1
Kvaliteter ved digitale læremidler og ved
pædagogiske praksisser med digitale læremidler
Forskningsbaseret bidrag til anbefalinger, pejlemærker og kriterier i
forbindelse med udmøntning af midler til indkøb af digitale
læremidler
Af Thomas Illum Hansen og Jeppe Bundsgaard
ISBN 987-87-7252-321-7
Dette værk er licenseret under en
Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0
Unported Licens.
Indholdsfortegnelse
1. Forord ............................................................................................................................................... 3
1.1. Fokus på faglige, og pædagogiske og økonomiske effekter .................................................... 3
2. Hvad virker under hvilke forhold..................................................................................................... 5
3. Vurdering af digitale læremidler ...................................................................................................... 7
3.1. Typer og forventede effekter ................................................................................................... 7
Repetitive læremidler ............................................................................................................. 7
Formidlende læremidler ......................................................................................................... 8
Stilladserende læremidler....................................................................................................... 9
Praksisstilladserende læremidler.......................................................................................... 10
3.2. Kvaliteter og evalueringsparametre........................................................................................ 11
Legitimitet ............................................................................................................................ 15
Indholdskvalitet & faglighed ............................................................................................... 16
Aktiviteter, interaktivitet og rum ......................................................................................... 18
Tilgængelighed..................................................................................................................... 19
Progression og læringsudbytte ............................................................................................. 20
Differentiering...................................................................................................................... 22
Brugervenlighed ................................................................................................................... 24
Sammenhæng ....................................................................................................................... 26
4. Evaluerings- og designprincipper for digitale læremidler ............................................................. 28
4.1. Evaluering af digitale læremidler ........................................................................................... 28
4.2. Pejlemærker for anskaffelse af digitale læremidler ................................................................ 28
Objektive krav ...................................................................................................................... 28
Læse- og skriveteknologier ............................................................................................. 28
Åbne standarder og formater ........................................................................................... 29
Graden af interaktivitet ................................................................................................... 29
Typen af læremiddel ........................................................................................................ 29
Evalueringskrav ................................................................................................................... 30