Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2098347_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 23 (Alm. del):
I brev af 11. oktober har udvalget efter ønske fra Birgitte Klintskov Jer-
kel (KF) stillet følgende spørgsmål:
Spørgsmål 23:
"Vil ministeren give en status på implementeringen af de styrkede pæda-
gogiske læreplaner i daginstitutionerne, jf. aftalen ”Stærke dagtilbud –
alle
børn skal med i fællesskabet?”.
Svar:
I sommer 2018 trådte den nye lovgivning om den styrkede pædagogiske
læreplan i kraft. Det betyder bl.a., at alle dagtilbud og kommuner har et
fælles pædagogisk grundlag
alle børn skal opleve gode og stimulerende
pædagogiske læringsmiljøer med leg, udfordringer og børnefællesskaber.
Dagtilbud og kommuner skal frem til sommeren 2020 planlægge og gen-
nemføre realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan.
Siden reglerne trådte i kraft har Børne- og Undervisningsministeriet
igangsat en større implementeringsindsats, der bl.a. rådgives af et Part-
nerskab for kompetenceudvikling og viden bestående af centrale interes-
senter. Partnerskabet ledes af Børne- og Undervisningsministeriet og
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Der er bl.a. igangsat målrettede
kompetenceudviklingsforløb og udarbejdet forskellige materialer, hånd-
bøger og film, der skal virke som inspiration for kommuners og dagtil-
buds arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan og rammerne for
arbejdet med denne. Der er taget godt imod disse tiltag i dagtilbudssek-
toren.
For at følge fremdriften i realiseringen af den styrkede pædagogiske læ-
replan gennemfører Danmarks Evalueringsinstitut en evaluering i 2018-
2020. Formålet med evalueringen er at følge realiseringen af den styrkede
pædagogiske læreplan og få viden om, i hvilket omfang det pædagogiske
grundlag i den nye læreplan er retningsgivende for arbejdet i dagtilbud-
dene.
1. november 2019
Sags nr.:19/15554
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om en status på implementeringen af de styrkede pædagogiske lærerplaner i daginstitutionerne, til børne- og undervisningsministeren
I september 2018 blev der gennemført en baselinemåling, der undersø-
ger, hvordan og i hvilket omfang dagtilbud i dag arbejder med otte cen-
trale temaer fra den styrkede pædagogiske læreplan:
Det brede læringssyn og læring hele dagen
Børnesyn og børneperspektiver
Børnefællesskaber og børn i udsatte positioner
Forældresamarbejde
Evalueringskultur
Faglig ledelse
Det sammenhængende børneliv
Samarbejde med lokalmiljøet.
Baselinemålingen viste, at kommunerne i dag i et eller andet omfang
arbejder med alle otte fokusområder. For næsten alle fokusområderne
gælder det, at flere kommuner end tidligere planlægger at igangsætte initi-
ativer, som understøtter arbejdet med fokusområderne. Dagtilbudsche-
ferne vurderer, at dagtilbuddenes aktuelle praksis er tættest på at lykkes,
når det gælder områderne ’Det sammenhængende børneliv’, ’Børn i ud-
satte positioner’ og ’Faglig ledelse’. Længst fra at
lykkes er man, når det
gælder områderne ’Evalueringskultur’ og ’Samarbejde med lokalmiljøet’.
Daginstitutionsledere og dagplejepædagoger peger på, at de vil arbejde
med alle otte fokusområder i de kommende to år, men at de især vil prio-
ritere områderne ’Det brede læringssyn’ og ’Børnefællesskaber’ og ’Børn
i udsatte positioner’.
Vedhæftet er notat om baselinemålingens resultater.
Danmarks Evalueringsinstitut er i 2019 for Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet i gang med at undersøge dagtilbuds arbejde med den styrkede
pædagogiske læreplan via et antal dybdegående casestudier bl.a. med fo-
kus på dagtilbuddenes arbejde med børn i udsatte positioner. I 2020
gennemføres en opfølgende måling i forhold til baselinemålingen i 2018,
som giver indblik i arbejdet med realiseringen af den styrkede pædagogi-
ske læreplan i 2018-2020.
I forbindelse med sidste fase af evalueringen i 2020 vil der endvidere
blive indarbejdet en opfølgning på den del af lovgivningen, der handler
om at kommunalbestyrelsen skal sikre, at dagtilbuddene i relation til den
pædagogiske opgave alene ledes med udgangspunkt i den pædagogiske
læreplan og i overensstemmelse med børnesynet og den brede lærings-
forståelse. Evalueringen forventes færdig i november 2020.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2