Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2167674_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
24. marts 2020
Sags nr.:20/04308
Svar på spørgsmål 244 (Alm. del):
I brev af 10. marts har udvalget efter ønske fra Ina Strøjer-Schmidt (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 244:
Kan ministeren oplyse, hvad det samlet set vil koste at indføre et obliga-
torisk tilbud om mulighed for pasning af børn i hjemmet for børn i alde-
ren fra 1-3 år i alle kommuner i medfør af kapitel 16 i lov om dag-, fri-
tids- og klubtilbud, hvis 1 pct., 5 pct. eller 10 pct. af forældrene vælger
det i landets kommuner, og hvor tilskuddet skal følge maksimumsbe-
stemmelsen i § 89 i samme lov om at ”Tilskuddet kan højst udgøre 85 %
af den billigste nettodriftsudgift i et dagtilbud til samme aldersgruppe i
kommunen”?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet kan ikke vurdere, hvad de økonomi-
ske konsekvenser vil være ved at gøre tilskud til pasning af egne børn
obligatorisk i alle kommuner.
I dag kan kommunerne selv beslutte, om de vil tilbyde tilskud til pasning
af egne børn. Kommunerne kan også selv fastsætte niveauet for tilskud-
det, så længe det ikke overstiger 85 pct. af den billigste nettodriftsudgift i
et alderssvarende dagtilbud.
Et krav om et obligatorisk tilskud til pasning af egne børn i alle kommu-
ner vil umiddelbart medføre en kompensation til implementeringsom-
kostninger, fx til justering af kommunernes tilskudssystemer.
De økonomiske konsekvenser vil derudover afhænge af, på hvilket ni-
veau kommunerne fastsætter tilskuddet til pasning af egne børn, og hvil-
ket dagtilbud forældrene vil fravælge til deres barn, for i stedet at passe
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om, hvad det samlet set vil koste at indføre et obligatorisk tilbud om mulighed for pasning af børn i hjemmet for børn i alderen fra 1-3 år i alle kommuner, til børne- og undervisningsministeren
barnet i hjemmet. Hertil kommer effekten af, at nogle forældre kan vælge
at trække sig fra arbejdsmarkedet for at passe deres børn. Det betyder
færre skatteindtægter fra arbejdsindkomst.
Endelig bemærkes det, at tilskud til pasning af egne børn skal betragtes
som en familieydelse, der er omfattet af EF forordning 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Dette betyder, at ydelsen
som udgangspunkt er eksportabel til andre EU/EØS-lande, idet tilskud-
det udbetales efter objektive kriterier. En vurdering af forslagets økono-
miske konsekvenser vil således også afhænge af, i hvilket omfang til-
skuddet eksporteres til andre EU/EØS-lande.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2