Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 262 (Alm. del):
I brev af 15. april har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 262:
”I
forlængelse af endeligt svar på BUU alm. del - spørgsmål 224 vil mini-
steren oplyse forskellen i hhv. usikkerhed og testlængde, hvis man om-
lægger testprincippet i den nationale test fra værende adaptiv til lineær,
og vil ministeren oversende beregningerne bag?”
Svar:
Styrelsen for It og Læring oplyser, at når en elevs dygtighed beregnes i de
nationale test, afhænger den statistiske usikkerhed på den beregnede
elevdygtighed af antallet af opgaver, der indgår i den enkelte elevs besva-
relse, elevens dygtighed samt af opgavernes sværhedsgrad. Dette gælder
for både adaptive eller lineære test. Den største statistiske sikkerhed kan
opnås, når opgavernes sværhedsgrad passer til elevens dygtighed.
Børne- og Undervisningsministeriet har som angivet i svar på BUU alm.
del - spørgsmål 224 ikke undersøgt forskelle i usikkerhed mellem de
adaptive nationale test og lineære test. Børne- og Undervisningsministe-
riet udbyder i dag ikke sammenlignelige lineære test i grundskolen.
I en rapport udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet
1
er angi-
vet, at den statistiske usikkerhed på elevens dygtighed i en lineær test
med 20 opgaver, under passende forudsætninger, vil ligge i intervallet
0,54-0,82. I en adaptiv test, med de samme 20 opgaver, kan den statisti-
ske usikkerhed reduceres til 0,45.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
1
11. maj 2020
Sags nr.:20/07270
Svend Kreiner (juni 2017).
https://www.uvm.dk/-
/media/filer/uvm/udd/folke/pdf17/sep/170913-om-opgavetyper-og-usikkerhed-i-
de-nationale-test.pdf