Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd om midlerne til talentindsatsen mv. - samrådsspm. H
Alle elever skal udfordres
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
8-10 minutter
Onsdag den 5. februar 2020 kl. 10.00-11.00, lokale 1-133 i FT
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
Svar på samrådsspørgsmål H
Tak for det. De to partier, som har indkaldt til samråd, har stemt forskel-
ligt, begge gange, hvor der er fjernet penge fra talentindsatsen. Venstre
har ikke støttet det, men det har Radikale Venstre. Radikale Venstre har
støttet det aktstykke, som er gået igennem Finansudvalget. Der blev stillet
otte spørgsmål, som blev besvaret, hvorefter Radikale Venstre støttede
det. Og så har Radikale Venstre også støttet de midler, der er afsat på fi-
nansloven, ved at stemme for finansloven.
Jeg stiller gerne op til alle typer af samråd, men det er måske meget rart
for tilhørende, der sidder og følger med, at vide, at den bekymring, som
jeg hører den radikale ordfører har
– ”at
man er særdeles bekymret”
den
har afstedkommet otte spørgsmål - men at Radikale Venstre har støttet
både den ene og den anden forandring på området.
Radikale Venstre har før jul støttet regeringen i afskaffelsen af talenten-
heden, og efter min mening med god grund, eftersom der også er forsk-
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
ning, der peger på, at det ikke nødvendigvis er den bedste måde at bruge
pengene på, i de her knopskudte puljer.
Men lad mig gå over til spørgsmålet. Men det er vigtigt, at vi lige har slået
fast, at der er nogen, som er særdeles bekymret, men som stemmer for. Nu
ved jeg ikke om Venstre også er særdeles bekymret, eller om det er værre
end det.
Jeg skal selvfølgelig starte med at sige tak for indkaldelsen. Det er en vig-
tig debat om, hvordan vi driver vores samfund. Jeg har været socialordfø-
rer i mange år, og socialområdet har været en knopskudt pulje. Satspuljen
har i mange år dikteret stort set al socialpolitik. Jeg var en af dem, som
var rigtig bekymret over dette, og jeg er glad for, at den tidligere regering
tog initiativ til at få lagt det i system.
Vi skal væk fra de knopskudte puljer. Det har derfor også været min be-
kymring, at man gik i gang med det samme på folkeskoleområdet. Jeg sy-
nes jo f.eks., at talentindsatserne har været et udtryk for præcis det. Nem-
lig at det burde være en del af kerneopgaven. Vi skal bruge penge nok på
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
kerneopgaven til at løfte de grupper, der har brug for særlig støtte, hvad
enten det er fordi, man har svært ved at gå i skole, eller fordi man har eks-
traordinært let ved at gå i skole.
I begge ender kan man have brug for noget ekstra i form af ekstra tid eller
kræfter i klasselokalet. Det skal være en del af kerneopgaven. Hvis vi ud-
sulter de penge, der bliver sat af til kerneopgaven i folkeskolen, så udsul-
ter vi også folkeskolens mulighed for at løfte, både i den ene og i den an-
den ende.
Derfor har den bevægelse, der har været med dette års finanslov, været
rigtig vigtig for os. Nemlig at nogle af puljerne bortfalder, og så sætter vi
rigtig mange penge af til kernedriften. Og så har vi også sat penge af til
TAMU og til de frie fagskoler. Samlet set har vi sat et meget større beløb
af end det, der er blevet besparet. Vi har fundet penge både til det ene og
til det andet.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
De frie fagskoler og TAMU har samlet set kørt med et strukturelt under-
skud, og det har vi ønsket at rette op på. Samtidig har vi haft et ønske om
at styrke folkeskolens centrale opgaver.
I regi af Disruptionrådet blev der i starten af 2019, som det vil være spør-
gerne bekendt, afsat 65 millioner over en fireårig periode til en talentind-
sats. Det er faktisk præcist det, jeg mener med nogle af de knopskudte
puljer, som jeg mener, at vi skal være varsomme med. Det er ikke fordi,
man aldrig kan lave puljer, jeg synes bare man skal være varsom med det.
Planen var bl.a. at etablere en national talentenhed og et digitalt talentuni-
vers samt indsamling af viden og internationalt samarbejde.
Grunden til, at vi er her i dag, er, at regeringen har valgt at annullere den-
ne indsats
sammen med mange af de andre initiativer, der blev besluttet
i forlængelse af Disruptionrådets arbejde.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
Den 4. december 2019 fremsatte jeg således et aktstykke i Finansudvalget,
hvor jeg anmodede om udvalgets tilslutning til at omprioritere midlerne i
2019
i alt 20 mio. kr.
til TAMU og de frie fagskoler.
Midlerne skulle bruges til et kvalitetsløft af undervisningen og blandt an-
det sikre bedre overgange til erhvervsuddannelser samt en styrket indsats
for elever på kanten af uddannelsessystemet.
I alt blev der omprioriteret 10,1 mio. kr. til de frie fagskoler, som hver får
et engangstilskud på 18.277 kr. per årselev. Og de 9,9 mio. kr. til TAMU
blev givet på præcis samme måde.
En annullering af talentindsatsen handler ikke om, at regeringen ikke me-
ner, at det er vigtigt at udfordre de dygtigste elever. Det handler om,
hvordan vi bedst gør det.
Det mener regeringen i høj grad, at der er grund til at prioritere. Det er jo
faktisk også et af de resultatmål, vi er enige om at måle folkeskolen på.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
En rapport fra Oxford Research viser desuden, at den største barriere for
at give en undervisning, som også imødekommer talenter, er begrænset tid
til forberedelse og tid til ud-af-huset aktiviteter. Det er altså udfordringer,
der ligger i den enkelte kommune og helt ude på den enkelte skole.
Hvis man prøver at tage det, rapporten siger, seriøst, så mener jeg, at det
mest seriøse svar på den problemstilling er, at hvis man gerne vil løfte
dem, som skal have noget ekstra hjerneguf i undervisningen, så kræver
det en satsning på kerneopgaverne i folkeskolen. Det er det, som giver
hver enkelt ude i klasselokalerne noget mere tid og luft.
Kommer vi hele vejen med de penge, der er sat af? Nej, det er beløbet ik-
ke stort nok til, men vi har taget det første skridt. Vi har samtidig lavet en
økonomiaftale med kommunerne, som giver det største løft siden finans-
krisen. Det er et skridt i den rigtige retning, og det har vi gjort sammen
med Radikale Venstre, og det er vi rigtig stolte over.
Jeg undrer mig over, at Venstre ikke har været villige til at lave den sats-
ning på folkeskolen. Jeg synes, at når man taler om talenter, så skal man
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
tage undersøgelserne alvorligt. Når undersøgelserne viser, at den største
barriere for at give den undervisning som imødekommer talenterne, så er
det i hverdagen.
Det er hver eneste dag, at barnet kommer i skole, at det skal mødes af læ-
rere, som har haft tid til at forberede sig på at stå over for en klasse, og på
hvordan man møder elever, som har forskellige niveauer.
Derfor er det ud-af-huset aktiviteterne og den konkrete forberedelse af
undervisning. Det er her vores satsning på folkeskolen kommer til at af-
hjælpe det her problem. Det er i øvrigt også en større pose penge end det,
der blev sat af til de konkrete puljer.
For regeringen er det helt afgørende at løfte de fagligt svageste elever.
Men det må ikke stå i modsætning til at hjælpe de stærke. Der udviklede
sig en grim debat på de sociale medier, i forbindelse med denne ompriori-
tering.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
Det lød som om, at man enten ville de dygtigste elever eller de svageste
elever og dem med de største udfordringer. Jeg har aldrig oplevet politike-
re, der mente, at man kun skulle prioritere én af de to grupper.
Der er bred enighed her omkring bordet om, at begge grupper har fortjent
en ordentlig skolegang. Det har de i øvrigt også ret til ifølge lovgivningen.
Det er blot for at sige, at det skal vi holde fast i. Det, der er diskussionen
her, er jo, hvordan man gør det bedst.
Gør man det bedst med puljer
i øvrigt ret små puljer
eller gør man det
bedst ved at satse på kerneopgaven i folkeskolen, så lærerne får den tid,
der skal til at løfte alle elever, uanset om de er i den ene eller den anden
ende af skalaen. Det synes jeg til gengæld er en væsentlig drøftelse. Det er
to forskellige værktøjer.
Jeg vil sige, at efter mange år på socialområdet og på undervisningsområ-
det, hvor der på socialområdet er tradition for at have mange puljer, der
mener jeg, at det måske har været den største selvstændige katastrofe for
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om blandt andet, hvorfor regeringen har fjernet midlerne til talentindsatsen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, til børne- og undervisningsministeren
socialområdet, og det forhindrer os i at lave de lange, seje træk, der får
løftet folk.
Ser man på den enkelte elev i folkeskolen, som møder ind hver mandag
morgen, og så spørger, hvad man får mest ud af
at der findes en statslig
pulje, som nogen måske har hørt om, eller at der hver eneste dag er øko-
nomi nok i folkeskolen til, at læreren har kunne forberede sig på at skulle
undervise, både i den ene og den anden ende.
Jeg er overbevist om, at det, der betyder mest for den dygtige elev, er, at
der står nogen foran dem hver dag ved katederet, som har haft tid til at
forberede sig ordentligt.
Tak for ordet.
10