Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 318 (Alm. del):
I brev af 14. maj 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Theresa Berg Andersen (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 318:
”Mener ministeren, det er positivt, når karaktergivning i 7. klasse opfor-
drer til faglig konkurrence, og at eleverne på den måde ser hinanden som
konkurrenter?”
Svar:
Nej, jeg mener ikke det er positivt, hvis skolen fremmer en usund præ-
stationskultur, hvor elever ser hinanden som konkurrenter.
Til gengæld mener regeringen, at det er vigtigt for elevers læring og ud-
vikling, at elever og forældre får en ordentlig og let forståelig tilbagemel-
ding om elevens faglige resultater og arbejdsindsats. Det kan ske på
mange måder, fx gennem test- og prøveresultater, standpunktskarakterer
og øvrig feedback fra elevens lærere.
Uanset evalueringens form har det en betydning for eleverne, hvordan fx
karakterer og anden feedback rammesættes, og om det indgår som del af
en formativ evalueringspraksis, hvor skolen tager ansvar for at hjælpe
eleven med den videre faglige udvikling. Det er mit indtryk, at danske
lærere er dygtige til dette.
Regeringen har lovet at komme med et oplæg til, hvordan et nyt evalue-
rings
–
og bedømmelsessystem kan indrettes, og vi ser frem til at drøfte
dette med folkeskoleforligskredsen senere på året.
28. maj 2020
Sags nr.:20/10384
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil