Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR nr.:
Svar på spørgsmål 141 (Alm. del):
I brev af 20. december 2019 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 141:
”Vil
ministeren oplyse, om ministeren anerkender, at der kan være dy-
namiske effekter forbundet med nedsættelse af klasseloft i hhv. gymnasi-
et og folkeskolen, som det eksempelvis fremgår af Ceveas analysenotat
”Effekter af offentlige udgifter til uddannelse”?”
Svar:
Ja, der kan være dynamiske effekter forbundet med en nedsættelse af
klasseloftet i hhv. gymnasier og folkeskolen, men de er til gengæld svære
at kvantificere.
Der er flere studier, der viser, at en sænkning af klassekvotienten i folke-
skolen giver eleverne bedre testresultater. I et amerikansk studie af effek-
terne af lavere klassekvotienter fra 2011 finder forfatterne således en
positiv sammenhæng mellem lavere klassekvotienter og elevernes testre-
sultater.
1
De finder dog ikke en signifikant sammenhæng mellem klasse-
kvotienter og løn som voksen.
Studiet fra 2011 er foretaget på baggrund af data fra Project STAR
2
, som
tænketanken Cevea også henviser til i deres analysenotat. Dette studie
illustrerer vanskelighederne med at påvise en sammenhæng imellem ef-
fekter på karakterer på kort sigt og arbejdsmarkedsresultater på længere
sigt.
28. februar 2020
Sags nr.:20/01273
1
Chetty, R., Friedman, J.N., Hilger, N., Saez, E., Schanzenbach, D.W. og Yagan, D.
(2011): How does your kindergarten classroom affect your earnings? Evidence from
project STAR, The Quarterly Journal of Economics, 126(4): 1593-1660.
2
Project STAR er et eksperiment i staten Tennessee i en periode i 1980'erne for elever i
børnehaveklasse og op til tredje klasse.