Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2156756_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR nr.:
Svar på spørgsmål 141 (Alm. del):
I brev af 20. december 2019 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 141:
”Vil
ministeren oplyse, om ministeren anerkender, at der kan være dy-
namiske effekter forbundet med nedsættelse af klasseloft i hhv. gymnasi-
et og folkeskolen, som det eksempelvis fremgår af Ceveas analysenotat
”Effekter af offentlige udgifter til uddannelse”?”
Svar:
Ja, der kan være dynamiske effekter forbundet med en nedsættelse af
klasseloftet i hhv. gymnasier og folkeskolen, men de er til gengæld svære
at kvantificere.
Der er flere studier, der viser, at en sænkning af klassekvotienten i folke-
skolen giver eleverne bedre testresultater. I et amerikansk studie af effek-
terne af lavere klassekvotienter fra 2011 finder forfatterne således en
positiv sammenhæng mellem lavere klassekvotienter og elevernes testre-
sultater.
1
De finder dog ikke en signifikant sammenhæng mellem klasse-
kvotienter og løn som voksen.
Studiet fra 2011 er foretaget på baggrund af data fra Project STAR
2
, som
tænketanken Cevea også henviser til i deres analysenotat. Dette studie
illustrerer vanskelighederne med at påvise en sammenhæng imellem ef-
fekter på karakterer på kort sigt og arbejdsmarkedsresultater på længere
sigt.
28. februar 2020
Sags nr.:20/01273
1
Chetty, R., Friedman, J.N., Hilger, N., Saez, E., Schanzenbach, D.W. og Yagan, D.
(2011): How does your kindergarten classroom affect your earnings? Evidence from
project STAR, The Quarterly Journal of Economics, 126(4): 1593-1660.
2
Project STAR er et eksperiment i staten Tennessee i en periode i 1980'erne for elever i
børnehaveklasse og op til tredje klasse.
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om der kan være dynamiske effekter forbundet med nedsættelse af klasseloft i hhv. gymnasiet og folkeskolen, som det eksempelvis fremgår af Ceveas analysenotat Effekter af offentlige udgifter til uddannelse, til børne- og undervisningsministeren
Et svensk studie fra 2012 baseret på en population, der gik i svensk
grundskole i 70’erne og 80’erne, undersøger effekterne ved en reduktion
af klassestørrelsen på fem elever. Den reducerede klassekvotient medfør-
te bedre prøveresultater i svensk, matematik og engelsk. Endvidere bely-
ser studiet også langsigtede effekter ved en reduceret klassestørrelse. Der
påvises en positiv effekt på lønnen, men ikke på uddannelsesniveauet
som voksen. Hele løneffekten er dog drevet af børn af forældre med en
høj lønindkomst (over median indkomst), mens børn af forældre med
lavindkomst ikke har en positiv løneffekt ved en lavere klassekvotient.
Alt i alt er der tegn på, at der er en positiv effekt på prøveresultaterne
ved afslutning af grundskolen ved en lavere klassekvotient i folkeskolen.
En højere eksamenskarakter øger imidlertid ikke i sig selv fx beskæftigel-
sen eller produktiviteten. Det er derfor afgørende, om en positiv effekt
på karaktererne af fx at reducere klassekvotienten afspejler et varigt løft i
elevens evner, som efterfølgende omsættes til en bedre arbejdsmarkeds-
tilknytning (evt. via videre uddannelse). Hvorvidt de bedre testresultater
efterfølgende medfører en samfundsøkonomisk gevinst i form af højere
beskæftigelse og produktivitet, kan Ceveas analyse ikke svare entydigt på,
og det er disse forhold, der er afgørende for dynamiske effekter i makro-
økonomiske beregninger.
I det omfang karakterløftet som følge af en reduktion i klassekvotienten
slår igennem på ændret uddannelsesadfærd blandt de berørte, vil denne
effekt blive medregnet i Finansministeriets fremskrivninger i takt med, at
den ændrede uddannelsesadfærd observeres.
I Finansministeriets fremskrivninger indregnes effekter på beskæftigelse
og produktivitet af et øget uddannelsesniveau i befolkningen, men der
vurderes ikke at være empirisk belæg for en generel kobling mellem ud-
dannelsesudgifter, karakterer i folkeskolen og efterfølgende effekter på
beskæftigelse og produktivitet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2