Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Vidensnotat om sammenhængen mellem klassekvotient og fagligt
niveau
Der er gennemført en del forskning om sammenhængen mellem klasse-
kvotient og fagligt niveau.
VIVE Campell har gennemført en kortlægning og vurdering af forsknin-
gen i form af et såkaldt systematisk review, hvor de undersøger, hvorvidt
en reduktion i klassekvotienten vil øge de faglige resultater. Det er of-
fentliggjort i regi af det internationale Campbell-samarbejde i rapporten
”Small class sizes for improving student achievment in primary and se-
condary schools” i 2018.
Campbell reviewet lever op til en række høje
kvalitetskrav og udgør p.t. det bedst tilgængelige vidensgrundlag om sam-
menhængen mellem klassekvotient og elevernes faglige resultater på al-
menområdet på det, der svarer til 0. til 12. klassetrin.
Konklusionen på reviewets metaanalyse er, at eleverne i små klasser op-
når lidt bedre resultater i læsning end elever i klasser med flere børn. Der
kan ikke konkluderes noget entydigt om effekten på matematik.
Det konkluderes også, at der er en række metodiske udfordringer i den
eksisterende forskning, og at det vil være naturligt at gennemføre et eller
flere store forsøg med klassekvotient, der designes, så der kan siges noget
mere sikkert om effekten af reduceret klassekvotient. En udfordring i en
del af studierne er, at det ikke kan udelukkes, at andre forhold end klas-
sestørrelsen, fx social baggrund, har påvirket elevernes præstationer. Det
kan blandt andet undgås ved at undersøge effekten i systematiske forsøg,
hvor elever tilfældigt indskrives i klasser af forskellig størrelse.
Blandt de 127 studier i reviewet indgår et enkelt dansk studium fra 2016.
Det viser, at der var en lille negativ effekt af større klasser i folkeskolen i
skoleårene 2009/2010 til 2011/2012 på de faglige resultater i nationale
test med forskelle på tværs af fag og klassetrin. Studiet indgår ikke i re-
viewets syntese på grund af forfatternes forbehold over for den anvendte
metode.
29. juni 2020
Sags nr.:20/12778