Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2212328_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Minister
Frederik
1220 Kø
Tlf. nr.:
E-mail:
www.sti
CVR nr
Kære udvalg
Som lovet i forbindelse med samrådet den 29. januar 2020 skal jeg her-
med vende tilbage til jer med opfølgning på nogle af de spørgsmål, der
blev stillet undervejs i samrådet.
Udvalget bad om svar på følgende spørgsmål:
1. Liste over de kommuner og skoler, der i skoleåret 2018/19 brød
reglerne om klasseloft (se bilag 1).
2. En oversigt svarende til tidligere oversigt fremsendt til udvalget i
2016 over kommunal fordeling af store klasser (se bilag 2).
3. Svar på, om det er lovpligtigt, at en skole skal offentliggøre klas-
sekvotienten på skolens hjemmeside.
4. Skøn over udgifter forbundet med at sænke klasseloftet til f.eks.
24 elever
5.
Svar på om ministeriet er bekendt med ”økonomisk betinget
samlæsning”, herunder evt. omfang.
6. En løbende orientering om udbyttet af drøftelserne med KL
vedr. manglende implementering af lovkravet om bevægelse og i
forhold til de kommuner, der ikke overholder reglerne om klasse-
loftet.
7. Forskning der belyser sammenhæng mellem klassekvotient og
fagligt niveau.
Ad pkt. 3. Angående krav om offentliggørelse af klassekvotient
Det er ikke et krav, at skolerne offentliggør oplysninger om klassekvoti-
enten.
Ad pkt. 4. Angående omkostningerne forbundet med en sænkelse af klasseloftet til
24 elever
På baggrund af ministeriets beregninger, kan jeg oplyse, at en generel
sænkelse af klasseloftet til 24 elever vurderes at ville koste ca. 1,95 mia.
og kræve oprettelse af ca. 2.400 nye klasser. Dette er under forudsætning
af, at kommunalbestyrelsen fremover ikke kan få dispensation fra det
maksimale klasseloft. Derudover må det forventes, at KL vil rejse et krav
18. juni 2020
Sags nr.: 20/02027
16. juni
Sags nr.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at oversende det materiale, som ministeren lovede at oversende til udvalget på samrådet om overholdelse af reglerne om klasseloft, til børne- og undervisningsministeren
om forhøjelse af kommunernes anlægsloft pga. behov for etablering af
nye klasselokaler, elevfaciliteter mv.
Opgørelsen af omkostningerne ved at reducere loftet for antal elever pr.
klasse er forbundet med betydelig usikkerhed, fordi kommunernes ind-
beretning om klassesammensætninger er usikre. Derudover er det i dag
ikke muligt at opgøre de kommunale omkostninger pr. klasse, da kom-
munerne indberetter omkostningerne på et mere overordnet niveau. Det
bemærkes, at skønnet er inklusive overhead i forbindelse med ansættelse
af flere lærere.
Ad pkt. 5. Angående samlæsning
Jeg kan oplyse, at begrebet samlæsning ikke fremgår af folkeskoleloven. I
det omfang, der finder undervisning sted, hvor klasser undervises sam-
men, vil undervisningen derfor skulle tilrettelægges i overensstemmelse
med reglerne om holddannelse og reglerne om tilsynet med eleverne i
skoletiden.
Reglerne for holddannelse er beskrevet nærmere i folkeskolelovens § 25
a. Heraf fremgår det, at holddannelse på tværs af klasser og klassetrin
kan ske af praktiske og pædagogiske grunde. Praktiske grunde er fx hen-
syn til faglokaler, som kan gøre det nødvendigt at opdele klassen i min-
dre hold, eller holddannelse i fx idrætsundervisning med forskellige akti-
viteter på de forskellige hold. Holddannelse kan både foregå i den fag-
delte og i den understøttende undervisning.
Ministeriet registrerer ikke skolernes anvendelse af holddannelse i under-
visningen. En analyse om skolernes anvendelse af holddannelse, som mi-
nisteriet foretog i efteråret 2019, viste, at der fra 2014 til 2018 er sket et
fald i anvendelse af holddannelse. Således svarede 60 pct. af de adspurgte
lærere i 2014, at de havde undervist klassens elever i hold, mod 47 pct. af
lærerne i 2018.
Ad pkt. 6. Angående opfølgning på manglende overholdelse af kravet om 45 minut-
ters bevægelse og klasseloft
Jeg havde et godt og konstruktivt møde med KL den 26. februar, hvor vi
drøftede kommunernes udfordringer og mulige løsninger herpå.
Grundet COVID-19 situationen har den videre dialog mellem KL og mi-
nisteriet desværre ligget stille siden da, men den vil blive genoptaget hur-
tigst muligt efter sommerferien. Udvalget vil blive orienteret, når vi er
kommet videre i dialogen.
Ad pkt. 7. Angående forskning der belyser sammenhæng mellem klassekvotient og
fagligt niveau
Jeg vender tilbage inden udgangen af juni med et vidensnotat herom.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at oversende det materiale, som ministeren lovede at oversende til udvalget på samrådet om overholdelse af reglerne om klasseloft, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3