Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2250165_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
25. september 2020
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 408
(Alm. del) af 3. juli 2020 stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren, evt. med bidrag fra finansministeriet, opgøre, hvordan hhv. �½, 1,
2,3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 års sabbatår efter endt gymnasial ungdomsuddannelse
påvirker BNP og den gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens fremadrettet?
Svar
Det er forbundet med usikkerhed at vurdere BNP-virkningen af sabbatår. Det
skyldes bl.a., at der ikke er tilstrækkelig viden om, hvordan sabbatår isoleret set
påvirker den efterfølgende uddannelsesadfærd. Dvs. om sabbatår øger det
efterfølgende uddannelsesomfang, fx på grund af øget motivation for uddannelse
mv., eller om sabbatår mindsker det efterfølgende uddannelsesomfang, fx fordi
beskæftigelse i øget omfang foretrækkes frem for videre uddannelse.
Der gives derfor med afsæt i spørgsmålet et stiliseret regneeksempel for
virkningen på BNP og beskæftigelsen, hvor det beregningsteknisk er lagt til grund,
at sabbatår ikke påvirker den efterfølgende uddannelsesadfærd.
Mængden af sabbatår kan
under den forudsætning
overordnet påvirke
strukturelt BNP gennem henholdsvis ændret beskæftigelsesomfang og ændret
produktivitet (lønafkast). Det kan ske ved, at beskæftigelsesomfanget og/eller
timelønnen er mindre under sabbatåret end efter endt videregående uddannelse.
Danmarks Statistik offentliggjorde i juni 2020 en analyse vedr. omfanget og an-
vendelsen af sabbatår.
1
Af analysen fremgår det, at beskæftigelsesomfanget i det
første sabbatår er forholdvist højt svarende til, at 75 pct. af tiden anvendes på
arbejde.
Under forudsætning af et sådant beskæftigelsesomfang under alle sabbatår, vil
BNP-virkningen af sabbatår navnligt afspejle produktivitetsforskelle (dvs.
1
DST,
Analyse: Omkring 56 pct. af studenterne holde et eller to sabbatår,
18. juni 2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvordan hhv. ½, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 års ’sabbatår’ efter endt gymnasial ungdomsuddannelse påvirker BNP og den gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens fremadrettet, til finansministeren
2250165_0002.png
Side 2 af 4
lønforskelle) mellem ufaglærte under sabbatåret og personer med en videregående
uddannelse (som forudsættes som alternativet ved mindre afholdelse af sabatår).
I
tabel 1
er der under de ovenstående forudsætninger vist et stiliseret
regneeksempel for virkningen på strukturelt BNP, hvor det gennemsnitlige antal
sabbatår varierer mellem �½ og 5 år. BNP-virkningerne er vist i forhold til et 0-
scenarie, hvor ingen holder sabbatår efter afsluttet gymnasial uddannelse.
Tabel 1
Virkning på strukturelt BNP og beskæftigelse ved forskellige gennemsnitlige antal sabbatår
År efter afsluttet gymnasial ud-
dannelse
BNP-virkning, mia. kr.
- heraf produktivitet
- heraf beskæftigelse
Beskæftigelsesvirkning, 1.000 per-
soner
Beskæftigelsesvirkning, frekvens
1/2
-6
-5
-1
-1,2
0,0
1
-12
-9
-3
-2,3
-0,1
1,5
-18
-14
-4
-3,5
-0,1
2
-24
-19
-5
-4,7
-0,1
3
-36
-28
-8
-7,0
-0,2
4
-48
-38
-10
-9,3
-0,2
5
-60
-47
-13
-11,6
-0,3
Kilde: Finansministeriet.
Det stiliserede regneeksempel viser, at hvis der fx i gennemsnit holdes i
størrelsesordenen 1�½ sabbatår
hvilket omtrent svarer til det gennemsnitlige
antal afholdte sabatår for årgangen med afsluttet gymnasial uddannelse i 2017, jf.
nærmere nedenfor under beregningsforudsætninger
reduceres strukturelt BNP
med i størrelsesordenen 18 mia. kr.
svarende til ca. 0,8 pct. af BNP
i forhold
til et 0-sabbatår-scenarie.
Det bemærkes, at ændringer i antallet af sabbatår har relativt beskedne
beskæftigelseseffekter, hvilket afspejler det relativt høje beskæftigelsesomfang
under sabbatår, der er lagt til grund for det stiliserede regneeksempel.
Beskæftigelsen påvirkes således i det stiliserede eksempel med 3.500 personer
svarende til -0,1 pct. points ændring i beskæftigelsesfrekvensen ved afholdelse af
1�½ sabatår frem for 0 sabbatår.
Det bemærkes, at Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger
både tager
udgangspunkt i den faktiske arbejdsmarkeds- og uddannelsesadfærd, hvorfor
sabbatår indgår i fremskrivningerne. 0-scenariet er således ikke repræsentativt for
udgangspunktet i de mellemfristede fremskrivninger.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det stiliserede eksempel for BNP-
virkningerne kun mekanisk er opregnet til 5 sabbatår frem for 10. Et
gennemsnitligt antal sabbatår på 5 år ligger i sig selv langt fra den nuværende
adfærd i uddannelsessystemet, hvilket gør beregningerne usikre, og beregningerne
på over 5 sabbatår endnu mere usikre.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvordan hhv. ½, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 års ’sabbatår’ efter endt gymnasial ungdomsuddannelse påvirker BNP og den gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens fremadrettet, til finansministeren
2250165_0003.png
Side 3 af 4
Beregningsforudsætninger
Det er lagt til grund for besvarelsen af spørgsmålet, at sabbatår defineres som pe-
rioden mellem afsluttet gymnasial uddannelse og påbegyndt videregående uddan-
nelse.
Personer, der ikke påbegynder en videregående uddannelse efter afsluttet gymna-
sial uddannelse betragtes som personer, der har forladt uddannelsessystemet og
som derfor ikke holder sabbatår. Det samme gælder personer, der har afsluttet en
gymnasial uddannelse og efterfølgende påbegyndt en erhvervsuddannelse, da en
erhvervsuddannelse ikke er en videregående uddannelse.
Dette følger afgrænsningen anvendt af Danmarks Statistik, der i juni 2020 offent-
liggjorde en analyse vedr. omfanget og anvendelsen af sabbatår.
2
Vedrørende brugen af sabatår fremgår det af Danmarks Statistiks analyse, at 19
pct. af årgangen, der færdiggjorde en gymnasial uddannelse i 2017, ikke holder no-
gen sabbatår, 27 pct. holder 1 sabbatår, 29 pct. holder 2 sabbatår og endelig er der
25 pct., der holder +3 sabbatår mv.
jf. tabel 2.
Tabel 2
Antal sabbatår for personer, der afsluttede en gymnasial uddannelse i 2017
Ingen sabbatår
Pct.
Personer med afsluttet
gymnasial uddannelse
19
27
29
25
1 sabbatår
2 sabbatår
3 eller flere sab-
batår mv.
Anm.: Personer, der efter endt gymnasial uddannelse påbegynder en erhvervsuddannelse er ikke omfattet af
opgørelsen i Danmarks Statistiks analyse. Andelen med 3 eller flere sabbatår i Danmarks Statistiks analyse
består dels af personer, der holder mere end to sabbatår og dels personer, der ikke fremadrettet vil
påbegynde en videregående uddannelse. Fordelingen af disse to grupper er dog indtil videre ukendt, fordi der
er tale om årgangen, der færdiggjorde en gymnasial uddannelse i 2017. I besvarelsen af spørgsmålet er
sidstnævnte gruppe taget ud, da disse betragtes som personer, der har forladt uddannelsessystemet og som
derfor ikke holder sabbatår.
Kilde: DST, Analyse: Omkring 56 pct. af studenterne holde et eller to sabbatår, 18. juni 2020.
I sidstnævnte gruppe i Danmarks Statistiks analyse (+3 år sabbatår mv.) indgår
både personer, der holder sabbatår inden deres videregående uddannelser og per-
soner, der fremover ikke kommer til at påbegynde en videregående uddannelse.
Da der i Danmarks Statistiks analyse er tale om personer, der færdiggjorde en
gymnasial uddannelse i 2017, er det imidlertid ikke på nuværende tidpunkt muligt
at adskille de to grupper.
For at besvare spørgsmålet er det imidlertid nødvendigt at fjerne gruppen, der al-
drig påbegynder en videregående uddannelse og som dermed ikke holder sabbatår,
fra populationen.
2
DST,
Analyse: Omkring 56 pct. af studenterne holde et eller to sabbatår,
18. juni 2020.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om, hvordan hhv. ½, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10 års ’sabbatår’ efter endt gymnasial ungdomsuddannelse påvirker BNP og den gennemsnitlige beskæftigelsesfrekvens fremadrettet, til finansministeren
2250165_0004.png
Side 4 af 4
Det er derfor beregningsteknisk lagt til grund
på baggrund af eksisterende viden
fra profilmodellen om hvor mange, der påbegynder en videregående uddannelse
at halvdelen af denne gruppe vil forlade uddannelsessystemet og dermed ikke have
nogen sabbatår.
3
På baggrund af ovenstående kan det beregningsteknisk anslås, at årgangen, der
gennemførte en gymnasial uddannelse i 2017 og efterfølgende påbegyndte en
videregående uddannelse, i gennemsnit holdt 1�½ sabbatår.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
I denne beregning er det lagt til grund, at halvdelen af de der holder 3 eller flere sabbatår ikke fremadrettet
vil påbegynde en videregående uddannelse, og som derfor ikke betragtes som personer, der har sabbatår, men
som personer, der har forladt uddannelsessystemet. Dette svarer omtrent til opgørelsen af uddannelsesadfær-
den i profilmodellen (Uni-c) og størrelsesordenen på den gruppe af personer, der kun har gennemført en
gymnasial uddannelse, men ingen efterfølgende videregående uddannelse.
3