Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 220 (Alm. del):
I brev af 27. februar har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 220:
Vil ministeren foranledige, at organisationer, enkelt personer og andre
har mulighed for at indsende eksempler på undervisningsmaterialer, der
anvendes i uddannelsessystemet, der f.eks. ikke er nuanceret eller infor-
merer retvisende i forhold til f.eks. holocaust, antisemitisme eller andre
ting, så ministeriet f.eks. kan informere uddannelserne om de pågælden-
de materialer eller gå i rette med de personer, der har udviklet dem?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådsspørgsmål G den 26. fe-
bruar 2020.
Svar:
Det følger af lovene på både folkeskole- og gymnasieområdet samt på
fri- og privatskolernes samt efterskolers og frie fagskolers område, at
uddannelserne skal forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed
og folkestyre. Det følger bl.a. heraf, at undervisningen ikke må være in-
doktrinerende eller i øvrigt ensidigt holdningspåvirkende, hvilket stiller
krav til lærerne om, at de i en situation, hvor de inddrager undervis-
ningsmaterialer i undervisningen, der ikke informerer retvisende i for-
hold til fx holocaust, antisemitisme eller andre temaer, skal være særligt
bevidste om også at præsentere eleverne for andre perspektiver og mod-
satrettede synspunkter.
I folkeskolen er det skolebestyrelserne, der har det overordnede ansvar
for valget af undervisningsmaterialer. Skolebestyrelsen kan beslutte kun
at tage stilling til visse undervisningsmidler og overlade til skolelederen
og lærerne at træffe afgørelse om øvrige undervisningsmidler. For fri- og
privatskoler, efterskoler, frie fagskoler og ungdomsuddannelserne (gym-
nasie- og erhvervsuddannelserne) er det den enkelte skole eller den en-
kelte lærer, der afgør, hvilke undervisningsmidler, der skal anvendes i
undervisningen og hvordan.
26. marts 2020
Sags nr.:20/03574