Børne- og Undervisningsministeriet
20. februar 2020
Mulige reaktioner ved kommuners manglende regeloverholdelse/manglende
kvalitet i undervisningen i folkeskolen
Folkeskoleloven er en såkaldt rammelov, der udstikker rammer for folkeskolernes undervisning, som
det herefter er op til den enkelte kommune og folkeskole at udfylde efter lokale prioriteringer, ønsker
og behov. Driften af folkeskolen er således en kommunal opgave, og kommunalbestyrelsen har ansva-
ret herfor, jf. den kommunale styrelseslov og folkeskoleloven. Kommunerne og den enkelte folkeskole
har inden for lovens rammer en væsentlig grad af frihed til at tilrettelægge undervisningen med ud-
gangspunkt i de konkrete elevers forudsætninger og behov.
Børne- og Undervisningsministeriet har på ulovbestemt grundlag en generel forpligtelse til at følge med
i, hvordan lovgivningen inden for ministeriets område administreres, herunder om lovgivningen gene-
relt overholdes, og om den fortsat er hensigtsmæssig (sektortilsyn). I det almindelige sektortilsyn ligger
ikke en pligt til at udøve et legalitetstilsyn, da denne opgave er en del af det kommunale tilsyn i forhold
til enkeltsager. Herudover er der et statsligt kvalitetstilsyn med undervisningen i folkeskolen, ligesom
ministeriet følger med i kommunernes og folkeskolernes overholdelse af reglerne om timetal. Det er det
kommunale tilsyn (Ankestyrelsen), der fører tilsyn med, at kommunerne og folkeskolerne overholder
folkeskoleloven (legalitetstilsynet).
I det følgende gennemgås hhv.:
1. Ministerens/ministeriets reaktionsmuligheder ved manglende regeloverholdelse
2. STUK’s kvalitetstilsyn med lav faglig kvalitet
3. Ankestyrelsens tilsyn ved manglende regeloverholdelse
Ad 1. Ministerens/ministeriets reaktionsmuligheder ved manglende regeloverhol-
delse
Nedenfor følger en oversigt over de reaktionsmuligheder, som ministeren og ministeriet har ved kom-
munernes manglende regeloverholdelse. Rækkefølgen for de forskellige reaktionsmuligheder kan variere
afhængig af den konkrete situation, ligesom det heller ikke vil være relevant at anvende samtlige trin i
alle tilfælde.
Ministerens/ministeriets reaktionsmuligheder
Reaktion
1. Dialog/høring
Beskrivelse
Der kan være tale om, at ministeriet fx via henvendelser fra borgere el-
ler interessenter m.v. bliver gjort opmærksom på en eventuel mang-
lende regeloverholdelse i en bestemt kommune. Der kan også være
tale om situationer, hvor et af ministeriet gennemført kvalitets- eller te-
matisk tilsyn eller en evaluering af et regelsæt el.lign. har vist, at en eller
flere kommuner ikke overholder en eller flere regler. I sådanne tilfælde
vil første skridt være, at ministeriet tager kontakt til kommunen/kom-
munerne med anmodning om en udtalelse med henblik på oplysning
af sagen.
1