Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd
BUU alm. del. samrådsspørgsmål B om bevægelse
Bevægelse for alle elever
45 min. dagligt
Børne- og undervisningsudvalget
Børne- og undervisningsudvalget
Ca. 8-10 min.
Torsdag den 24. oktober, 2019. Kl. 10.15-11.15, i lokale 2-133 i Folke-
tinget.
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
2096368_0002.png
Disposition
1. Intentionerne med bevægelse og motion i folkeskolen
2. Status for implementering af folkeskolens lovkrav om 45 min bevægelse
3. Hvad vil ministeren konkret gøre for, at lovkravet bliver opfyldt og indenfor hvilken tids-
horisont?
Samrådsspørgsmål B
”Er ministeren tilfreds med status for implementering af folkeskolens lovkrav om, at
elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af
skoledagen ift. resultaterne i Sundhedsstyrelsens rapport ”Fysisk aktivitet og stille-
siddende adfærd blandt 11-15-årige - National monitorering med objektive målin-
ger”, publiceret den 27. august 2019, og hvad vil ministeren
konkret gøre for, at lov-
kravet bliver opfyldt og indenfor hvilken tidshorisont?”
1. Indledning
Tak for at indkalde til dette samråd.
Da jeg var selv formand for udvalget, holdt vi en høring om bevægelse og
motion. Det blev vi meget klogere af. Der kom nogle meget konkrete bud
fra forskellige dele af undervisningsverdenen til, hvordan man kan løfte
denne dagsorden: Hvordan kan vi fra Christiansborg bidrage, hvad kan
man gøre i kommunerne, og hvad skal der til ude på skolerne. Det kan
være, at vi skal gentage en sådan høring.
Jeg bliver i samrådsspørgsmålet spurgt til, om jeg er tilfreds med imple-
menteringen af folkeskolens lovkrav om 45 min bevægelse. Det korte og
skarpe svar er nej. Det er jeg ikke tilfreds med. Og derfor er det også godt,
at I indkalder til dette samråd. Det er en dagsorden, som vi skal i fælles-
skab. Det kommer jeg tilbage til.
Jeg vil indledende skitsere intentionerne bag kravet om 45 minutters dag-
lig bevægelse, herefter give en status for implementeringen af lovkravet
om 45 minutters bevægelse, for endelig at besvare den sidste del af
spørgsmålet om, hvad regeringen vil gøre.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
2. Intentionerne med bevægelse og motion i folkeskolen
Det fremgår af folkeskolelovens § 15, at
Undervisningstiden skal tilrette-
lægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om
dagen.
Bevægelse er et af de elementer, der skal sikre, at eleverne møder en vari-
eret skoledag og en undervisning med mange forskellige tilgange til læ-
ring.
Man lærer også med sin krop, og man tilegner sig også viden i prakti-
ske/musiske fag og gennem bevægelse og motion. Det er en væsentligdel af
baggrunden for, at vi i fællesskab i folkeskoleforligskredsen besluttede, at
der skulle være en målsætning om de 45 minutters daglige motion og be-
vægelse.
Rent organisatorisk kan den daglige bevægelse og motion både indgå i den
fagopdelte undervisning og som en del af den understøttende undervis-
ning. Det kan være i form af kortvarige aktiviteter eller som længereva-
rende forløb i samarbejde med de lokale idrætsforeninger eller lignende.
Skolerne og kommunerne bestemmer selv, hvordan de 45 minutters dagli-
ge bevægelse tilrettelægges på den enkelte skole, så det giver mening for
både lærere, pædagoger og elever.
De 45 minutters daglige motion og bevægelse er et gennemsnit. Der er en
høj grad af fleksibilitet. Der er tale om et gennemsnit, som skal beregnes
over hele skoleåret, og som er eksklusiv pauser.
Udgangspunktet er, at eleverne skal deltage i motion og bevægelse hver
dag, men at der er plads til kortere afbrydelser i forbindelse med emne-
uger, praktikophold, lejrskoler og lignende.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
2096368_0004.png
Vi har en lovgivning, hvor vi er meget klare på, hvor vi gerne vil hen, men
hvor der også er en høj grad af fleksibilitet til at indrette sig lokalt. Og den
kombination af tydelighed og fleksibilitet, er der, hvor en målsætning går
fra at være tåbelig og rigid til faktisk at blive anvendelig.
Og selvom det er ret specielt, at man overhovedet skal sige det, så er det en
ret god idé at leve op til lovgivningen. Det er sådan set hele meningen med
lovgivningen.
3. Status for implementering af folkeskolens lovkrav om 45
min bevægelse
Hvad er status så på implementering af folkeskolens lovkrav om 45 minut-
ters bevægelse?
Sundhedsstyrelsens rapport
som fremhæves i spørgsmålet - peger bl.a.
på, at kun 26 procent af de 11-15-årige lever op til Sundhedsstyrelsens an-
befalinger om at være fysisk aktive mindst 60 minutter dagligt. Rapporten
tager altså udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger
og ikke sko-
lernes implementering af den daglige bevægelse.
Undersøgelse kan derfor ikke direkte benyttes til at vurdere om skolernes
lever op til lovkravet om bevægelse.
Det gør dog ikke resultaterne mindre foruroligende. Rapporten viser, at
aktivitetsniveauet falder med alderen. Det er der jo egentlig ikke noget nyt
i. Det er også en af årsagerne til, at vi synes, at det er vigtigt med at mål-
krav. 34 procent af de 11-årige lever op til anbefalingerne mod kun 10
procent af de 15-årige.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
Derudover kan jeg konstatere, at rapporten påviser en social ulighed i fy-
sisk aktivitetsniveau. Jo svagere social baggrund, desto mindre fysisk akti-
vitet.
Og rapporten viser også, at 11-15-årige generelt er mere fysisk aktive i
hverdagene end i weekenden. I hverdagene er det 32 pct., som lever op til
anbefalingerne, mens 17 pct. lever op til anbefalingerne i weekenden.
I denne sammenhæng er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke
alene påhviler folkeskolen at sikre, at alle børn bevæger sig 60 min dagligt,
men også forældrene.
Når det er sagt, så er der et lovkravet om de 45 minutters bevægelse dag-
ligt. Og det skal skolerne naturligvis indfri.
Rigtig mange skoler arbejder allerede målrettet med bevægelse. Rigtig
mange lærere har gjort en kæmpe indsats. Og vi må ikke glemme også at
rose dem, der faktisk er gået fra en undervisning uden bevægelse til at
inddrage bevægelse og motion i undervisningen. Hatten af for det! Rigtig
mange lærere har taget bevægelse og motion til sig og har knoklet for at få
indarbejdet som en del af deres undervisning. Det er rigtig godt!
Men hvis vi tager fat i KORA-rapporten fra januar 2017, som er en del af
følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen, viser, at der er rum
for forbedring. Særligt i udskolingen.
Mange elever er glade for bevægelse i skoletiden
særligt elever i indsko-
lingen og på mellemtrinnet, mens udskolingseleverne er knap så positive.
Jo ældre eleverne er, desto vanskeligere er det for lærerene at koble bevæ-
gelsesaktiviteter til det faglige indhold. En ud af tre lærere har efterspurgt
mere viden om netop dette.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
Tilbage til den høring, som udvalget tidligere har afholdt. Her pegede læ-
rere og pædagoger på, at de mangler ideer til undervisningsforløb. De
havde fat i de først to til tre undervisningsforløb, men manglede inspirati-
on til undervisningsforløb nummer fire, fem og seks. Jeg tænker, at vi i
fællesskab skal se på, hvordan lærere og pædagoger oplever det i dag.
VIVE-rapporten
fra 2018 om ”Elevernes oplevelser af folkeskolerefor-
mens fjerde år” fremgår det bl.a., at 25 pct. af udskolingseleverne var fy-
sisk aktive i mindre end 15 minutter om dagen. Den andel er noget højere
end i 2014, hvor andelen var 20 pct. af udskolingseleverne, men vi er langt
fra i mål.
Dansk Skoleidræt og Trygfonden offentliggjorde for nyligt undersøgelsen
"Bevægelse i skoledagen 2019", som Dansk Skoleidræt præsenterede for
udvalget den 10. oktober 2019. Denne undersøgelse understregede også
behovet for at kigge nærmere på bevægelse og motion i skolen.
Der fremgår det, at kun 58 pct. af de adspurgte folkeskoler vurderer, at de
lever op til kravet om 45 minutters daglig bevægelse. Det er jo bare ikke
godt nok! Altså jeg ved faktisk ikke, hvor mange andre områder vi har
det sådan, at kun 58 pct. lever op til lovgivningen. Det er sådan set ikke
meningen, når vi laver lovgivning.
Her ser vi også, at ansvaret for bevægelse ofte er placeret hos enkelte
medarbejdere
de klassiske ildsjæle
og dermed ikke en integreret del af
skolens praksis.
Tallene bekræftes af den årlige undersøgelse af skoledagens længde
den
såkaldte uge 35-undersøgelse
som Epinion har gennemført i en række år
for Børne- og Undervisningsministeriet. Den seneste rapport fra 2018 vi-
ser, at knap fire ud af ti skoler har to timers skemalagt bevægelse i udsko-
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
lingen i 2018. Tendensen er, at der er lidt flere skemalagte timer til bevæ-
gelse i indskolingen og på mellemtrinnet, men forskellene mellem de tre
trin er ikke store. Kun få skoler har kun skemalagt én times motion og be-
vægelse. Og fordelingerne ligner overordnet dem fra sidste år, dog med
små forskydninger.
Den seneste uge 35-undersøgelse viser desuden, at bevægelse på størstede-
len af skolerne primært er integreret i fagundervisningen
og ikke et selv-
stændigt element. For indskolingen gælder det for 65 pct. af skolerne, på
mellemtrinnet for 69 pct. og i udskolingen for 73 pct.
Så for at udvide mit svar
så ser vi klare indikationer på, at bevægelse ik-
ke er fuldt ud implementeret på alle skoler. Der er mange, der er godt i
gang, og nogle er helt sikkert også i mål. Men vi mangler stadig alt for
mange
og det er ikke godt nok.
Det handler jo ikke bare om, at nogle skoler ikke overholder loven. Hvil-
ket i sig selv er et problem. Det handler om, at der er skoler, som ikke gi-
ver deres elever de bedste muligheder for at lære og trives. Det er det, der
er meningen med hele den øvelse, vi har været i gang med.
Både følgeforskningen og anden forskning viser positive sammenhænge
mellem bevægelse i undervisningen og elevernes faglige og generelle triv-
sel. Jo mere lærerne inddrager bevægelse i timerne, desto bedre faglige re-
sultater opnår elever. Og dette støttes af de fagprofessionelle, som oplever,
at bevægelse gør eleverne mere læringsparate.
Men bevægelse kan og skal mere end at bidrage til den faglige læring. Det
spiller også en utrolig vigtig rolle i forhold til elevernes sundhed og velvæ-
re. Udviklede kropslige kompetencer åbner døren for en aktiv livsstil og
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 24/10-19, om status for implementering af lovkravet om, at elever skal have gennemsnitligt 45 minutters daglig motion og bevægelse i løbet af skoledagen, til børne- og undervisningsministeren
for at kunne håndtere de fysiske udfordringer, der opstår gennem hele li-
vet.
Og bevægelse er også en oplagt måde at arbejde med elevernes sociale
kompetencer på. Hensynstagen, rummelighed og empati styrkes bl.a. ved
aktiviteter, hvor der indgår kropskontakt, eller som kræver en stor grad
af samspil.
Bevægelse spiller med andre ord en stor rolle i eleverne almene dannelse
og personlige udvikling.
Særligt vigtigt er bevægelsen for de udsatte elever, som ikke nødvendigvis
kan spejle sig i en sundt og fysisk aktiv livstil derhjemme.
Summa summarum er, at der er et godt stykke vej endnu. Vi har i forbin-
delse med den sidste politiske aftale om folkeskolen sikret et kvalitetsløft
af den understøttende undervisning med henblik på at styrke en varierede
skoledag. Det er jo en aftale, som mange her i rummet stod bag. Og helt
konkret er der i den aftale sikret flere personaleressourcer til den under-
støttende undervisning.
V har taget et skridt, men der er behov for flere skridt. Jeg vil opfordre til,
at vi i fællesskab fortsætter med at sætte fokus på bevægelse og motion
både gennem politiske aftaler, men også ved at drøfte udviklingen med
hinanden. Og jeg vil opfordrer til en ny folketingshøring om præcis dette
emne, så vi sammen kan høre status fra praksis.
Tak for ordet.
8