Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd om loft over egenbetalingen for studieture på
ungdomsuddannelserne mv. - samrådsspm. K
Studieture for alle
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
8-10 minutter
Kl. 11.50 torsdag d. 27. februar 2020 i lokale 1-133
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. februar 2020 om, hvorfor ministeren fra centralt hold vil detailregulere reglerne for deltagerbetaling på ungdomsuddannelserne mv., til børne- og undervisningsministeren
2157321_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Behovet for at sætte et loft over egenbetalingen
Årsag til ens regler på gymnasier og eud
Sektorens holdning
Afrunding
1. Indledning
Først og fremmest tak, fordi der bliver indkaldt til det her samråd og også tak
for karakteristikken, at det ligger mig ret fjernt med detailreguleringer. Derfor
tager jeg heller ikke let på det, når jeg så stiller et forslag der, som medgivet,
laver nogle centrale regler, som jeg normalt ville vige bort fra at tage initiativ
til.
Jeg skal også gøre bekendt med, at det er et forhandlingsudspil. Det vil sige, at
alle Folketingets partier bliver inviteret over til forhandlinger om det her.
Derfor får vi også anledning til at drøfte med hinanden og i øvrigt forhandle
det med hinanden. Der skal jo som bekendt være et flertal for, at man kan
gennemføre lovgivning i Danmark.
2. Behovet for at sætte et loft over egenbetaling
Når regeringen foreslår et loft over egenbetaling på studieture på 3.000 kroner
samlet set og et loft på gennemsnitligt 400 kr. om dagen, så handler det om, at
vi har lang tradition for i Danmark at have lige adgang til gratis uddannelse for
alle. Så hvis en del af vores uddannelsesudbud bliver så dyrt, at man ikke
længere kan tale om, at det er til for alle, så bliver vi nødt til at gøre noget ved
det.
Så det skyldes
ikke
en trang til at detailregulere, som spørgerne antyder.
Faktisk ville jeg have ønsket, at uddannelsesinstitutionerne selv kunne have
sikret, at egenbetalingen ikke stikker af. Vi kan bare konstatere, at nogle steder
er det blevet utrolig dyrt.
Det er tydeligt, at dyre eksotiske studieture over tid, er blevet et
konkurrenceparameter. På den måde skal man heller ikke være blind for, hvad
det er, der er sket. Det er et konkurrenceparameter, som institutionerne bruger
til at tiltrække sig elever, og derfor er udgiftsniveauet løbet løbsk, og mange
steder ender regningen hos eleverne og deres forældre.
Og jeg mener ikke, at vi kan være tjent med, at det kun er nogle bestemte, der
har mulighed for at vælge en international linje og tage på jordomrejse, eller
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. februar 2020 om, hvorfor ministeren fra centralt hold vil detailregulere reglerne for deltagerbetaling på ungdomsuddannelserne mv., til børne- og undervisningsministeren
hvad man nu finder på, der hører med om bord, hvis man ikke laver en form
for loft på det. Mens andre de facto er afskåret fra at gå i klasse af den karakter.
Så der
må,
efter min mening, ikke udvikle sig et A- og B-hold på vores
uddannelser.
Som reglerne er i dag, findes der faktisk et loft over egenbetaling for
ekskursioner med mødepligt på maksimalt 90 kroner pr. dag. Jeg tror også, at
det er det, spørgerne sigter til i forhold til, om man kan tale om, hvorvidt det
egentlig er studieture. Fordi for andre ture, herunder de studieture som mange
gymnasier arrangerer i 2.g, er der
ikke
fastsat et loft ved lov. Til gengæld er de
ture såkaldt frivillige ture.
Men det er ikke en trøst, at de elever, der ikke har råd til at tage på de dyre
studieture, modtager undervisning på skolen, mens resten af klassen er afsted
på studietur. Det kan godt være, at man formelt set lever op til en lovgivning,
men efter min bedste overbevisning, har det
aldrig
været meningen, at det
skulle være sådan, at elever bliver udelukket fra at deltage i de ting, der skal
skabe et fællesskab omkring klassen på grund af trange økonomiske kår.
Derfor foreslår regeringen samlet et loft over egenbetaling til alle ture i løbet af
uddannelsen
og at de alle sammen i øvrigt bliver gjort obligatoriske. For jeg
er sådan set enig i Venstres karakteristik, for kan man sige, at noget er en del
af, eller kan man ikke
for det er præcis den distinktion, der er i dag. Men
vores løsningsmodel er ikke mejslet ind i sten. Der er masser af detaljer og
masser af dilemmaer, og dem er vi åbne overfor at drøfte.
Vi er kommet med et udspil, og så synes jeg, at vi skal drøfte det. Skal beløbet
være anderledes? Er der særlige tilfælde, vi skal tages hensyn til? Det håber
jeg, at så mange af partierne som overhovedet muligt vil bidrage til at drøfte.
Jeg har også hørt dele af uddannelsesverdenen sige, at der er brug for et
centralt fastsat loft. Så kan de være uenige i beløbsstørrelsen, men på
spørgsmålet om det er blevet til et konkurrenceparameter eller ej, der er svaret,
fra de fleste jeg har talt med, at ja det er blevet til et konkurrenceparameter.
Det synes jeg i øvrigt, at vi skal diskutere med hinanden. Er det overhovedet
ideen med vores uddannelsessystem, at de skal ligge og konkurrere med
hinanden på den måde? Der har jeg til gengæld hørt, at vi også kan finde
hinanden i spørgsmålet om, hvor det er, at vi skal hen med vores
ungdomsuddannelser i forhold til, om det egentlig var det, der var meningen
at de skulle ligge og konkurrere med hinanden på den type af parameter. Det
har jeg aldrig hørt nogen forsvare eller synes var meningen.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. februar 2020 om, hvorfor ministeren fra centralt hold vil detailregulere reglerne for deltagerbetaling på ungdomsuddannelserne mv., til børne- og undervisningsministeren
Så jeg håber på, at vi både i forhold til det, der handler om selve studieturene
kan finde hinanden i en eller anden løsning, og så håber jeg, at vi kan tage
stilling til, om vi mener, at det er meningen, at vi skal ligge og konkurrere med
hinanden på den måde som uddannelser.
3. Årsag til ens regler for gymnasiet og eud
Så anerkender jeg, at der er en pointe og et dilemma omkring det her med, om
det skal være det samme loft, der går på tværs af uddannelserne. Det her som
spørgerne spørger til i forhold til eleverne, der får elevløn, mens andre er SU-
berettigede.
Det synes jeg er helt relevant, at vi går ind og kigger på i forhandlingslokalet.
Så det vil jeg gerne give et tilsagn om, at vi går i gang med at forberede, at vi
får kigget på, hvad det er for forskellige niveauer og indtægter, man har.
Jeg tror bare også, at det er vigtigt, at vi spiller ind, at den personlige indtægt
ikke er hele historien. For hele hustandens indtægt kan have en betydning, når
vi taler om de unge mennesker, og der er også forskel på, hvor mange udgifter
den enkelte har.
Hvis man for eksempel tager Emma, der går på landbrugsuddannelsen, så kan
det være, at hun skal betale husleje for at bo hos sine forældre. Mens hendes
klassekammerat William er flyttet hjemmefra og har fået et barn. Der kan være
kæmpe
forskel på, hvad det er, man står i.
På gymnasiet i storbyen der kan man så have en tredje, Lucas, som har et
fritidsjob ved siden af sin SU, så han i virkeligheden kan have et
meget
større
økonomisk råderum end de to andre.
Så der kan være rigtig mange forskellige parametre at tage stilling til, og det er
det, jeg synes, vi skal bruge et forhandlingsforløb på at gå ind og kigge på. Så
jeg synes, det er helt relevant, og det er rigtigt dét, som Venstre rejser, at der
kan være nogle særlige udfordringer, der gør sig gældende, alt efter hvem vi
tager fat om.
Som sagt, tingene er ikke mejslet i granit, jeg synes vi skal tage en åben
drøftelse med hinanden om det, og så håber jeg, at vi kan finde hinanden på
det.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. februar 2020 om, hvorfor ministeren fra centralt hold vil detailregulere reglerne for deltagerbetaling på ungdomsuddannelserne mv., til børne- og undervisningsministeren
4. Sektorens holdning
Og så på det sidste forhold, jeg er blevet spurgt til, det er det her med sektorens
holdning til det. Spørgerne påstår, at regeringens forslag står ”i stærk
modsætning” til sektorens interessenter. Der bliver jeg nødt til at sige, at det
simpelthen ikke er mit billede.
Det er klart, at der er kommet kritik. Det havde jeg sådan set også forventet. Vi
går netop ind og piller ved noget, der er et konkurrenceparameter for de enkelte
uddannelsesinstitutioner, så selvfølgelig kommer der en reaktion over for det
her, når man opfatter det som noget af det, der bidrager til, at man kan trække
elever til.
Men jeg mener den fejlslutning, som nogen begår, er, at loftet over
egenbetalingen skulle være lig med, at eleverne
slet
ikke kan komme på
studieture ude i verden. Det mener jeg simpelthen ikke passer.
Heldigvis oplever jeg også, at interessenterne generelt er med på, at det er en
relevant problemstilling, og det er ikke simpelt og det er ikke sort-hvidt. Og
blandt andet nogle af de forhold, som I også selv tager med her ind på
samrådet, jamen så er der alle mulige nuancer i, hvordan får vi det her skruet
ordentligt sammen.
Men både Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier
anerkender udfordringen med de høje egenbetalinger og har selv lavet en
undersøgelse af nuværende praksis ift. de gymnasiale uddannelser. De har i
øvrigt meldt sig klar til at gå ind i en konstruktiv dialog om, hvor en
beløbsgrænse kunne ligge.
Begge undersøgelser viser blandt andet, at mange institutioner selv har valgt at
lægge det loft, der også bliver refereret til, men samtidig viser den, at ikke alle
har et loft.
Undersøgelserne viser også, at nogle gymnasier er rigtig gode til at hjælpe
eleverne med at samle penge ind til klassens studietur i fællesskab. Det er jo en
rigtig god måde at gøre det på, og det er bare et eksempel på, at et generelt loft
over brugerbetalingen naturligvis ikke betyder, at eleverne slet ikke kan
komme afsted på studieture.
Så at påstå, at egenbetaling skulle være den eneste måde at finansiere en
studietur på, det har jeg tidligere karakteriseret som åndelig dovenskab, og det
er jo fordi, at det har man fundet alle mulige andre veje omkring, før at den her
praksis udviklede sig.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 27. februar 2020 om, hvorfor ministeren fra centralt hold vil detailregulere reglerne for deltagerbetaling på ungdomsuddannelserne mv., til børne- og undervisningsministeren
Og så hører jeg også positive røster fra elevorganisationerne. Martin Mejlgaard
fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning skriver på Twitter, at
det ikke er
forældrenes pengepung, som skal afgøre, om man kan komme med på
studieturen.
Så bare for at sige, jeg synes, at vi skal gå til det her med åbent
sind, jeg har ikke hørt nogle partier nogensinde argumentere for, at vi skulle
have meget høje grader af brugerbetaling i vores uddannelsessystem, det mener
jeg sådan set er fælles gods.
5. Afrunding
Så vi er klar til at drøfte de forskellige dilemmaer, der opstår i kølvandet på
det, men det er også sådan for regeringen, at vi til enhver tid vil forsvare den
lige adgang til gratis uddannelse og det for os er utrolig vigtigt, at man kan
være en del af det fællesskab, der er omkring klasserne.
Så vi vil gøre det med hensyntagen til, at uddannelserne selvfølgelig heller ikke
skal forskelsbehandles.
Så med hensyn til løsningsmodellen så er det også vigtigt for os, at det ikke går
ud over det internationale udsyn, som vi jo sådan set mener, er forud for at den
her praksis udviklede sig, det er jo et relativt nyt fænomen på trods af, at det er
så udbredt. Der kunne vi sagtens have et internationalt udsyn og alligevel sørge
for, at eleverne kunne være med alle sammen, så lad os nu se, om vi kan finde
en løsning, hvor det kan lade sig gøre.
Så alle input er vigtige, og alle input er
velkomne,
også de ting, som I har bragt
ind i forbindelse med det her nu.
Tak for ordet.
6