Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2149981_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 155 (Alm. del):
Udvalget har d. 17. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 155:
”Vil
ministeren kommentere på henvendelsen fra Mariagerfjord Gymna-
sium, jf. BUU, alm. del. - bilag 25 og 61, hvor der på gymnasiets visitere-
de hf (VHF) optages unge med mange forskellige diagnoser, og vil mini-
steren redegøre for, om der er andre økonomiske betingelser for opret-
telse af specialklasser for unge med autismespektrumstilstande?”
Svar:
Det fremgår af Mariagerfjord Gymnasiums henvendelse, at institutionen
ønsker yderligere økonomisk støtte til at kunne videreføre deres tilbud
om visiteret hf (vhf). Af lovbemærkningerne til institutionslovene frem-
går det dog, at der kun kan ydes tilskud til institutioner, der udbyder sær-
ligt tilrettelagte forløb for en anden målgruppe end elever med Aspergers
syndrom, hvis der foreligger gennemførte forsøg og evalueringer til at
underbygge og dokumentere behov og efterspørgsel herfor.
Det er ministeriets vurdering, at der med
EVA’s evaluering af
det davæ-
rende forsøg med tilbuddet
’vhf’
på Mariagerfjord Gymnasium fra 2015,
ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation for, at der ud fra et fagligt,
pædagogisk og økonomisk perspektiv bør oprettes statsfinansierede klas-
ser som ’vhf’ på Mariagerfjord Gymnasium.
Dels omfattede tilbuddet
kun et meget begrænset antal kursister på hf-enkeltfag
to hold med
seks kursister på hvert hold, hvoraf to faldt fra. Dels foreligger der kun
eksamensresultater for de fire kursister, som afsluttede deres eksamen i
2015. Der er dermed tale om et yderst spinkelt elevgrundlag, og det kan
ikke konkluderes, om tilbuddet ville have haft samme resultat i en klasse
på toårig hf med 12 elever, som er den klassestørrelse, der arbejdes med i
ASF-klasserne.
Hvis der fremkommer dokumentation for, at det ud fra et fagligt og pæ-
dagogisk perspektiv er hensigtsmæssigt at oprette statsfinansierede klas-
14. februar 2020
Sags nr.: 20/01197
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om kommentar til MariagerFjord Gymnasiums materiale fra foretrædet 16/1-20 om at give støtte til unge med forskellige diagnoser i VHF-klasser, jf. BUU. alm. del. - bilag 25 og 61, til børne- og undervisningsministeren
ser til elever med en anden diagnoseprofil end ASF, vil der skulle tages
stilling hertil, herunder de økonomiske konsekvenser og finansiering.
Ved oprettelse af sådanne klasser vil tildeling af udbud typisk skulle ske
gennem en udbudsrunde baseret på objektive kriterier som elevgrundlag,
faglig kvalitet af tilbuddet og geografisk dækning. Her ville Mariagerfjord
Gymnasium kunne søge på lige fod med andre institutioner.
Der spørges derudover til, om ministeren vil redegøre for, om der er
andre økonomiske betingelser for oprettelse af specialklasser for unge
med autismespektrumstilstande. For den helt særlige gruppe af elever
med autisme spektrum forstyrrelser (ASF), som til trods for specialpæda-
gogisk støtte ikke kan gå i en almindelig klasse, findes der ASF-klasser.
For hver ASF-klasse ydes der ud over det normale taxametertilskud et
supplerende tilskud i form af et skyggetaxametertilskud på op til 16 ele-
ver per klasse. Betingelsen er, at institutionen er godkendt til at udbyde
ASF-klasse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2