Bilag 1. Status på anbefalinger til staten i Aktionsplanen mod Mobning
Nr. Anbefaling
1
Det anbefales, at der stilles større lovgivningsmæssige krav til
kvaliteten af folkeskolernes antimobbestrategier og til kendska-
bet og ejerskabet til dem på folkeskolerne.
Det anbefales, at der for ungdomsuddannelsesinstitutioner ind-
føres et lovkrav om værdiregelsæt og antimobbestrategier i lig-
hed med på folkeskoleområdet
–
eventuelt som en del af ung-
domsuddannelsernes ordensregler og med inddragelse af elev-
råd.
Det anbefales, at digital mobning nævnes eksplicit i antimobbe-
strategierne.
Det anbefales, at afdækning af problemer med mobning kom-
mer til at indgå i de nationale trivselsmålinger for erhvervsud-
dannelserne. Det anbefales, at lovgivninger suppleres af et råd-
givende, vejledende og tilsynsførende organ (se forslag neden-
for), og at der i tilfælde, hvor institutioner og kommunalforvalt-
ninger lader stå til i forhold til mobning, indføres handlemulig-
heder f.eks. i form af påbud til institutionen om at sætte ind og
om at modtage støtte og hjælp til antimobbearbejdet.
Det anbefales, at det gøres til et lovkrav, at skoler og ungdoms-
uddannelser skal dokumentere, hvordan de arbejder med deres
antimobbestrategi.
2
Status
Uddybende
Antimobbestrategier
Opfyldt
Ved lov nr. 311 af 4. april 2017 blev der indført et krav til alle uddannelser på
grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau om at have en antimobbestrategi, som
fastlægger hvordan uddannelsesstedet vil forebygge og imødegå mobning, herun-
der digital mobning.
Opfyldt
Jf. nr. 1
3
4
Opfyldt
Delvist op-
fyldt
Jf. nr. 1
Der spørges ikke specifikt til mobning i de nationale trivselsmålinger for erhvervs-
uddannelserne. Der er fem indikatorer for trivsel på erhvervsuddannelserne: Læ-
ringsmiljø, egen indsats og motivation, velbefindende fysiske rammer, egne evner
og praktik. Indikatoren ’velbefindende’ indeholder
dog blandt andet spørgsmål om
elevernes oplevelse af social trivsel på skolen, og om de kommer godt ud af det
med deres kammerater.
DCUM (Jf. nr. 8) dækker også erhvervsuddannelserne.
Ved lov nr. 311 af 4. april 2017 er der indført krav om, at uddannelsesstedets ledel-
se ved konstatering af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning eller lignende skal udarbejde en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med
hvilke foranstaltninger problemerne effektivt bringes til ophør. Tilsvarende gælder,
hvis uddannelsesstedets ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser
det nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder
sygdom og fravær på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i
form af mobning eller lignende. Handlingsplanen skal være udarbejdet senest 10
arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne.
Uddannelsesstedet skal gennemføre de planlagte foranstaltninger i overensstem-
5
Opfyldt
1