Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Brigitte Jerkel (KF) har den 28. oktober 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 201, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 201:
”Hvad
er ministeren holdning til, at »det frie skolevalg« i realiteten un-
dermineres, jf. folkeskolelovens § 36, stk. 3, når kommuner fastsætter
faste tidspunkter for visitation til specialskoler, jf. § 21, således at mulig-
hederne for frit at vælge skole mindskes markant?”
Svar:
Der henvises i spørgsmålet til folkeskolelovens § 21 om kommunernes
henvisning af børn og unge til specialundervisning ved regionsrådets
foranstaltning.
Målgruppen for de regionale specialundervisningstilbud er børn og unge,
hvis udvikling kræver særlig vidtgående hensyntagen eller støtte. Regio-
nerne driver i dag fire specialundervisningstilbud for børn og unge med
alvorlige syns- og hørehandicap, døvblindhed og børn med svære funkti-
onsnedsættelser af fysisk, psykisk og sansemæssig karakter.
Henvisning til specialundervisning i et regionalt specialundervisningstil-
bud skal ske efter en konkret vurdering af den enkelte elevs under-
visningsmæssige behov på baggrund af pædagogisk psykologisk vurde-
ring og i samråd med eleven og forældrene.
Henvisning til specialundervisning i et regionalt undervisningstilbud skal
derfor ske, når eleven har behov herfor og ikke, når det er hensigtsmæs-
sigt i forhold til kommunens planlægning.
Hvis forældrene ikke ønsker at benytte det specialundervisningstilbud,
som bopælskommunen har henvist barnet til, har forældrene efter reg-
lerne om frit skolevalg mulighed for at vælge et specialundervisningstil-
bud i bopælskommunen eller i en anden kommune, som svarer til det
tilbud, som bopælskommunen har henvist til.
1. november 2019
Sagsnr.: 19/16422