Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2169615_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 220 (Alm. del):
I brev af 27. februar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 220:
Vil ministeren foranledige, at organisationer, enkelt personer og andre
har mulighed for at indsende eksempler på undervisningsmaterialer, der
anvendes i uddannelsessystemet, der f.eks. ikke er nuanceret eller infor-
merer retvisende i forhold til f.eks. holocaust, antisemitisme eller andre
ting, så ministeriet f.eks. kan informere uddannelserne om de pågælden-
de materialer eller gå i rette med de personer, der har udviklet dem?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål G den 26. fe-
bruar 2020.
Svar:
Det følger af lovene på både folkeskole- og gymnasieområdet samt på
fri- og privatskolernes samt efterskolers og frie fagskolers område, at
uddannelserne skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed
og folkestyre. Det følger bl.a. heraf, at undervisningen ikke må være in-
doktrinerende eller i øvrigt ensidigt holdningspåvirkende, hvilket stiller
krav til lærerne om, at de i en situation, hvor de inddrager undervis-
ningsmaterialer i undervisningen, der ikke informerer retvisende i for-
hold til fx holocaust, antisemitisme eller andre temaer, skal være særligt
bevidste om også at præsentere eleverne for andre perspektiver og mod-
satrettede synspunkter.
I folkeskolen er det skolebestyrelserne, der har det overordnede ansvar
for valget af undervisningsmaterialer. Skolebestyrelsen kan beslutte kun
at tage stilling til visse undervisningsmidler og overlade til skolelederen
og lærerne at træffe afgørelse om øvrige undervisningsmidler. For fri- og
privatskoler, efterskoler, frie fagskoler og ungdomsuddannelserne (gym-
nasie- og erhvervsuddannelserne) er det den enkelte skole eller den en-
kelte lærer, der afgør, hvilke undervisningsmidler, der skal anvendes i
undervisningen og hvordan.
26. marts 2020
Sags nr.:20/03574
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil foranledige, at organisationer, enkelt personer og andre har mulighed for at indsende eksempler på undervisningsmaterialer, der anvendes i uddannelsessystemet, der f.eks. ikke er nuanceret eller informerer retvisende i forhold til f.eks. holocaust, antisemitisme eller andre ting, til børne- og undervisningsministeren
Der er således ikke en central godkendelsesprocedure for undervis-
ningsmaterialer i hverken grundskolen eller på ungdomsuddannelserne,
og jeg ønsker ikke at indføre en sådan, da det vil være et brud med en
lang tradition i det danske uddannelsessystem.
Som børne- og undervisningsminister har jeg derimod tillid til og forven-
ter, at ledelser og lærere i løsningen af denne opgave på skolerne bruger
deres kritiske sans i valget af lærebøger og andre undervisningsmaterialer.
Børne- og Undervisningsministeriet driver hjemmesiden
www.aldrigmere.dk, hvor ministeriet sørger for, at grundskoler og ung-
domsuddannelsesinstitutioner kan tilgå retvisende undervisningsmateria-
ler om Holocaust og andre folkedrab.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2