Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2153649_0001.png
Bilag 1. Status på anbefalinger til staten i Aktionsplanen mod Mobning
Nr. Anbefaling
1
Det anbefales, at der stilles større lovgivningsmæssige krav til
kvaliteten af folkeskolernes antimobbestrategier og til kendska-
bet og ejerskabet til dem på folkeskolerne.
Det anbefales, at der for ungdomsuddannelsesinstitutioner ind-
føres et lovkrav om værdiregelsæt og antimobbestrategier i lig-
hed med på folkeskoleområdet
eventuelt som en del af ung-
domsuddannelsernes ordensregler og med inddragelse af elev-
råd.
Det anbefales, at digital mobning nævnes eksplicit i antimobbe-
strategierne.
Det anbefales, at afdækning af problemer med mobning kom-
mer til at indgå i de nationale trivselsmålinger for erhvervsud-
dannelserne. Det anbefales, at lovgivninger suppleres af et råd-
givende, vejledende og tilsynsførende organ (se forslag neden-
for), og at der i tilfælde, hvor institutioner og kommunalforvalt-
ninger lader stå til i forhold til mobning, indføres handlemulig-
heder f.eks. i form af påbud til institutionen om at sætte ind og
om at modtage støtte og hjælp til antimobbearbejdet.
Det anbefales, at det gøres til et lovkrav, at skoler og ungdoms-
uddannelser skal dokumentere, hvordan de arbejder med deres
antimobbestrategi.
2
Status
Uddybende
Antimobbestrategier
Opfyldt
Ved lov nr. 311 af 4. april 2017 blev der indført et krav til alle uddannelser på
grundskole- og ungdomsuddannelsesniveau om at have en antimobbestrategi, som
fastlægger hvordan uddannelsesstedet vil forebygge og imødegå mobning, herun-
der digital mobning.
Opfyldt
Jf. nr. 1
3
4
Opfyldt
Delvist op-
fyldt
Jf. nr. 1
Der spørges ikke specifikt til mobning i de nationale trivselsmålinger for erhvervs-
uddannelserne. Der er fem indikatorer for trivsel på erhvervsuddannelserne: Læ-
ringsmiljø, egen indsats og motivation, velbefindende fysiske rammer, egne evner
og praktik. Indikatoren ’velbefindende’ indeholder
dog blandt andet spørgsmål om
elevernes oplevelse af social trivsel på skolen, og om de kommer godt ud af det
med deres kammerater.
DCUM (Jf. nr. 8) dækker også erhvervsuddannelserne.
Ved lov nr. 311 af 4. april 2017 er der indført krav om, at uddannelsesstedets ledel-
se ved konstatering af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning eller lignende skal udarbejde en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med
hvilke foranstaltninger problemerne effektivt bringes til ophør. Tilsvarende gælder,
hvis uddannelsesstedets ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser
det nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder
sygdom og fravær på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i
form af mobning eller lignende. Handlingsplanen skal være udarbejdet senest 10
arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om problemerne.
Uddannelsesstedet skal gennemføre de planlagte foranstaltninger i overensstem-
5
Opfyldt
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om initiativ til at aktionsplanen vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af mobning bliver drøftet på næstkommende forligsmøde, og redegørelse for hvilke anbefalinger, der mangler at blive gennemført, til børne- og undervisningsministeren
2153649_0002.png
6
7
Det anbefales, at institutioner får den nødvendige rådgivning til
arbejdet med antimobbestrategier, opfølgning på trivselsmålin-
gerne og vejledning i forebyggelse, interventioner og hjælp til
børn/unge, der er ramt af mobning
f.eks. gennem ministeriets
læringskonsulenter.
Det anbefales, at det gøres obligatorisk for folkeskoler forebyg-
gende at tage trivsel op, herunder eventuelle problemer med
mobning, som del af skole-hjem-samarbejdet, f.eks. på foræl-
dremøder med udgangspunkt i antimobbestrategien.
Opfyldt
melse med handlingsplanen eller sørge for, at dette sker, og uddannelsesstedets
ledelse skal endvidere straks træffe de midlertidige foranstaltninger, som her og nu
er nødvendige for at gribe ind over for de konstaterede problemer.
Ministeriets læringskonsulenter yder vejledning til skolens ledelse og pædagogiske
personale om arbejdet med trivselsmålingen før, under og efter gennemførelsen af
målingen. Der er også udarbejdet videoer om trivselsmålingen til 0-3. klasse og 4.-
9. klasse.
8
9
10
11
Lovændringen fra 2017 indeholder de formelle handlingspligter for uddannelses-
stedet. Arbejdet med at udarbejde og udmønte en handlingsplan skal naturligvis
ske i samarbejde med elever og forældre, jf. fx folkeskolens formålsparagraf og
folkeskolelovens forskellige bestemmelser om elev- og skole-hjem-samarbejde,
hvor forældrene også har
foruden det løbende arbejde på skolerne og efter skole-
tid
tillige en rolle at spille i forbindelse med fastsættelse af antimobbestrategier
som del af skolebestyrelsen eller institutionsbestyrelsen.
Oprettelse af et tilsyns-, vejlednings- og klageorgan mod mobning
Det anbefales, at der oprettes et organ med ekspertise i anti-
Opfyldt
DCUM fik ved lov nr. 311 af 4. april 2017 tillagt en egentlig tilsynsfunktion, hvor-
mobning, som kan rådgive institutioner, børn, unge og forældre
efter DCUM fører tilsyn med overholdelsen af DCUM-lovens bestemmelser med
og eventuelt give påbud, hvis kommunalforvaltningen og insti-
undtagelse af klagebestemmelsen, da en myndighed ikke kan føre tilsyn med egen
tutionerne ikke følger op på dårlig trivsel og mobning.
virksomhed.
Det anbefales, at børn, unge og forældre får mulighed for at
Opfyldt
Den Nationale Klageinstans mod Mobning blev oprettet ved lov nr. 311 af 4. april
klage til organet, hvis institutionen og kommunalforvaltningen
2017.
ikke tager de nødvendige tiltag for at stoppe mobning.
Det anbefales, at organet eller en enhed under organet i forbin- Opfyldt
Jf. nr. 8
delse med resultaterne fra trivselsmålingerne på folkeskoleom-
rådet og erhvervsuddannelsesområdet rådgiver udvalgte institu-
tioner til at yde en kvalificeret indsats for at komme eventuel
mobning til livs. På den måde kan kommuner og institutioner,
hvor der er trivselsudfordringer, få hjælp til at systematisere
trivselsarbejdet og følge op på trivselsmålingerne.
Det anbefales, at organet på baggrund af trivselsmålingerne får
Opfyldt
Jf. nr. 8
mulighed for at komme med påbud til den enkelte kommune
og/eller institution om at rette op på dårlig trivsel og mobning.
På den måde skærpes institutionernes og kommunernes pligt til
at følge op på resultaterne af målingerne.
Kompetenceudvikling af fagpersoner
Opfyldt
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om initiativ til at aktionsplanen vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af mobning bliver drøftet på næstkommende forligsmøde, og redegørelse for hvilke anbefalinger, der mangler at blive gennemført, til børne- og undervisningsministeren
2153649_0003.png
12
Det anbefales, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil-
ling går i dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet
om, hvordan studerende på lærer- og pædagoguddannelserne
kan undervises i det fællesskabsorienterede mobbesyn og i be-
kæmpelse af mobning.
Opfyldt
13
14
15
16
17
Det anbefales, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil- Opfyldt
ling går i dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet
om, hvordan lærere, pædagogisk personale og undervisere på
ungdomsuddannelserne kan efteruddannes i det fællesskabsori-
enterede mobbesyn.
Det anbefales, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestil- Opfyldt
Jf. nr. 12
ling går i dialog med Uddannelses- og Forskningsministeriet
om, hvordan studerende på lærer- og pædagoguddannelserne,
lærere og pædagogisk personale samt undervisere på ungdoms-
uddannelserne kan klædes på til at forebygge og håndtere pro-
blemstillinger relateret til digital mobning.
Forebyggelse og bekæmpelse af deling af krænkende billeder med videre
Det anbefales, at der sættes fokus på problemstillingen med
Opfyldt
BUVM lavede i 2016
’Etisk kodeks mod deling af krænkende materiale’. I materia-
deling af krænkende billeder med videre, herunder opmærk-
let henvises der til www.sletdet.dk (en del af redbarnet.dk), www.redung.dk,
somhed om eksisterende muligheder, platforme og materialer.
www.sikkerchat.dk og www.alleforenmodmobning.dk
Det anbefales, at der gives vejledning og rådgivning til folkesko- Opfyldt
Dansk Center for Undervisningsmiljø er oprettet som en statslig institution, der
ler om digital mobning og krænkende adfærd.
har til formål at medvirke til at sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø i Dan-
mark, herunder til at yde vejledning og rådgivning til elever og studerende samt
uddannelsessteder og myndigheder i undervisningsmiljøspørgsmål, herunder digital
mobning og krænkende adfærd.
Det anbefales, at der kommer styrket fokus på seksualitet, køn,
Delvist op-
Pt. fremgår disse elementer ikke eksplicit af læreplanerne til fagene på de gymnasia-
krop, seksuel sundhed med videre i de gymnasiale uddannelser.
fyldt
le uddannelser. Det er dog muligt for lærerne at inddrage elementerne i undervis-
ningen, eksempelvis gennem brug af materiale fra ”Sex og Samfund” målrettet
ungdomsuddannelserne. Børne-
og Undervisningsministeriet støtter ”Sex og Sam-
I satspuljeaftalen for 2017 er der afsat 42,8 mio. kr. til projektet ”Forebyggelse og
bekæmpelse af mobning”. Herunder er der afsat 4 mio. kr. i alt til følgende indsat-
ser:
Udviklingen af et digitalt læremiddel på emu.dk om at forebygge og håndtere
mobning herunder det fællesskabsorienterede mobbesyn for studerende, le-
dere og medarbejdere i dagtilbud, grundskoler og på ungdomsuddannelser
Informationskampagne om læremidlet og det fællesskabsorienterede mobbe-
syn. Formålet var at udbrede det nye perspektiv til forældre og ledere og
medarbejdere i dagtilbud, grundskoler og på ungdomsuddannelser
Puljeprojekter til afprøvning og udvikling af lokale indsatser ift. at forebygge
og bekæmpe mobning i dagtilbud, grundskoler og på ungdomsuddannelser
Jf. nr. 12.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om initiativ til at aktionsplanen vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af mobning bliver drøftet på næstkommende forligsmøde, og redegørelse for hvilke anbefalinger, der mangler at blive gennemført, til børne- og undervisningsministeren
2153649_0004.png
18
Det anbefales, at bekendtgørelsen om studie- og ordensregler på Opfyldt
de gymnasiale uddannelser præciseres, samt at der udarbejdes
vejledningsmateriale med henblik på at tydeliggøre skolens mu-
ligheder for at skride ind over for blandt andet elevers mobning
på nettet.
fund” med
knap 2,7 mio. kr. i 2020.
Det fremgår allerede af bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gym-
nasiale uddannelser, at institutionerne kan opstille regler om: ”Lyd-
og billedopta-
gelser, herunder videreformidling (deling) heraf, af en andens private forhold eller i
øvrigt af en anden under omstændigheder, hvor den anden åbenbart kan forlange
sig unddraget fra sådanne optagelser og videreformidling heraf. Det gælder navnlig
optagelser med et indhold, der kan krænke blufærdigheden eller andres personlige
integritet”
Det fremgår desuden af bekendtgørelsen, at ”Institutionen kan fastsætte sine or-
densregler, så de også omfatter elevernes adfærd uden for institutionen, herunder i
deres fritid. Elevernes adfærd i deres fritid kan dog kun være omfattet af ordens-
reglerne, når deres adfærd, for eksempel deres digitale adfærd på blandt andet soci-
ale medier, har haft direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, herunder ordenen
og samværet på institutionen.”
Sex og Samfund har en undervisningsportal, hvor der findes inspiration til under-
visning om deling af krænkende billedmateriale og god tone på nettet.
I 2016 satte Undervisningsministeriet gang i en YouTube-kampagne om digital
adfærd. Kampagnen sætter fokus på deling af krænkende billeder blandt unge og
på at skabe en bedre tone i de unges online-kommunikation. Undervisningsmini-
steriet, Sex og Samfund, Red Barnet og Børns Vilkår, som står bag oplysningsind-
satsen.
19
20
Det anbefales, at formidling af undervisningsmateriale om digi-
tal mobning, herunder deling af krænkende billeder med videre,
styrkes gennem samarbejde mellem "Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling" og organisationer.
Det anbefales, at der laves en oplysningskampagne til forældre
om digital mobning og deling af krænkende billeder med videre.
Opfyldt
Opfyldt
4