Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. februar 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 201
”Hvad
vil
ministrene gøre for at sikre, at den teknologiske alliance ’Engineer the fu-
tures’ didaktiske model bliver integreret og forankret i henholdsvis grundskolen og
på læreruddannelsen med henblik på at fremme elevernes læring og løfte det fag-
lige niveau i STEM-fagene (Science, Technology, Engineering and Mathema-
tics)?”
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at svaret her forholder sig til den del af spørgsmå-
let, der handler om læreruddannelsen. Børne- og undervisningsministeren vil be-
svare spørgsmålet fsva. grundskolen.
Engineer the Future har, i samarbejde med bl.a. Astra (nationalt naturfagscenter)
og Naturvidenskabernes Hus, udviklet en didaktisk model til grundskolens lærere,
som lærerne kan lade sig inspirere af, når de skal tilrettelægge naturfagsundervis-
ningen.
Det er positivt, at der er mange forskellige aktører, der har fokus på at styrke
STEM-kompetencerne hos eleverne og lærerne i grundskolen med inspiration og
materialer.
Jeg mener imidlertid ikke, at det fra centralt hold skal besluttes, hvilke didaktiske
modeller, der arbejdes med ude på de enkelte uddannelsesinstitutioner, herunder
på læreruddannelserne. Den konkrete undervisning tilrettelægges af uddannelses-
institutionerne, hvor jeg forventer, at de lærerstuderende får gode didaktiske værk-
tøjer gennem deres uddannelse.
17. marts 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
108413
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1