Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 309 (Alm. del):
I brev af 11. maj 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udval-
get (MFU) Heidi Bank (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 309:
"Vil ministeren oplyse, hvorfor man beder udskolingen i folkeskolen
bruge minimum 5 skoledage på brobygning til ungdomsuddannelser,
hvor grundskoleelever besøger forskellige ungdomsuddannelser for at
finde ud af, hvad de gerne vil, skaber relationer og får drømme, hvorefter
man beder de samme unge prioritere bestemte uddannelsesinstitutioner -
ofte efter nøje overvejelser sammen med deres forældre - hvis de samme
unges ønsker ikke tages seriøst i fordelingen af pladser?"
Svar:
Formålet med de introduktionskurser og brobygningsforløb, der gen-
nemføres for elever i 8.-10. klasse, er at introducere eleverne til valg af
ungdomsuddannelse og ikke som sådan til valg af en bestemt uddannel-
sesinstitution. Eksempelvis hedder det i bekendtgørelse om introdukti-
onskurser og brobygning til ungdomsuddannelserne (BEK nr. 1015 af
04/10/2019), at brobygningen ”skal give eleven et repræsentativt indblik
i krav og perspektiver i den pågældende uddannelse.”
Det vil ikke altid være muligt for den enkelte elev at blive optaget på en
af de uddannelsesinstitutioner, som vedkommende har besøgt som et led
i introduktionskurser og brobygningsforløb, idet muligheden for optagel-
se på den enkelte institution bl.a. afhænger af, om der er plads på institu-
tionen, ligesom det afhænger af eventuelle beslutninger om elevfordeling
i området.
25. maj 2020
Sags nr.:20/09961
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil