Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: FOPS 
Sagsbeh.: SUMMSB 
Koordi eret  ed: [BUVM] 
Sags r.: 
Dok.  r.: 
Dato:  7‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[27. februar 2020 kl. 10.15-11.45, Folketinget lokale 1-133]
Samrådsspørgsmål I om børn og unges mistrivsel med
børne- og undervisningsministeren
Tak for vi igen kan drøfte dette meget vigtige spørgsmål om
børn og unges mistrivsel og tegn på psykiske lidelser.
Det er en bekymring, jeg deler. Udvikling i børn og unges
mentale sundhed er noget, som fortjener en plads helt oppe
på den politiske dagsorden og vores alle sammens
bevidsthed. For der er ingen tvivl om, at børn og unges
mentale sundhed er en af vores samfunds store udfordringer.
Og som min ministerkollega sagde, så er det et emne, der går
ind over mange forskellige ministerressortområder, hvilket
siger noget om problemets kompleksitet.
Men når det er sagt, er det også vigtigt ikke at sygeliggøre en
hel generation. Der er mange flere muligheder for at være
ung i dag, end der var i tidligere generationer.
Det kan vi også se i trivselsmålinger blandt børn og unge i
Danmark. Nyeste tal fra Den Nationale Sundhedsprofil viser,
at blandt de 16-24 årige har ca. 18 pct. dårlig mental
sundhed. Det er en stigning fra 12 pct. i 2013. Særligt er
tendensen bekymrende hos piger, hvor over 40 pct. af de 16-
24-årige har et højt stressniveau. Det vil sige, der er et højt
tal og en stigning i de her år.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Ser man på børn og unge i aldersgruppen 11-15 årige,
oplever de en høj grad af mental sundhed, men en del børn i
den gruppe oplever også følelsesmæssige forstyrrelser, lav
livstilfredshed, at deres krop er forkert, kæmper med
ensomhed og manglende tro på egne kompetencer. Det er
konkrete ting fra Den Nationale Sundhedsprofil.
Det er samtidig en tendens, som vi ikke er alene om i
Danmark. Det er en global tendens, især i andre nordiske
lande ser vi den samme udvikling.
Vi mangler i dag bredt set viden om årsagerne til den her
tendens. Det er et tværsektorielt arbejde at fremme mental
sundhed. Der er mange faktorer, der skal spille sammen, når
man skal analysere og gøre noget ved problemstillingerne.
Det er en kompleks problemstilling.
Vi skal blive bedre til at møde børn og unge i øjenhøjde med
udgangspunkt i det, der fylder for ungdommen i dag.
Det er ikke noget nyt, at ungdommen kan være en svær
livsdefinerende og vanskelig periode at være i. I tilgift til det
kan vi se, at mange unge i dag er udsat for en social
mediekultur, der sætter et alt for kraftigt fokus på det at være
perfekte og præstere, og hvor de hele tiden skal være på. De
såkaldte influencers skaber forvrængede skønhedsidealer,
som er med til at stemple og dømme dem, som falder uden
for.
Side 2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Hvis vi ser på, hvad vi har haft fokus på siden sidste samråd.
I sidste uge så vi på Danmarks Radio en rystende
dokumentar om et hemmeligt netværk på Instagram, hvor
omkring 1000 danske piger og unge kvinder følger hinanden.
Pigerne bruger anonyme profiler i netværket, hvor de
inspirerer hinanden til at skade sig selv og fx deler
selvmordstanker.
Den historie viser jo med al tydelighed, hvordan sociale
medier – uagtet deres også gode egenskaber – kan give børn
og unge en forvrænget opfattelse af, hvad der er godt for
dem og forvolde stor skade for dem. At de får normaliseret –
og måske endda idoliseret – noget, der for os andre er helt
ekstremt og noget, der er det modsatte af at have et normalt
liv.
Et andet eksempel vi har set på negativ brug af sociale
medier, er sagen om hurtcore, hvor gerningsmænd via de
sociale medier nedgør, ydmyger og torturerer kvinder mod
deres vilje. Også helt unge kvinder.
Herudover vil jeg nævne, at jeg i sidste uge havde møde med
Foreningen for Mediesundhed for Børn og Unge, som også
kunne give eksempler på, hvordan de sociale medier kan
influere på børns og unges trivsel, og hvordan de kan føre til
mistrivsel.
Side 3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Vi kender disse udsendelser bredt, og igen er det vigtigt at
sige, at sociale medier ikke har skylden for al ondskab i
verden. Men det er nogle platforme, som i øjeblikket bliver
brugt til noget, hvor udviklingen går vanvittigt hurtigt. Og
der er nogle tendenser, som vi skal være dybt bekymrede
over.
Regeringen ønsker derfor, at skabe mere og bedre sikkerhed
for børn og unge på sociale medier.
Regeringen er allerede i gang med at se på, hvordan der kan
laves færdselsregler for børn og unges færden på internettet
og de sociale medier og har nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, der skal se på børn og unges digitale liv og
dannelse, samt hvordan vi begrænser børn og unges
eksponering for skadeligt indhold på internettet.
Vi skal blive bedre til at tale med vores børn og unge om
deres udfordringer og bekymringer. Det er noget, som vi
som samfund kan gøre, men det er også noget, der påhviler
hver eneste af os, der er i kontakt med de unge. Tale med
dem om det at være normal og have nogle idealer, der måske
er fjerne fra det liv, man lever. Det gælder også os politikere
og den måde, vi taler gennem medier og direkte til børn og
unge. Vi skal bryde tabuet og skabe rum til at tale om
bekymringer, angst og tristhed, som også er en naturlig del af
børne- og ungdomslivet. Det kræver nogle gange en ekstra
hånd, når man er barn og ung.
Side 4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Noget af det er op til hver enkelt, men noget af det kræver
også en systematik til at angribe problemerne, når vi ser, at
der er tegn på mistrivsel og psykiske lidelser, som kræver
professionel hjælp.
Den gode indsats indebærer derfor ofte et tæt samarbejde
mellem forældre, skole, de kommunale indsatser, almen
praksis, som alle er tæt på den unges hverdag, og
behandlingspsykiatrien.
Kommunernes forebyggelsesarbejde er derfor også
afgørende. Sundhedsstyrelsens forebyggelsespakke om
mental sundhed fra 2018 understøtter kommunernes arbejde
og prioritering af forebyggelsesindsatsen gennem
anbefalinger til konkrete ændrede rammer, nye tilbud og
udbredelse af information og undervisning.
Forebyggelsespakken, som jeg oversendte til udvalget efter
vores sidste samråd, giver kommunerne viden om, hvad der
skaber trivsel og mental sundhed. Med andre ord hjælper den
kommunerne med at bruge ressourcerne dér, hvor der er
viden om, hvad der virker.
Monitoreringen af kommunernes brug af
forebyggelsespakkerne viser, at kommunerne har fokus på
forebyggende tiltag, der skal fremme trivsel og mental
sundhed.
Herudover er kommunernes sundhedspleje en unik arena for
tidligt at sætte ind mod ulighed i sundhed gennem tidlig
opsporing, da sundhedsplejen kommer i stort set alle hjem.
Side 5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Sundhedsplejen skal levere en generel sundhedsfremmende
og forebyggende indsats til alle børn og unge indtil
undervisningspligtens ophør. Men sundhedsplejen skal også
levere en særlig indsats for børn og unge med særlige behov.
Med styrket indsats for sårbare børn og familier kan
sundhedsplejen medvirke til at forebygge senere mistrivsel
og mindske ulighed, og give alle en reelt bedre chance for at
klare sig bedre i livet.
Den indsats er vi i gang med at udvikle yderligere. Med
satspuljeaftalen for 2017-2020 blev der afsat 81,5 mio. kr. til
initiativet ”Tidlig indsats for sårbare familier”.
Og med finansloven for 2019 er der prioriteret 45 mio. kr. til
en øget indsats i sundhedsplejen hos sårbare og udsatte
familier. Den indsats har regeringen valgt at videreføre.
Herudover vil jeg nævne, at Sundhedsstyrelsen er blevet bedt
om at udarbejde gode råd om børn og unges skærmforbrug.
De gode råd skal ikke opfattes som en ”løftet pegefinger”,
men give familierne mulighed for på oplyst grundlag at tage
stilling til børn og unges skærmforbrug.
Senere i livet, når børnene kommer til skolealderen, har PPR
– Pædagogisk Psykologisk Rådgivning – et unikt potentiale
til at opspore børn og unge i mistrivsel og samtidig skabe
sammenhæng til bl.a. den regionale behandlingspsykiatri.
Derfor er jeg glad for, at vi er i gang med på tværs af
sundheds-, social- og undervisningsområdet at styrke PPR.
Side 6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 210: Spm. om talepapir fra den åbne samråd den 27/2-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
 
Samtidig er det afgørende, at den regionale
behandlingspsykiatri står klar til at hjælpe børn og unge. Vi
kan tage noget i opløbet, men med nogle skal vi have fat i
vores behandlingspsykiatri. Enten i form af udredning eller
behandling af en psykisk lidelse.
Aftalepartierne har indgået en aftale om, at afsætte 600 mio.
kr. årligt fra 2020 til et markant og tiltrængt løft af
psykiatrien. Det forventer jeg også kommer børn og unge
med psykiske lidelser til gavn.
Med Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2018-
2021 er der derfor afsat penge til regionale udgående
funktioner fra børne- og ungdomspsykiatrien. Det vil sige, at
der er en lang række ting, som vi faktisk er i gang med, og
den tidligere regering var i gang med.
Men indsatsen stopper ikke her. Noget af det er at slukke
brande. Men for regeringen er det helt store arbejde
udvikling af en samlet 10-års plan for psykiatrien, hvor børn
og unge spiller en helt særlig rolle og får en helt særlig
indsats.
Derfor glæder jeg mig til – sammen med Folketingets
partier og interessenter – at lytte og blive klogere på
udfordringer og løsninger, så vi sammen kan få skabt en
holdbar og brugbar 10-års plan for den samlede psykiatri.
Tak for ordet.
Side 7