Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 370 (Alm. del):
I brev af 25. juni 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 370:
Vil ministeren oplyse, hvilke
–
i fald nogle
–
kommuner, hvor koblings-
procenten til privat- og friskoler er højere end nettodriftsudgifterne til
kommunens folkeskoler, og vil ministeren endvidere oplyse, hvor meget
kommunens udgifter ændres til folkeskolen hhv. før og efter aktstykket
190’s udmøntning?
Svar:
Udformningen af følgende svar er under antagelse af, at der spørges ind
til en sammenligning mellem det gennemsnitlige driftstilskud pr. årselev i
privat- og friskoler og den årlige udgift pr. folkeskoleelev i kommunerne.
Det senest tilgængelige år, hvor både det gennemsnitlige driftstilskud pr.
årselev i privat- og friskoler og den gennemsnitlige kommunale udgift pr.
folkeskoleelev er kendt, er 2018. Her var det gennemsnitlige driftstilskud
pr. årselev i privat- og friskoler 49.632 kr. (2018-pl). Samme år var der
ingen kommuner, hvor den gennemsnitlige udgift pr. folkeskoleelev var
lavere end driftsstilskuddet pr. årselev i privat- og friskoler.
I opgørelsen af den gennemsnitlige udgift pr. folkeskoleelev indgår udgif-
terne på de kommunale regnskabsfunktioner 3.22.01 (Folkeskoler),
3.22.07 (Specialundervisning i regionale tilbud), 3.22.08 (Kommunale
specialskoler og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelses-
steder) og 3.22.09 (Efter- og videreuddannelse i folkeskolen).
Kommunernes samlede bruttodriftsudgifter til folkeskolen må
–
under
antagelse om fuldt afløb for midlerne - forventes at blive løftet svarende
til det udmøntede beløb på aktstykket, men kommunerne vil have tilsva-
rende driftsindtægter fra det statslige tilskud, hvorfor nettoudgiftsniveau-
et til folkeskolen i regnskabsmæssig sammenhæng vil være uændret.
3. juli 2020
Sags nr.:20/13274