Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
25. september 2020
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 408
(Alm. del) af 3. juli 2020 stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren, evt. med bidrag fra finansministeriet, opgøre, hvordan hhv. �½, 1,
2,3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 års sabbatår efter endt gymnasial ungdomsuddannelse
påvirker BNP og den gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens fremadrettet?
Svar
Det er forbundet med usikkerhed at vurdere BNP-virkningen af sabbatår. Det
skyldes bl.a., at der ikke er tilstrækkelig viden om, hvordan sabbatår isoleret set
påvirker den efterfølgende uddannelsesadfærd. Dvs. om sabbatår øger det
efterfølgende uddannelsesomfang, fx på grund af øget motivation for uddannelse
mv., eller om sabbatår mindsker det efterfølgende uddannelsesomfang, fx fordi
beskæftigelse i øget omfang foretrækkes frem for videre uddannelse.
Der gives derfor med afsæt i spørgsmålet et stiliseret regneeksempel for
virkningen på BNP og beskæftigelsen, hvor det beregningsteknisk er lagt til grund,
at sabbatår ikke påvirker den efterfølgende uddannelsesadfærd.
Mængden af sabbatår kan
–
under den forudsætning
–
overordnet påvirke
strukturelt BNP gennem henholdsvis ændret beskæftigelsesomfang og ændret
produktivitet (lønafkast). Det kan ske ved, at beskæftigelsesomfanget og/eller
timelønnen er mindre under sabbatåret end efter endt videregående uddannelse.
Danmarks Statistik offentliggjorde i juni 2020 en analyse vedr. omfanget og an-
vendelsen af sabbatår.
1
Af analysen fremgår det, at beskæftigelsesomfanget i det
første sabbatår er forholdvist højt svarende til, at 75 pct. af tiden anvendes på
arbejde.
Under forudsætning af et sådant beskæftigelsesomfang under alle sabbatår, vil
BNP-virkningen af sabbatår navnligt afspejle produktivitetsforskelle (dvs.
1
DST,
Analyse: Omkring 56 pct. af studenterne holde et eller to sabbatår,
18. juni 2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk