner, der afholder aktivi-
teten. Nedlægges folkeskolens 10. klasse vil de statslige tilskud til brobyg-
ning i 10. klasse dermed bortfalde. Det er ikke muligt at opgøre disse
statslige mindreudgifter til brobygning i 10. klasse på baggrund af regn-
skabsdata, da der ikke skelnes mellem brobygning fra folkeskolens 9. og
10. klasse samt fra fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler. I
2019 blev der i alt brugt 87,3 mio. kr. til brobygning.
Overgang til EUD10 og 10. klasse på efterskole
EUD10 er et tilbud til elever, der er motiverede for at påbegynde en er-
hvervsuddannelse, men ikke opfylder adgangsforudsætninger eller har
brug for yderligere afklaring af deres uddannelsesvalg. EUD10 udbydes
af kommunerne som et alternativ til folkeskolens 10. klasse. Med
1
Estimatet er beregnet med udgangspunkt i at 12.550 elever i folkeskolens 10. klasse
(elevtallet for skoleåret 2018/2019, jf. seneste opgjorte år i undervisningsstatistik.dk)
undervises i klasser med i gennemsnit 21,6 elever (gns. klassekvotient 2018). Estimatet
er endvidere baseret på, at der gives 819 timers undervisning pr. skoleår (svarende til
mindstekravet i folkeskolens 10. klasse), og at den gennemsnitlige omkostning pr. læ-
retime inkl. forberedelse og 20 pct. overhead er 880 kr. Alle beløb er i 2020-priser.
Estimatet er beregnet med udgangspunkt i at 12.550 elever i folkeskolens 10. klasse
(elevtallet for skoleåret 2018/2019, jf. seneste opgjorte år i undervisningsstatistik.dk)
ganget med den gennemsnitlige omkostning pr. folkeskoleelev i 2018 (78.440 kr.). Den
gennemsnitlige omkostning pr. folkeskoleelev er beregnet som de kommunale udgifter
i 2018 til folkeskoler, specialundervisning i regionale tilbud, kommunale specialskoler
og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder samt efter- og vide-
reuddannelse i folkeskolen og er ekskl. statslig refusion divideret med det samlede
elevtal i 2018 i folkeskoler, kommunale ungdomsskoler, specialskoler og dagbehand-
lingstilbud og anbringelsessteder. Alle beløb er i 2020-priser.
2
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om, hvad der ville kunne frigives af provenu, hvis den kommunale 10. klasse blev udfaset og hermed overgik til i stedet at kunne tages som hhv. EUD10 og 10. klasse på efterskole, til børne- og undervisningsministeren
EUD10 er det imidlertid forudsat, at eleverne gør brug af undervisningen
i folkeskolens 10. klasse i fagene dansk, matematik og engelsk samt bro-
bygning. Dermed er EUD10 tilbuddene afhængige af folkeskolens 10.
klasse og kan ikke forudsættes videreført uændret, hvis folkeskolens 10.
klasse nedlægges. Derfor er det ikke muligt at vurdere, hvor mange ele-
ver, som vil gøre brug af EUD10-tilbud eller den potentielle omkostning
herved. Målgruppen for den nuværende EUD10 er derudover forholds-
vis snæver, hvorfor det ikke kan forventes, at en større andel af de nuvæ-
rende elever i den kommunale 10. klasse vil kunne overgå hertil.
Såfremt flere elever tager 10. klasse på efterskole vil dette medføre øgede
omkostninger for staten, idet efterskolernes undervisningsvirksomhed i
overvejende grad er dækket af statslige tilskud. Staten ydede i 2019 et
gennemsnitligt tilskud på 109.360 kr. pr. efterskoleelev på 10. klassetrin.
Statstilskuddet pr. elev på efterskole er således højere end den gennem-
snitlige udgift pr. elev i 10. klasse i den kommunale folkeskole, hvorfor
der vil være offentlige merudgifter forbundet med en elevbevægelse fra
folkeskolens 10. klasse til efterskoler. Opgørelse af den samlede merud-
gift for staten forbundet med øget tilgang til efterskolerne forudsætter et
grundlag for at vurdere elevtilgangen, hvilket ikke er muligt inden for
rammerne af spørgsmålets forudsætninger, jf. ovenstående redegørelse
om EUD10.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3