Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Åbent samråd
BUU alm. del - samrådsrådsspørgsmål F
Antallet af elever i klasser i folkeskolen samt kommunernes overhol-
delse af gældende ret
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Den 29. januar 2020 kl. 10.00
11.00 i FT
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
2144108_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Bakker regeringen op om stigningen i antallet af elever i klasser med 25 elever eller
flere?
3. Hvordan kan regeringen acceptere, at 20.000 elever går i en klasse med 28 elever
eller derover, herunder at 14 kommuner bryder loven?
4. Varetagelsen af tilsynspligten over for kommunerne.
1. Indledning
Tak for det, og tak for at indkalde til det her samråd. Jeg har modtaget et
spørgsmål med tre overordnede temaer, og dem vil jeg forsøge at besvare
et ad gangen.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Først vil jeg gerne understrege, at vi skal virkelig huske på, hvor forskel-
ligartet folkeskolen er
bare lige som indledning til det her. Der er kæm-
pestor forskel på både elevsammensætning og på lærersammensætning.
Lige nu er der forsøg med Nest-klasser i Aarhus, hvor man kører med en
klassekvotient på 16, sådan som jeg husker det. Der har man lavet en
elevsammensætning, som kræver at man er meget færre elever, og man i
øvrigt har nogle lærere, som også er relativt oppe på beatet i forhold til at
kunne undervise præcis den elevgruppe.
Og så er der andre steder, hvor man kører med andre og større klasser,
hvor man vurderer, at man bruger pengene bedre på noget andet end på at
reducere klassestørrelserne. Jeg kan faktisk ret godt lide den fleksibilitet.
Så det synes jeg bare er vigtigt at have med fra start af, fordi det synes jeg
også er sådan et baggrundstæppe, hvor jeg som udgangspunkt får utroligt
mange bekymringsrynker, når klassekvotienten stiger. Det gør jeg sim-
pelthen.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Altså der er jo nogle ting, hvor man får sådan en pæn glat pande
som
ikke er botox
og det er når man får sådan nogle historier i medierne om,
at nu kører hele juleaften på vindmøllestrøm, så bliver man helt glad.
Og så er der andre nyheder, som man bare per definition bliver bekymret
over, og det er faktisk lige præcis det der med klassekvotienter. Det er så-
dan noget, hvor jeg bare per definition bliver bekymret.
Og derfor er der altid grund til lige, også over for sig selv inden man tager
den store hammer frem og siger ”nu skal vi lave nye regler”, at man
så li-
ge husker på, at baggrunden for det er, at der er rigtig store forskelle der-
ude.
Derfor kan der godt være problemer alligevel, men det baggrundstæppe
har jeg lovet mig selv altid at tage frem, inden jeg begynder at bruge den
store hammer på det her spørgsmål.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
2. Bakker regeringen op om stigningen i antallet af elever i
klasser med 25 elever eller flere?
Så er spørgsmålet så, om regeringen bakker op om stigningen i antallet af
elever der går med 25 elever eller flere.
Der vil jeg gerne, og det synes jeg næsten ligger i indledningen, slå fast, at
vi jo i sagens natur bliver mere bekymrede, jo større klasserne er, og min-
dre bekymrede jo mindre de er. Det ligger vel nærmest i den politiske til-
kendegivelse jeg gav af, hvornår jeg bliver bekymret.
Og derfor så udfordrer det selvfølgelig lærerne, og det er jo det der er
baggrunden for det, at skulle tilrettelægge undervisningen, så den enkelte
elev mødes og udfordres på sit niveau. Det vil der jo være en eller anden
form for sammenhæng i.
Derfor bliver jeg per definition også bekymret, når antallet af elever sti-
ger, men ligger der i det, at jeg synes, at vi skal lægge niveauet for klasse-
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
kvotienten lavere end den er i dag? Nej, jeg er faktisk ikke specielt stor
tilhænger af, at vi går ind og fjerner den fleksibilitet.
Så lad os prøve at kigge lidt ind i
hvorfor
i stedet for.
Fra 2009 til 2014 skete der en stigning i klassekvotienten fra 20,4 elever
til 21,6. Og siden 2014 har klassekvotienten så ligget nogenlunde stabilt,
og antallet af klasser med 27 elever eller flere end 27 elever er faldet.
De ting er lovlige og inden for rammerne af folkeskoleloven, og det er jo
en bred kreds af Folketingets partier, som står bag og er med på, at vi skal
have klasser med op til 28 elever.
Det betyder, at vi i fælleskab har besluttet, at kommunerne på baggrund af
lokale prioriteringer, og lokale ønsker, og lokale behov kan træffe beslut-
ninger om klassestørrelsen på skolerne på baggrund af den situation, man
har helt lokalt
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Der kan være både gode og mindre gode grunde til, at udviklingen ser ud,
som den gør. Det kan jo både være helt rationelle, gode, fornuftige pæda-
gogiske hensyn, men det kan jo selvfølgelig også i sagens natur være hen-
syn der handler om, at man har en meget stram økonomi.
I nogle kommuner, hvor børnetallet stiger, kan det smitte af på klassestør-
relserne. I andre kommuner kan det være faglige eller økonomiske hen-
syn. En øget klassestørrelse frigiver penge, som kan anvendes til for ek-
sempel at forbedre skolerne på anden vis. Det kan være tolærerordninger i
de mindste klasser, det kan være man gerne vil finansiere flere børn i dag-
tilbud, ældre eller nogle andre ting.
Det er den frihed vi har valgt at give. At de under ansvar for deres borgere
træffer de beslutninger om prioriteringer og mellem de velfærdsområder,
de har ansvar for.
Men fordi jeg deler Fru Ellen Trane Nørbys bekymring for stigningen i
antallet af store klasser, kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre også,
og nu kan man jo ikke stille modspørgsmål som minister, men nu kan jeg
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
jo indkalde til forligskredsmøde, og det vil jeg så gøre. Men jeg er faktisk
genuint interesseret i at høre hvad Venstre tænkerskal være løsningen på
det også? En ting er jo bekymringen, den tror jeg sådan set vi deler, noget
helt andet er: hvad gør vi ved det?
3. Hvordan kan regeringen acceptere, at 20.000 elever går
i en klasse med 28 elever eller derover, herunder at 14
kommuner bryder loven?
Før vi taler om tilsynet, er der behov for at tale om: hvad er reglerne
egentlig?
Det fremgår af folkeskoleloven, at der som udgangspunkt max må være
netop de her 28 elever i en klasse ved skoleårets start.
Derudover så kan en kommunalbestyrelse i særlige tilfælde godkende, at
der er op til 30 elever i klassen ved skoleårets start.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Det kan fx være en et-sporet skole, hvor der i 8. klasse flytter en eller to
nye elever til skoledistriktet, som bringer klassen op på 29 eller 30 elever.
Og så er diskussionen jo: Skal man så bryde klassefællesskabet op i 9.
klasse? Det må være skolerne og kommunerne, der alt andet lige er bedst
til at vurdere, hvad der er hensigtsmæssigt i den helt konkrete situation, at
der er kommet et ekstra barn, der er flyttet til.
Så det er altså lovligt.
Men jeg mener som sagt ikke, at det er rent undervisningsmæssigt hen-
sigtsmæssigt med meget store klasser, og derfor er jeg selvfølgelig også
interesseret i at diskutere løsninger på denne her problemstilling
også
med resten af folkeskoleforligskredsen. Og selvfølgelig også finansierin-
gen heraf.
Fordi jeg vil også gerne sige, at går vi ind og piller ved de her regler, så er
det ikke gratis, men jeg mener, at her taler vi om en problemstilling som
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
skal give bekymringsrynker, og derfor så synes jeg også, at der kan være
god grund til at drøfte det med hinanden.
4. Varetagelsen af tilsynspligten over for kommunerne
Og så vil jeg vende tilbage til, hvad regeringen gør for at sætte ind over
for de kommuner, der bryder loven.
For kommunerne skal selvfølgelig holde loven. Det siger sig selv.
Hvis kommuner bryder loven, er det en sag for det kommunale tilsyn i
Ankestyrelsen.
Børne- og Undervisningsministeriet fører tilsyn med, at reglerne generelt
overholdes.
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Konkret har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, også kaldet STUK,
igennem en årrække
herunder også dengang spørgeren selv var minister
for området - ført tilsyn med netop kommunernes overholdelse af klasse-
loftet.
Konklusionen har hver gang været, at omfanget af overskridelser af klas-
seloftet var langt mindre i praksis end det, som data fra Danmarks Stati-
stik viste.
Det har primært haft baggrund i fejlregistreringer, og at kommuner og
skoler i nogle tilfælde har misforstået reglerne om udskudt klassedannelse
i børnehaveklassen og reglerne for holddannelse.
Styrelsen har derfor gjort en indsats for at vejlede om konkret registrering
af klassestørrelser og om reglerne om klasse- og holddannelse, herunder
udskudt klassedannelse i børnehaveklassen.
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Styrelsen vil fortsat løbende følge med i skolernes overholdelse af klasse-
loftet og tage kontakt til de kommuner, hvor det tyder på, at der er pro-
blemer med at overholde reglerne.
I skoleåret 2018/19 vurderede STUK, at 20 skoler beliggende i 14 forskel-
lige kommuner ikke overholdt folkeskolelovens regler om klassestørrel-
ser, og dem er styrelsen naturligvis i dialog med.
Indsatsen skal nemlig stå mål med resultatet, og vi skal ikke drukne
kommuner i registreringer, redegørelser og bureaukrati, hvis de faktisk al-
lerede overholder reglerne. Så det er jo vigtigt at få skilt ad: hvad for no-
get af det her handler om, at man registrerer forkert, og hvilke noget af det
handler om, at der faktisk sidder flere elever i klassen. Det første det er jo
en forvaltningsmæssig ting, det sidste er jo et regulært problem for nogle
børn, hvis det skøjter for meget derudaf.
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 29/1-20 om at sikre, at kommunerne overholder loven i forhold til antallet af elever pr. klasse, til børne- og undervisningsministeren
Og så kan vi altid diskutere, om reglerne fortsat er hensigtsmæssige, og
den drøftelse er jeg som sagt fuldstændig åben overfor at tage i folkesko-
leforligskredsen. Så det synes jeg vi skal, hvis spørgeren er indstillet på
det også.
Men tak for ordet indledningsvist.
13