Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd
BUU alm. del
samrådsspørgsmål U
Elevfordeling
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Den 4. juni 2020 kl. 11.15-12.15 i FT
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om tvangsfordeling af børn i vuggestuer, børnehaver og elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
2207521_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Redegørelse for kommende initiativer
3. Udfordringer og mulige negative konsekvenser
1. Indledning
Tak for at indkalde til dette samråd om børne- og elevfordeling, fordi det her er
efter min mening et af de vigtigste spørgsmål, vi står over for som samfund.
Og jeg har egentlig bare lyst til at sige helt indledningsvist, at det der med, at
der er nogen der får nogle negative konsekvenser af, at vi fordeler, at der bliver
jeg bare nødt til at sige, at der er børn i dag, der har utrolig negative konse-
kvenser hver eneste dag, fordi vi ikke fordeler.
Altså vi skal bare huske på, at det bedste vores velfærdssamfund har at tilbyde,
hvis man er vokset op i et udsat boligområde, det er nogle boliger, som middel-
klassen for længst har vendt ryggen til, områder hvor middelklassen ikke
kunne finde på at flytte ind. Det er skoler, hvor middelklassen har flyttet deres
børn for længst, fordi de ikke opfatter de skoler som gode nok.
Så bare for at sige: der er i den grad negative konsekvenser af, at vi ikke har ta-
get den her problemstilling lige så alvorligt som samfund, som jeg mener, at vi
skal. Og derfor har det været enormt glædeligt for mig, vil jeg gerne sige, hvis
man gerne må rose den tidligere regering, det tror jeg ikke, at der kommer til at
være højlydte protester imod, så det gør jeg. Jeg har været enormt glad for den
parallelsamfundsaftale, der blev landet under den tidligere regering. Og jeg
mener i den grad, at vi skal tage handsken op i forhold til at komme videre med
det samme, altså i forhold til de andre områder.
Så det der med at sige, at det ene system er fuldstændig frit for negative konse-
kvenser, hvis bare vi giver fuldstændig frihed, så er der ikke nogen negative
konsekvenser, hvor hvis vi begynder at fordele, så er der negative konsekven-
ser, den køber jeg simpelthen ikke. Altså, der er ikke et system som er perfekt,
og det vil sige, at der er positive og negative ting ved det ene og det andet, og
der skal vi jo finde en balance i mellem på den ene side et hensyn til et fælles-
skab, man skal lære at kende, fordi man skal være samfundsborger og det er en
del af den dannelse der foregår i vores daginstitutioner og skoler, og så på den
anden side en frihed for individet. Og de to ting der, i min bedste overbevis-
ning, der skal man passe rigtig meget på med enten at lade det ene være for do-
minerende eller lade det andet være for dominerende. Der skal vi faktisk helst
finde et sted hen, hvor der kommer til at være en balance mellem de to hensyn.
Den balance mener jeg ikke er til stede, når det er sådan, at vi har boligområder
i Danmark, hvor at middelklassen simpelthen bare vender ryggen til og siger
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om tvangsfordeling af børn i vuggestuer, børnehaver og elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
”not in a million years, om vi vil flytte derhen” og det samme,
at det bedste
skoletilbud vi så kan give, det er noget som ingen andre har lyst til at gå på.
Det duer simpelthen ikke.
Så konsekvenserne af den måde vi har indrettet på nu er benhamrende hårdt for
de børn, der er vokset op, altså i et udsat boligområde, og der er nogen der ind i
mellem ynder at romantisere, hvordan det skulle være i udsatte boligområder.
Altså, nu er jeg vokset op i en del af Danmark, hvor man skulle hilse og sige, at
der er der relativt udsatte boligområder, og jeg har arbejdet i flere år ude i det
udsatte boligområde, faktisk på en grillbar, for at det ikke skal være løgn, og
jeg vil bare sige, at den der romantiske forestilling om, at det skulle være ”ih”
og ”åh”
det ene og det andet, og det er ikke fordi jeg siger, at Nye Borgerlige
har den, men jeg siger bare, at det er der nogen der gør. Der er ikke noget som
helst romantisk over det, det er benhamrende hårdt, det er rigtig hårde liv der
leves, det er en meget lille grad af frihed og vores velfærdssamfund er utrolig
dårlige til at gribe de børn, der er der. Så ja, jeg mener, at vi har nogle negative
konsekvenser, som vi bliver nødt til at gøre noget ved.
Og jeg slår mig så meget på ordet tvangsfordeling, og nu blev jeg overrasket
over en position i det tidligere samråd om, at man gik ind for 100 procents kob-
lingsprocent på fri- og privatskoler. Okay, overraskende nyt, det er fint nok,
men jeg skal lige lære Nye Borgerlige at kende, så vender jeg mig efterhånden
til, hvor positionerne er. Og jeg er faktisk i tvivl om Nye Borgerlige mener, at
det at have skoledistrikter er et udtryk for en tvangsfordeling. Det kan jo godt
være, men det mener jeg ikke. Jeg mener, at skoledistrikter er en utrolig klog
måde at få balanceret forskellige hensyn til frihed på den ene side, og at man
faktisk godt kan vælge at søge hen over et skoledistrikt, men omvendt også at
man har fat på en fordeling. Jeg synes ikke, at man alle steder lykkes lige godt
med det, men jeg synes grundmekanismen egentlig har et meget godt balance-
punkt muligt i sig. Og jeg opfatter det ikke som tvang, og det er klart, at hvis
det Nye Borgerlige har som udgangspunkt er, at den type af mekanismer er
tvang, fordi alt hvad der ikke er 100 procent personlig frihed, det er tvang, så
står vi meget forskellige steder.
2. Redegørelse for kommende initiativer
Så vil jeg sige i forhold til initiativerne, hvor jeg bliver spurgt, om jeg vil rede-
gøre for præcist, hvad vi kommer med: nej. Altså for hvis jeg kunne det, så
ville det sådan set være blevet præsenteret i offentligheden og ikke på et sam-
råd, og det vil sige, at vi sidder og er i gang med at arbejde på det. Jeg har et
ønske om, at så bredt et flertal i Folketinget, som vi overhovedet kan slippe af-
sted med, skal være med til de planer, der er på det område.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om tvangsfordeling af børn i vuggestuer, børnehaver og elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
Og det vil sige, at på tværs af alle de forskellige sektorer der er, der håber jeg,
at vi i meget høj grad kan finde hinanden på tværs af Folketingets partier i
nogle løsninger, fordi jeg håber på, at de kan være bæredygtige hen over
mange årtier, ligesom at skoledistrikterne som system har været det. Altså har
været noget, der har kunnet bære igennem og være en metode, man har brugt
med de frihedsgrader, der ligger i, hvordan man gør det, men omvendt også
med sådan en klar retningsanvisning i forhold til noget andet, og det der så er
udfordringen ved skoledistrikterne, det er, at man ikke på ryggen af skoledi-
strikterne, eller ikke har brugt skoledistrikterne til at bringe procentandelene
langt nok ned, efter min mening, i forhold til hvor store andele af udsatte børn,
der gerne må være samlet på et sted, altså jeg mener sådan set, at det er en fuld-
stændig urimelig start på tilværelsen, hvis det er sådan at størstedelen af de
børn man går enten i institution, skole, gymnasium eller erhvervsskole sammen
med, at der tager vi så dem der er allermest udsat, har allerstørst sprogproble-
mer, har allerstørste faglige problemer, og så propper vi dem bare ét sted hen,
og så tror vi selv på, at det kan lykkes, altså it’s never gonna happen.
Derfor, efter min mening, hvis vi skal give børn og unge den bedste start på til-
værelsen, så skal vi to ting med vores uddannelsessystem og daginstitutioner i
øvrigt, og det er at præparere børn og unge til at være en del af det fællesskab,
de kommer til at indgå i resten af deres liv, og der mener jeg, at vi som sam-
fund har en forpligtelse til at stille dannelse til rådighed på en måde, hvor man
både får en faglig dannelse, altså en faglig fundering i dansk, matematik, fysik
og derudaf, på den ene side, men at vi på den anden side også danner børn og
unge til at være hele samfundsborgere. Så vil jeg sige, at vi har set eksempler,
og derfor også bare, at det er fuldstændig åbenlyst, hvad udfordringerne er.
3. Udfordringer og mulige negative konsekvenser
Vi har set eksempler på daginstitutioner, hvor over 80 pct. af de indskrevne
børn har bopæl i et udsat boligområde. Og det vil sige, at sandsynligheden for,
at der enten er tale om børn med anden etnisk baggrund end dansk, og derfor at
der tales begrænset dansk i hjemmet, og man har meget lidt fornemmelse af
den danske kultur og derfor har svært ved at give ens barn det, der skal til for at
kunne klare sig i samfundet, simpelthen fordi man ikke kender det så godt,
fordi man er kommet hertil inden for en overskuelig fortid. Det er den ene del,
og den anden del er, at dem der ikke har indvandrerbaggrund, jamen der vil der
så med meget stor sandsynlighed være tale om børn, der kommer fra relativt
bumlede hjemvilkår, og det mener jeg simpelthen er en opgave, vi skal løse i
fællesskab med hinanden.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om tvangsfordeling af børn i vuggestuer, børnehaver og elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
I løbet af ganske få år har der så i øvrigt været en kraftig vækst i elever til pri-
vat- og friskoler. Det inkluderer også det, der bliver kaldt de muslimske frisko-
ler, hvor elevantallet er steget fra 3.600 til 5.000 på under et årti. Og hvis man,
som jeg har, har et ønske om, at vi som samfundsborgere faktisk kender hinan-
den på kryds og tværs, så er det jo en virkelig dårlig idé, at vi har én skoletype
for Tjalfe og Anne-Lone, og så har vi en anden for Brian og Peter, og så har vi
en tredje for Ahmed og Muhammed. Altså den slags skolesystem mener jeg
simpelthen ikke er den rigtige måde at danne et fællesskab på som samfund.
Og betyder det så, at fællesskabet skal stå over alt? Nej, det betyder, at vi skal
finde nogle balancer og efter min bedste overbevisning, så er de balancer røget.
Og en af grundene til, at jeg er meget glad ved, at den tidligere regering tog de
initiativer på parallelsamfundsdelen, som de gjorde, det er jo fordi, at det giver
mig optimisme i forhold til, at vi faktisk kan få landet nogle ting bredt. Altså,
at vi får fundet de balancer mellem de forskellige hensyn, og fordi vi har for-
skellige grundudgangspunkter som partier, så tror jeg, at jo flere partier der er
med inde omkring det bord, jo bedre får vi fundet balancerne mellem hensynet
til for eksempel fællesskab på den ene side og individuel frihed på den anden
side.
På bare ti år er andelen af skoler med blandet forældreindkomst faldet markant.
I 2007 var ca. to ud af fem skoler blandede, når det kom til forældrenes ind-
komst. Her var der ca. lige mange elever fra alle indkomstgrupper fra top til
bund. I dag gælder det kun hver fjerde skole. Og det vil sige, at i forhold til at
skabe et solidt, stærkt fundament under vores fællesskab og samfund og skabe
en sammenhængskraft, der mener jeg, at tingene går den forkerte vej, og jeg
mener, at det er dybt problematisk, at vi ikke er bedre til at give en god ramme
omkring, at børnene skal blive til hele samfundsborgere, hvor vi kender hinan-
den på kryds og tværs. Det betyder, at rigtig mange børn i deres hverdag i for
høj grad kun møder børn, der ligner dem selv. Det svækker den tillid, vi har til
hinanden, og som jeg mener er et grundfundament for noget helt essentielt
dansk.
I dag er det så i højere grad sådan, at akademikerbørn går i skole med akademi-
kerbørn, muslimske børn går i skole med muslimske børn, og bankdirektørens
datter går meget sjældnere i skole med rengøringsassistentens søn end tidligere.
Det mener jeg simpelthen ikke er godt for vores samfund, og det skal vi gøre
noget ved. Og det vil sige, at det handler for mig overhovedet ikke om en prin-
cipiel, og sådan bliver det indimellem oversat i offentligheden, så derfor siger
jeg det bare ved hver eneste lejlighed jeg kan komme til: for mig er det ikke en
principiel modstand mod, at der findes alternativer til den store forkromede
kommunale løsning Jeg elsker alle de sprækker vores samfund har. Jeg har selv
arbejdet på en højskole. Jeg har arbejdet på et privatgymnasium. Jeg har intet
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om tvangsfordeling af børn i vuggestuer, børnehaver og elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
problem med de sprækker og revner, fordi jeg tror også det er der livet det le-
ves, og samfundet bliver skabt. For mig handler det simpelthen om, at vi skal
lære hinanden at kende på tværs og den balance, den er røget. Så for mig er det
ikke et princip om privat eller offentligt regi. For mig er det et princip om, hvor
mange går der, som ligner én selv, og hvordan kan vi gøre det bedre, end vi gør
i dag.
De store negative konsekvenser de kommer, hvis vi
ingeting
gør. De er alle-
rede på vej, der er kommet alt for mange friskoler, hvor man kun ligner sig selv
og hinanden. Det mener jeg ikke duer, og jeg mener i øvrigt også, at det heller
ikke var det der var idéen med hele friskoletanken. Så jeg mener, at det er en
kæmpe undladelsessynd, og det har negative konsekvenser for børn og unge, at
vi ender med at have den opdeling, vi har i dag. Det bliver vi nødt til at gøre
noget ved.
Tak for ordet.
6