Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget (svar på samrådsspørgsmål
S og T)
Samrådsspørgsmål S og T
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 min.
Torsdag d. 4. juni 2020 kl. 10.15-11.15 i Folketinget, lok. 1-133, samt
for nogle MF’ere i Teams-app
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ministerens holdning til privatinstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
2207523_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Svar på spørgsmål S
vedr. ministerens holdning til privatinstitutioner
Svar på spørgsmål T
vedr. udmøntning af de 500 mio. kr. til normeringer i 2020
Afslutning
1. Indledning
Tak til udvalget for de oversendte samrådsspørgsmål.
Først og fremmest vil jeg sige til spørgerens melding om, at nogen bliver straffet i
forbindelse med puljen: Der er ikke nogen, der bliver straffet, for der er ikke no-
gen, der får færre penge, end de har fået før.
Og der er heller ikke noget, der sker i ly af corona, som spørger nævner, eftersom
beslutningen helt demokratisk var truffet med et flertal i Folketinget inden corona.
Den første byge af spørgsmål, primært stillet af Venstre, kom faktisk over forud
for corona. Så bare for at sige, at der ikke er noget, der er sket i ly af corona.
Jeg har allerede af flere omgange på samråd og ved svar på spørgsmål fra forskel-
lige udvalg haft mulighed for at uddybe mit og regeringens syn på de 500 mio. kr.,
der med finansloven for 2020 blev afsat til normeringer i daginstitutioner i 2020,
og herunder spørgsmålet om privatinstitutioner.
Og der bliver spurgt, om jeg vil tage initiativ til at lave om på den måde, vi har be-
sluttet på det på. Nej, jeg er ganske tilfreds med den måde, vi har besluttet det på,
og derfor har jeg selvfølgelig ikke tænkt mig at lave om på det.
Så jeg står fuldstændig på mål for den aftale, der er blevet lavet, og er tilfreds med
den måde, det er blevet gjort på.
Samrådet i dag giver mig så mulighed for at uddybe de synspunkter igen, det er fint.
Svar på samrådsspørgsmål S
Spørger beder mig i det første spørgsmål om at redegøre for min holdning til pri-
vatinstitutioner og oplyse, om jeg agter at tage initiativ til at ændre de regler, der
gælder for at drive privatinstitution i dag.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ministerens holdning til privatinstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
Jeg mener, at alle vuggestuer og børnehaver skal bidrage til at sikre, at alle børn
bliver en del af fællesskabet i vores samfund. Det gælder for både kommunale og
selvejende daginstitutioner og for privatinstitutioner.
Jeg vil gerne slå fast, at der er private dagtilbud, der gør et rigtig vigtigt stykke
pædagogisk arbejde og som løfter et kæmpe ansvar.
Så den her diskussion handler ikke om hverdagen på institutionerne, og om der
bliver passet ordentligt på børnene i privatinstitutionerne. Det handler om struktu-
rerne rundt om institutionerne, og hvorvidt vi synes, det er konstrueret på en hen-
sigtsmæssig måde, når vi taler om rammerne omkring privatinstitutioner.
Der findes fx mange selvejende daginstitutioner
som jo også er private dagtilbud
der drives af ildsjæle, og som bidrager til fællesskabet lokalt og i kommunen.
Det har kæmpe stor værdi.
Det, jeg til gengæld ikke ser værdi i
og det jeg synes er kernen i diskussionen
om privatinstitutioner
er, hvis selskabsejede vuggestuer og børnehaver trækker
overskud ud af de midler, som de får.
Så det vi fra Socialdemokratiets side ønsker, det er en parallelitet til fri- og privat-
skolerne, hvor der ikke kan trækkes overskud ud. På grundskoleområdet har vi
regler, som efter vores bedste overbevisning er bedre end de regler, der er for dag-
institutioner i forhold til dette tema.
Så kan man diskutere, om der bliver trukket meget store beløb ud i dag. Det tror
jeg ikke nødvendigvis, men jeg kan slet ikke se, hvorfor der skulle være et behov
for det. Så i virkeligheden er det jo et spørgsmål om, når man nu ved, at vi har en
veldreven privat- og friskolesektor, som fungerer fint i samspil med folkeskoleom-
rådet. Hvorfor skulle vi så ikke gøre det samme gældende, også hvad angår dagin-
stitutioner.
Så ja
man bør se på de gældende regler for privatinstitutioner, og jf. også det
forståelsespapir, der er lavet som grundlag for regeringen, vil vi undersøge, hvor-
dan det mest hensigtsmæssigt kan sikres, at der ikke tages overskud ud.
Det er et spørgsmål om at kigge på rammerne for, hvordan de institutioner virker.
Og det vil sige, at jeg har ikke noget ønske om
og regeringen har ikke noget øn-
ske om
at alle mulige institutioner skal lukke. Vi har et ønske om, at de skal
være drevet på samme måde, som man i dag kan drive fri- og privatskoler.
Og det ville jeg egentlig håbe, at vi kunne mødes med hinanden om, fordi alt andet
lige, så er der jo også et meget stort flertal i Folketinget bag
jeg tror faktisk ikke
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ministerens holdning til privatinstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
der er nogen imod
at vi netop har de muligheder og rammer, der ligger omkring
fri- og privatskoler ift. folkeskolen.
Ja, så vi er altså i gang med at afdække forskellige forhold omkring privatinstituti-
oner, så vi står på et solidt grundlag, når vi på et tidspunktskal drøfte, hvordan vi
bedst gør det, også i forbindelse med de fortsatte forhandlinger om minimumsnor-
meringer.
Jeg vil nu gå videre til at besvare spørgers andet spørgsmål.
Svar på samrådsspørgsmål T
Spørger beder mig redegøre for, hvorfor privatinstitutioner ikke får andel i mid-
lerne til normeringer i 2020 og om at redegøre for, om privatinstitutionerne vil
blive kompenseret, når de resterende midler til øgede normeringer udmøntes.
Til en start vil jeg fremhæve, at det er rigtig positivt, at kommunerne nu har fået
endeligt tilsagn om deres andel af de 500 mio. kr. til flere hænder i daginstitutio-
nerne i 2020.
Der er tale om
ekstra
midler, og det er derfor, jeg startede med at sige, at der jo
ikke er nogen, der bliver straffet, for der er ikke nogen, der får mindre end det, de
havde før. Så det er ekstra midler, som regeringen og støttepartierne har afsat for
at sikre, at vi får flere hænder i daginstitutionerne under den kommunale forsyning
i hele landet.
Det mener jeg selvfølgelig er enormt positivt. Og altså også bare igen en understreg-
ning af, at privatinstitutioner ikke stilles dårligere end før.
Som jeg også tidligere har fremhævet, er der i hvert fald tre overordnede grunde
til, at vi valgte at uddele de 500 mio. kr. til normeringer i daginstitutioner, som vi
gjorde.
For det første
har det været tydeligt for regeringen og støttepartierne, at der er et
stort behov for et løft af dagtilbudsområdet her og nu. Derfor har vi haft fokus på
at få pengene hurtigst muligt ud til kommunerne i 2020.
For det andet
har regeringen og aftalepartierne valgt at sætte målrettet ind og at
prioritere daginstitutionerne under den kommunale forsyning i denne omgang.
Det er kendt praksis på ministeriets område at målrette midler, fx med skolepuljen
under den tidligere borgerlige regering
det har Nye Borgerlige jo selvfølgelig
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ministerens holdning til privatinstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
ikke noget at gøre med, men det er der jo så andre borgerlige partier, der har
der
valgte man også at målrette midlerne til folkeskolen. Og ikke til fri- og privatsko-
ler.
Og også med puljen til flere pædagoger, som den borgerlige regering afsatte sam-
men med SF, S og RV i 2017. Her var midlerne målrettet daginstitutioner. Dag-
plejen kunne ikke modtage midler.
For det tredje
har der, som jeg også kom ind på tidligere, været behov for at få
mere viden om forholdene i privatinstitutioner, som ministeriet er i gang med at
fremskaffe.
Og jeg synes, det er vigtigt, når man nu har den holdning, jeg har til at tage over-
skud ud, at vi havde et overblik over det, i stedet for at udbetale pengene via blok-
ken.
Der er givetvis nogle ideologiske forskelle. Det ville i hvert fald være noget nyt,
hvis der ikke var det i forhold til det spørgsmål.
Socialdemokratiet stemte imod, at man åbnede op for at kunne trække overskud
ud, dengang det blev muligt. Det har faktisk været i relativt nyere tid. Det var
Lotte Bundsgaard der var ordfører for Socialdemokratiet på det pågældende for-
slag i Folketingssalen.
Så bare for at sige, at det er jo i hvert fald ikke er en ny skillelinje i dansk politik,
at vi mener fra Socialdemokratiets side, at det er en rigtig god idé at have mulig-
hed for at køre private tilbud, men det skal ikke være muligt at tage overskud ud.
Afslutningsvist spørges der til, hvordan udmøntningen af midlerne til normeringer
kommer til at være for de kommende år.
Altså nu har vi jo heldigvis demokrati i Danmark. Og det vil sige, at vi er 90 man-
dater
altså et flertal i Folketinget
der skal bestemme, sammen med hinanden,
nemlig dem der står bag aftalen omkring minimumsormeringer.
Og derfor ville det være at foregribe noget. Det ville ikke være i orden, hvis jeg
sad her og sagde, at det kommer til at blive på den ene eller den anden måde.
Vi har ikke lagt os fast på en model.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om ministerens holdning til privatinstitutioner, til børne- og undervisningsministeren
Jeg synes, det er vigtigt, at vi kommer hen et sted, hvor vi har samme lovgivning
som på frie- og privatskoler. Det giver meget mere sikkerhed for, at skattekro-
nerne faktisk bliver brugt på det, der er meningen, nemlig på den kerneopgave der
er.
Så derfor synes jeg også, at de to diskussioner hænger sammen med hinanden.
Afslutning
Tak for spørgsmålene, og tak for ordet.
6