Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget (svar på samrådsspørgsmål J,
lukket samråd)
Rådsmødet (uddannelse) den 20. februar 2020
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Torsdag den 6. februar 2020 kl. 13.00 i Folketinget, lok. 2-133
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd den 6/2-20 om dagsorden for ministerrådsmøde om uddannelse den 20/2-20, til børne- og undervisningsministeren
2158575_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Rådsresolution om uddannelsesområdet inden for det europæiske semester
3. Politisk debat om brain-circulation
en drivende kraft for det Europæiske Uddannelses-
område
1. Indledning
På rådsmødet for uddannelse den 20. februar er der to punkter på dagsordenen.
2. Rådsresolution om uddannelsesområdet inden for det euro-
pæiske semester
Det første punkt er en rådsresolution om uddannelsesområdet inden for det eu-
ropæiske semester.
Kort fortalt er det europæiske semester den årlige proces, der bidrager til koor-
dinering af EU-landenes vækst- og beskæftigelsespolitik som led i gennemfø-
relsen af EU’s vækststrategi –
Europa 2020-strategien.
Hvert år laver Kommissionen en såkaldt
”landerapport”
for hvert medlems-
land, hvor den giver sin bedømmelse af landets vækst- og beskæftigelsespolitik
samt sit syn på udvalgte relevante emner inden for arbejdsmarkedet, uddannel-
se og socialpolitik. Medlemslandenes svar på Kommissionens landerapport er
det såkaldte ”nationale reformprogram”.
I Danmark tilrettelægges og koordineres processen af Finansministeriet. Ar-
bejdsmarkedets parter og interesseorganisationer inddrages gennem Kontakt-
udvalget for Europa 2020-strategien, som Udenrigsministeriet har ansvaret for.
I Kontaktudvalget sendes udkast til det nationale reformprogram i høring, og
det er i kontaktudvalget, at der er mulighed for at give sine meninger til kende.
Rådsresolutionen, der er på dagsordenen, er ret procesorienteret. Den sender
det politiske signal, at uddannelsesområdet på EU-plan, det vil sige under-
visningsministrene og arbejdsgruppen på embedsmandsplan i Bruxelles, ønsker
at blive taget med på råd, når der tales om uddannelse i andre fora i EU.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd den 6/2-20 om dagsorden for ministerrådsmøde om uddannelse den 20/2-20, til børne- og undervisningsministeren
Derfor opfordres der i rådsresolutionen til et styrket samarbejde mellem ar-
bejdsgrupperne for henholdsvis beskæftigelse og uddannelse og Kommissio-
nen. Så resolutionen handler mest om, at medlemslandene på embedsmandsni-
veau i forbindelse med det forberedende arbejde i Ministerrådet skal blive bed-
re til at tale sammen på tværs af politikområderne.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådsresolutionen, da en bedre dialog kan væ-
re med til at kvalificere de uddannelsespolitiske aspekter i semesterprocessen.
Samtidig er der ikke tale om etablering af nye strukturer eller mødefora, men
ganske enkelt en opfordring til et tættere samarbejde.
3. Politisk debat om brain-circulation
en drivende kraft for
det Europæiske Uddannelsesområde
Andet og sidste punkt er en politisk debat om at fremme såkaldt "brain-
circulation" inden for det Europæiske Uddannelsesområde.
Det kroatiske formandskab ønsker at drøfte, hvordan der kan skabes en ud-
vekslingsmobilitet, som i højere grad er kendetegnet af gensidighed og balan-
ce, end det er tilfældet i dag.
Formandskabet peger på, at mobilitet i visse medlemsstater medfører et tab af
viden og talent, når studerende ikke vender tilbage til deres oprindelsesland ef-
ter et udlandsophold.
Regeringen mener generelt, at der er store positive gevinster ved et europæisk
samarbejde og udveksling på de videregående uddannelser. Udveksling er med
til at udvikle studerende og øge deres kompetencer
både personligt og fagligt.
Regeringen bakker op om, at der tilstræbes en større grad af balance i udveks-
lingen af studerende og ansatte i Europa.
Regeringen vil på rådsmødet nævne erfaringerne med at yde taxametertilskud
for indgående udvekslingsstuderendes uddannelsesaktivitet, svarende til den
aktivitet som de udgående udvekslingsstuderende optjener af merit i udlandet.
Det såkaldte økonomiske balanceprincip.
Regeringen vil desuden opfordre til, at man generelt har en ambition om balan-
ce i de strukturer og rammer for mobiliteten i Europa, som skabes på europæ-
isk niveau - med fuld respekt for princippet om fri bevægelighed.
Tak.
3