Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2272199_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
17. januar 2020
Sags nr.:19/20260
Svar på spørgsmål 142 (Alm. del):
I brev af 20. december 2019 har udvalget efter ønske fra Mai Mercado
(KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 142:
"Vil ministeren oplyse, hvor mange ressourcer målt i lærerårsværk, som
vil kunne bruges på flere fagtimer eller to-lærerordninger inden for den
eksisterende undervisning, hvis man afskaffede den understøttende un-
dervisning i folkeskolen?"
Svar:
Skolerne har allerede i dag mulighed for at konvertere tiden til den un-
derstøttende undervisning til bl.a. to-voksenundervisning.
Understøttende undervisning i indskolingen kan således konverteres til
yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering, ligesom der er
mulighed for at afkorte op til to ugentlige undervisningstimer af den un-
derstøttende undervisning på 4.-9. klassetrin ved at tilrettelægge andre
aktiviteter med tilsvarende personaleforbrug i undervisningen.
Ovenstående forhold betyder, at det ikke er muligt fra centralt hold at
opgøre præcist, hvor mange ressourcer der er afsat til understøttende un-
dervisning.
Regneteknisk, og med udgangspunkt i mindstekravene til elevernes un-
dervisningstid vurderes det, at en afskaffelse af den understøttende un-
dervisning vil frigøre lærerressourcer svarende til ca. 3.800 lærerårsværk.
Der er i skønnet antaget, at den understøttende undervisning i dag vare-
tages ligeligt af hhv. lærere og pædagoger. Skønnet er behæftet med bety-
delig usikkerhed.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 143: Spm. om, hvor mange ressourcer målt i lærerårsværk, som vil kunne bruges på flere fagtimer eller to-lærer ordninger inden for den eksisterende undervisning, hvis man afskaffede de tvungne lektiecafeer i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
Det bemærkes, at en afskaffelse af den understøttende undervisning sam-
tidig alt andet lige vil indebære et øget pasningsbehov i
SFO’er.
Omkost-
ningerne til det øgede pasningsbehov vil skulle dækkes af de frigjorte
midler fra afskaffelsen af den understøttende undervisning.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2