Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2219128_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Vidensnotat om sammenhængen mellem klassekvotient og fagligt
niveau
Der er gennemført en del forskning om sammenhængen mellem klasse-
kvotient og fagligt niveau.
VIVE Campell har gennemført en kortlægning og vurdering af forsknin-
gen i form af et såkaldt systematisk review, hvor de undersøger, hvorvidt
en reduktion i klassekvotienten vil øge de faglige resultater. Det er of-
fentliggjort i regi af det internationale Campbell-samarbejde i rapporten
”Small class sizes for improving student achievment in primary and se-
condary schools” i 2018.
Campbell reviewet lever op til en række høje
kvalitetskrav og udgør p.t. det bedst tilgængelige vidensgrundlag om sam-
menhængen mellem klassekvotient og elevernes faglige resultater på al-
menområdet på det, der svarer til 0. til 12. klassetrin.
Konklusionen på reviewets metaanalyse er, at eleverne i små klasser op-
når lidt bedre resultater i læsning end elever i klasser med flere børn. Der
kan ikke konkluderes noget entydigt om effekten på matematik.
Det konkluderes også, at der er en række metodiske udfordringer i den
eksisterende forskning, og at det vil være naturligt at gennemføre et eller
flere store forsøg med klassekvotient, der designes, så der kan siges noget
mere sikkert om effekten af reduceret klassekvotient. En udfordring i en
del af studierne er, at det ikke kan udelukkes, at andre forhold end klas-
sestørrelsen, fx social baggrund, har påvirket elevernes præstationer. Det
kan blandt andet undgås ved at undersøge effekten i systematiske forsøg,
hvor elever tilfældigt indskrives i klasser af forskellig størrelse.
Blandt de 127 studier i reviewet indgår et enkelt dansk studium fra 2016.
Det viser, at der var en lille negativ effekt af større klasser i folkeskolen i
skoleårene 2009/2010 til 2011/2012 på de faglige resultater i nationale
test med forskelle på tværs af fag og klassetrin. Studiet indgår ikke i re-
viewets syntese på grund af forfatternes forbehold over for den anvendte
metode.
29. juni 2020
Sags nr.:20/12778
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 357: Spm. om at oversende det materiale, som ministeren lovede at oversende til udvalget på samrådet om overholdelse af reglerne om klasseloft, til børne- og undervisningsministeren
Da der ikke er lavet systematiske forsøg med effekten af reduceret klas-
sekvotient i Danmark eller i øvrigt er studier, der lever op til eksempelvis
Campbells kvalitetskriterier, er det vanskeligt at sige noget entydigt om,
hvad en reduceret klassekvotient i Danmark kunne have af effekt på fag-
lige resultater. Campbell reviewet og den danske undersøgelse indikerer
dog, at der kan være en lille positiv effekt af lavere klassekvotient i Dan-
mark.
Det er relevant at sammenligne effektstørrelser af forskellige indsatser.
I reviewet er beregnet en vægtet gennemsnitlig effekt af interventioner
med reduceret klassekvotient på 0,11 standardafvigelse i læsning. Til
sammenligning har VIVE i et andet Campbell systematisk review offent-
liggjort i april 2020 beregnet en gennemsnitlig effekt på 0,22 standardaf-
vigelse af en række målrettede skolebaserede indsatser til at forbedre læs-
ning og matematik for elever med eller i risiko for få faglige udfordringer
på 7. til 12. klassetrin. Et eksempel på en indsats, der også kræver flere
lærere, er undervisning i små grupper på fem elever eller færre med en ef-
fektstørrelse på 0,38.
Effektstørrelserne skal ses i lyset af, at det er relativt omkostningstungt at
reducere klassekvotienten, bl.a. fordi det kræver flere lærere og lokaler at
etablere flere klasser.
VIVE Campbell har i april 2020 offentliggjort, at de igangsætter en un-
dersøgelse af effekten af klassestørrelse for læring og trivsel på børn med
særlige behov.
2