Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2159910_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 201 (Alm. del):
I brev af 19. februar 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 201:
”Hvad
vil
ministrene gøre for at sikre, at den teknologiske alliance ’Engi-
neer the futures’ didaktiske model bliver integreret og forankret i hen-
holdsvis grundskolen og på læreruddannelsen med henblik på at fremme
elevernes læring og løfte det faglige niveau i STEM-fagene (Science,
Technology, Engineering and Mathematics)?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at dette svar vedrører den del af spørgs-
målet, der handler om grundskolen. Uddannelses- og forskningsministe-
ren vil selv besvare spørgsmålet fsva. læreruddannelsen.
Engineer the Future har, i samarbejde med bl.a. Astra (nationalt natur-
fagscenter) og Naturvidenskabernes Hus, udviklet en didaktisk model,
som lærerne kan lade sig inspirere af, når de skal tilrettelægge naturfags-
undervisningen. Regeringen finder det positivt, at der er mange forskelli-
ge aktører, der har fokus på at styrke STEM-kompetencerne hos elever-
ne i grundskolen og give lærerne inspiration til undervisningen.
Med aftalen om lempelsen af bindingerne Fælles Mål i 2017 fik skolerne
og lærerne et større professionelt råderum til at tilrettelægge undervisnin-
gen. En beslutning om, at lærerne skal følge en bestemt didaktisk model i
undervisningen, vil stride imod intentionerne i denne aftale.
Regeringen mener ikke, at det fra nationalt hold skal besluttes, hvilke
didaktiske modeller lærerne skal arbejde med på de enkelte skoler, men at
lærerne ud fra deres egen professionelle dømmekraft skal vurdere, hvilke
didaktiske modeller og materialer de vil anvende i deres undervisning.
9. marts 2020
Sags nr.:20/03103
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm., om at den teknologiske alliance ’Engineer the futures’ didaktiske model bliver integreret og forankret i henholdsvis grundskolen og på læreruddannelsen, til børne- og undervisningsministeren og til uddannelses- og forskningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2