Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2154640_0001.png
Hadforbrydelser i 2018
Bekymringssamtale
Rigspolitiets årsrapport vedrørende hadforbrydelser
Rigspolitiet, Nationalt Forebyggelsescenter (NFC), Oktober 2019
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0002.png
Resumé
Denne rapport udgør Rigspolitiets afrapportering vedrørende hadforbrydelser i 2018. Årsrapportens
datamateriale består af sager fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS).
Rapporten beskriver politiets monitering af hadforbrydelsesområdet. Formålet med moniteringsordnin-
gen er at styrke politiets registrering af hadforbrydelser og løbende at have et overblik over antallet af
hadforbrydelser og deres fordeling på forskellige motivtyper, kriminalitetstyper, gerningssteder, politi-
kredse m.v.
Årsrapporten viser følgende i forhold til antallet og fordelingen af hadforbrydelser i 2018:
I 2018 registrerede politiet 449 sager, som efter Rigspolitiets opfattelse kan karakteriseres som
hadforbrydelser.
Hadforbrydelserne i 2018 fandt særligt sted indenfor kriminalitetstyperne vold, trusler, hadeful-
de ytringer (straffelovens § 266 b) og hærværk.
Racistisk motiverede hadforbrydelser var den mest udbredte motivkategori i 2018 (260 sager).
Herefter fulgte religiøst motiverede hadforbrydelser (112 sager) og seksuelt orienterede had-
forbrydelser (74 sager) .
43 % (193 sager) af de registrerede hadforbrydelser i 2018 fandt sted på offentligt tilgængelige
steder, såsom på åben gade, i butikker eller i offentlige transportmidler.
20 % (89 sager) af de registrerede hadforbrydelser i 2018 fandt sted på internettet (særligt Fa-
cebook).
Ud af de 449 hadforbrydelsessager er der (på tidspunktet for rapportens udarbejdelse) rejst sig-
telse i 84 sager mod i alt 101 personer. Ud af de 101 personer er 87 mænd og 14 kvinder. Den
kriminalitetstype, der er rejst flest sigtelser for, er hadefulde ytringer.
I de 449 hadforbrydelsessager er der registreret 236 ofre . Ud af disse ofre var 145 mænd og 91
kvinder.
Samlet set viser årsrapporten, at politiet i 2018 har behandlet en række forskellige former for hadforbry-
delser, hvilket bekræfter, at der er borgere i samfundet, som på baggrund af deres race, hudfarve, natio-
nale eller etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk kan betragtes
som særligt udsatte for diskriminerende strafbare handlinger.
3
2
1
I tre sager var det ikke muligt at definere motivet.
Der er forskellige årsager til, at der ikke indgår personoplysninger fra alle 449 hadforbrydelsessager i denne opgørelse. Dels har
det i et antal sager ikke været muligt at afgøre, om anmelderen i sagen er identisk med den forurettede, og dels er der et antal
sager, hvor forurettede er angivet som virksomheder, institutioner eller lignende.
3
Med kønsidentitet henvises der til den enkelte persons vedholdende indre og individuelle oplevelse af sit køn, hvilket måske ikke
svarer til det ved fødslen tildelte køn. Med kønsudtryk henvises der til måden, hvorpå man viser sit køn som mand eller kvinde,
f.eks. ved valg af tøj, frisure, make-up og tale. Hvor kønsidentitet drejer sig om, hvorledes kønnet opleves, drejer kønsudtryk sig
således om, hvorledes kønnet udtrykkes.
2
1
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
Rigspolitiet udbyder et efter- og videreuddannelsestilbud til politikredsenes medarbejdere med det for-
mål at sikre et tilstrækkeligt kompetenceniveau i politikredsene i forhold til identificering og behandling
af hadforbrydelser.
Rigspolitiet fortsætter endvidere den allerede iværksatte dialog med en række væsentlige interessenter
på området. Denne indsats har blandt andet til formål at skabe tillid mellem politiet og udsatte grupper
med henblik på at få flere ofre for hadforbrydelser til at anmelde disse sager til politiet.
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0004.png
Indhold
Resumé...............................................................................................................................................1
1.
2.
3.
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Indledning ...............................................................................................................................4
Politiets monitering af hadforbrydelser .............................................................................5
Årsrapportens datagrundlag ...............................................................................................7
Hadforbrydelser i 2018 .........................................................................................................8
Antal .................................................................................................................................................................8
Geografisk fordeling ......................................................................................................................................9
Fordeling på måneder ............................................................................................................................... 10
Kriminalitetstype ........................................................................................................................................ 10
Motiv ............................................................................................................................................................. 12
Gerningssteder ............................................................................................................................................ 17
5.
6.
7.
Gerningspersoner og ofre ................................................................................................. 23
Offerundersøgelser vedrørende hadforbrydelser i Danmark ..................................... 25
Aktuelle og fremtidige initiativer ...................................................................................... 26
Litteratur .......................................................................................................................................... 30
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0005.png
1.
Indledning
Denne rapport udgør Rigspolitiets årsrapport vedrørende hadforbrydelser i 2018. Formålet med årsrap-
porten er at gøre viden om omfanget og karakteren af hadforbrydelser samt udviklingen i antallet af regi-
strerede hadforbrydelser i Danmark tilgængelig for offentligheden. Herudover beskrives politiets indsats
på hadforbrydelsesområdet i rapporten. Årsrapporten offentliggøres årligt efterfølgende det år, som den
enkelte rapport omhandler.
Det er Rigspolitiets fjerde årsrapport, idet Rigspolitiet primo 2015 overtog det overordnede ansvar for
hadforbrydelsesområdet fra Politiets Efterretningstjeneste (PET).
Grundet en ændring i Rigspolitiets moniteringspraksis er data fra årsrapporterne vedrørende hadforbry-
delser registreret i 2017 og 2018 ikke direkte sammenlignelige med Rigspolitiets foregående årsrappor-
ter (se afsnit 3 vedrørende årsrapportens datagrundlag). Data fra Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser registreret i 2018 er sammenlignelig med data fra Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser registreret i 2017, da data til disse rapporter er indsamlet på baggrund af samme moni-
teringspraksis.
Politiets arbejde med hadforbrydelser baserer sig på en strafferetlig afgrænsning af hadforbrydelses-
begrebet
dvs. at en hadforbrydelse er et strafbart forhold, der har baggrund i gerningspersonens opfat-
telse af offerets race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. En had-
forbrydelse består således af to elementer: En strafbar handling, samt det forhold, at der ligger et dis-
kriminerende udvælgelseselement (et såkaldt hadmotiv) til grund for den strafbare handling. Hadforbry-
delser ses typisk i sager vedrørende trusler, vold eller hærværk, men et hadmotiv kan også foreligge ved
andre former for strafbare forhold.
Strafbare forhold, der har baggrund i offerets race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering, kan være en overtrædelse af straffelovens § 266 b (hadefulde ytringer) eller lov
om forbud mod forskelsbehandling på grund af race m.v. (racediskriminationsloven, der bl.a. kriminali-
serer nægtelse af adgang til diskotek på baggrund af race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
tro eller seksuelle orientering).
Endvidere kan det ved straffelovsovertrædelser (f.eks. vold, trusler eller hærværk) og særlovsovertræ-
delser (f.eks. overtrædelse af ordensbekendtgørelsen) være relevant at anvende straffelovens § 81, nr. 6
(strafskærpelsesgrund), såfremt den kriminelle handling helt eller delvist har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.
Der kan læses mere om de nævnte bestemmelser og deres anvendelsesområde i Rigsadvokatmedde-
lelsen, afsnittet om hadforbrydelser, der findes på anklagemyndighedens hjemmeside (Rigsadvokaten
2019).
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0006.png
Politiet har et særligt fokus på at identificere, registrere og efterforske hadforbrydelser. Det skyldes dels,
at hadforbrydelser i særlig grad kan have en skadelig effekt for det enkelte offer, og dels at hadforbry-
delser kan have en skadelig effekt for hele den gruppe, offeret tilhører eller opfattes at tilhøre, da ger-
ningspersonen med sin forbrydelse sender et symbolsk signal om denne gruppes sårbarhed, mindre-
værd og manglende ret til anerkendelse.
2.
Politiets monitering af hadforbrydelser
Rigspolitiet etablerede i 2015 en moniteringsordning på hadforbrydelsesområdet for at styrke politiets
indsats på området gennem indsamling af viden. Ordningen har til formål at styrke registreringen af had-
forbrydelser, således at der skabes et retvisende billede af antallet af hadforbrydelser og deres fordeling
på forskellige motivtyper, kriminalitetstyper, gerningssteder, politikredse m.v. Den løbende monitering af
hadforbrydelsesområdet anvendes samtidig til at sikre kvalitet i politiets registrering og sikre fokus på
behandlingen af hadforbrydelser.
Moniteringsordningen indebærer, at hadforbrydelser registreres i politiets systemer via en række søge-
nøgler, som gør det muligt for politiet at anføre, at der skønnes at være et muligt hadmotiv i den pågæl-
dende sag. Søgenøglerne for hadforbrydelser påføres den enkelte sag, som samtidig kategoriseres ud
fra, om det kriminelle forholds motiv har været gerningspersonens
opfattelse
af offerets race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering, kønsidentitet eller kønsudtryk.
Søgenøglen kan påføres ved sagens oprettelse, f.eks. når et offer for en hadforbrydelse indgiver en an-
meldelse til politiet. Søgenøglen kan også tilknyttes sagen efterfølgende, hvilket f.eks. kan være rele-
vant, hvis den videre efterforskning af sagen viser, at en forbrydelse, der i første omgang ikke har været
anset for en hadforbrydelse, viser sig at være det. På samme måde kan søgenøglerne også fjernes i
forbindelse med politiets arbejde med sagen, hvis dét, man i første omgang opfattede som en had-
forbrydelse, viser sig ikke at være det.
Ved hjælp af hadforbrydelsessøgenøglerne kan der efterfølgende foretages specifikke dataudtræk for
denne sagstype på tværs af forskellige kriminalitetstyper som f.eks. vold, trusler og hærværk.
Alle anmeldelser til politiet registreres i politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Her oprettes anmeldel-
sen som en straffesag, hvis der er tale om, at et strafbart forhold er begået, og der ikke er tvivl om ger-
ningsindholdet. Herudover kan sagerne oprettes som hændelser eller undtagelsesvist og midlertidigt
som undersøgelsessager, hvis der ud fra de umiddelbart foreliggende oplysninger er tvivl om, hvorvidt
anmeldelsen vedrører et kriminelt forhold, eller der er tvivl om gerningsindholdet. Hændelserne og un-
dersøgelsessagerne skal efterfølgende konverteres til straffesager, hvis efterforskningen giver anledning
hertil. Både straffesager, hændelser og undersøgelsessager kan registreres som hadforbrydelser via
søgenøglerne.
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0007.png
Som det fremgår af figur 1, sondres der i moniteringen af hadforbrydelser mellem tre overordnede mo-
tivkategorier: Racistisk motiveret, religiøst motiveret og seksuelt orienteret. Herudover arbejdes der med
en række underkategorier, som giver en nærmere specificering af motivet.
Figur 1: Oversigt over motivkategorier
Kilde: Rigspolitiet.
Kategorien ”Seksuelt
orienterede hadforbrydelser” omfatter både hadforbrydelser rettet mod personer
med en bestemt seksualitet (f.eks. homoseksuelle og biseksuelle) og personer med en bestemt køns-
identitet eller et bestemt kønsudtryk (f.eks. transkønnede og transvestitter) .
For at sikre at relevante strafbare forhold efterforskes som en hadforbrydelse, er det afgørende, at poli-
tiet er opmærksom på, om der foreligger et hadmotiv i den sag, som behandles. Det er endvidere afgø-
rende, at sagerne registreres korrekt, så datakvaliteten sikres til brug for bl.a. analyser af omfanget og
karakteren af de hadforbrydelser, der anmeldes til politiet. Rigspolitiet udsendte derfor i 2015, som led i
implementeringen af moniteringsordningen, en vejledning til samtlige politikredse om, hvad der karakte-
riserer en hadforbrydelse, og hvordan man foretager korrekt registrering med søgenøgler på hadforbry-
delsesområdet.
På trods af, at der er etableret ensartede procedurer for registreringen af hadforbrydelser, ligger der fort-
sat en udfordring i at sikre, at alle relevante sager påføres en søgenøgle. Rigspolitiet foretager derfor en
løbende vurdering af moniteringsordningen med henblik på at kunne foretage ændringer, hvis det viser
sig nødvendigt. I nedenstående afsnit beskrives bl.a. en sådan ændring, som blev foretaget med virkning
fra 2017.
4
4
Der henvises til forarbejderne til straffelovens § 266 b.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0008.png
3.
Årsrapportens datagrundlag
Datamateriale
Årsrapporten baserer sig på sagsoplysninger indhentet ved datatræk fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS). Datamaterialet omfatter både sager, som borgere har anmeldt til politiet, og sager, som poli-
tiet har anmeldt på eget initiativ. Datatrækkene er foretaget løbende. Der er tale om dynamiske data
forstået på den måde, at alle sager ikke nødvendigvis har været færdigbehandlet på tidspunktet for da-
tatrækket, og at der derfor kan være sket ændringer efterfølgende . Med henblik på at fremsøge de sa-
ger, der på tidspunktet for datatrækket ikke er påført en søgenøgle, foretager Rigspolitiet også en søg-
ning på en række generelle søgeord relateret til hadforbrydelsesområdet i resuméfeltet (fritekstfelt i
politiets sagsstyringssytem) samt en søgning på alle sager vedrørende overtrædelse af straffelovens §
266 b.
5
Ændring i Rigspolitiets moniteringspraksis
Ultimo 2017 blev Rigspolitiet opmærksom på et antal sager, som kunne karakteriseres som hadforbry-
delsessager, men som ikke var påført en hadforbrydelsessøgenøgle, og som ikke kunne fremsøges ved
brug af de ovenfor nævnte generelle søgeord. Rigspolitiet besluttede derfor at udvide moniteringen med
en række supplerende specifikke søgeord. Med henblik på at sikre et så retvisende datasæt for 2017
som muligt, blev der derfor foretaget en søgning på disse specifikke søgeord for hele 2017, hvilket be-
tød, at det samlede antal hadforbrydelser for 2017, som blev inkluderet i datasættet, blev forøget. Den-
ne nye moniteringspraksis anvendes fortsat. Dette indebærer, at datagrundlaget vedrørende hadforbry-
delser registreret i 2017 og 2018 ikke er direkte sammenligneligt med de foregående år.
Rigspolitiet har på den baggrund igangsat en særskilt controlling af hadforbrydelsesområdet med hen-
blik på at sikre en mere ensartet og øget anvendelse af hadforbrydelsessøgenøglerne .
6
Identificering og kvalitetssikring af hadforbrydelsessager
Ved hjælp af hadforbrydelsessøgenøglerne, søgningerne i resuméfeltet samt fremsøgningen af alle §
266 b-sager, identificerer Rigspolitiet månedligt et antal sager. For at kvalitetssikre datagrundlaget for
rapporten har Rigspolitiet gennemgået hver enkelt sag og foretaget en konkret vurdering af, om sagen
bør kategoriseres som en hadforbrydelse. Hadmotivet er i mange tilfælde identificeret ved, at gernings-
personen har fremsat mundtlige eller skriftlige tilkendegivelser i forbindelse med det kriminelle forhold,
For eksempel kan efterforskningen af en given sag vise, at det, der først ansås som en hadforbrydelse, viste sig ikke at være det,
eller omvendt. Der kan også ske ændringer i sagskategorierne, således at undersøgelsessager senere konverteres til straffesager.
6
Det kan endvidere nævnes, at Rigspolitiet i september 2018 foretog en generel gennemgang og revidering af den samlede søge-
nøglestruktur i dansk politi med henblik på en forbedret anvendelse af søgenøglerne. Dette indebar en forenkling af strukturen og
en større brugervenlighed i søgenøglerne. I forbindelse med revisionen af søgenøglestrukturen følger der et controllingsspor, der
skal gøre det muligt for Rigspolitiet at følge med i, om søgenøglerne anvendes korrekt. Der er herudover blevet udpeget dataan-
svarlige medarbejdere i de 12 politikredse.
5
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0009.png
men der forekommer også sager, hvor der ikke foreligger en mundtlig eller skriftlig tilkendegivelse. Der
er derfor også taget højde for, om for eksempel gerningsstedet eller gerningstidspunktet kan indikere et
hadmotiv .
Vurderingen af om der foreligger et hadmotiv i de enkelte sager, tager udgangspunkt i Rigspolitiets nati-
onale vejledning vedrørende registrering af hadforbrydelser og Rigsadvokatens retningslinjer vedrørende
hadforbrydelser (Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om hadforbrydelser), som indeholder eksempler på
indikationer for tilstedeværelsen af et hadmotiv i en given sag . Hver enkelt sag er vurderet ud fra de
foreliggende oplysninger i sagen, herunder den forurettedes egen beskrivelse af hændelsen, tilstedevæ-
relsen af relevante mundtlige tilkendegivelser, relevante forhold omkring gerningsstedets karakter samt
andre oplysninger, der kan indikere tilstedeværelsen eller fraværet af et hadmotiv. Rigspolitiet arbejder
ud fra et forsigtighedsprincip, der indebærer, at alle sager, hvor der foreligger en indikation af, at der kan
ligge et hadmotiv bag det strafbare forhold, medtages i moniteringen. Det vil sige, at der i forbindelse
med moniteringen ikke tages højde for, om det foreliggende bevismateriale i de enkelte sager er til-
strækkeligt til at kunne føre til sigtelse, tiltale eller domfældelse.
8
7
4.
4.1
Hadforbrydelser i 2018
Antal
Der er i 2018 identificeret i alt 449 sager, der efter Rigspolitiets opfattelse kan kategoriseres som had-
forbrydelser, mens der er i 2017 blev registreret 446 hadforbrydelser, i 2016 blev der registreret 274
hadforbrydelser og i 2015 198 hadforbrydelser . Der har således ikke fundet en signifikant stigning sted
i antallet af registrerede hadforbrydelser fra 2017 til 2018.
9
Dette kunne for eksempel være tilfældet, hvis gerningen har fundet sted på en bar, der er kendt som et sted, der ofte frekventeres
af homoseksuelle, eller hvis gerningen har fundet sted i eller ved en religiøs bygning.
8
I Rigsadvokatmeddelelsen nævnes følgende indikationer for, at der foreligger et hadmotiv: 1. Mundtlige tilkendegivelser 2. Plaka-
ter, graffiti m.v. 3. Mistænktes tilhørsforhold/sympatier og 4. Forurettedes forhold m.v. eller gerningsstedet.
9
Den relativt store forskel på antallet af sager fra 2015 og 2016 til 2017 og 2018 skyldes som tidligere nævnt Rigspolitiets nye
moniteringspraksis.
7
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0010.png
4.2
Geografisk fordeling
Figur 2 viser, hvordan de 449 registrerede hadforbrydelsessager fordeler sig på landets politikredse.
Figur 2: Registrerede hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 fordelt på politikredse
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0011.png
4.3
Fordeling på måneder
Figur 3 viser, hvordan de 449 registrerede hadforbrydelsessager fordeler sig på årets 12 måneder.
Figur 3: Registrerede hadforbrydelser i 2018 fordelt på måneder
Kilde: Politiets sagstyringssystem (POLSAS)
Figuren viser, at størstedelen af de 449 registerede hadforbrydelsessager i 2018 fandt sted i sommer-
halvåret. I alt 62 % af sagerne (svarende til 281 sager) fandt sted i andet og tredje kvartal, mens 38 % af
sagerne (svarende til 168 sager) fandt sted i første og fjerde kvartal. Det er ikke muligt at give en entydig
forklaring på fordelingen på året, men det er vigtigt at nævne, at der er tale om relativt små tal, hvorfor
det ikke er muligt at påvise, om denne fordeling også ville gøre sig gældende, hvis det ukendte mørketal
(de ikke politianmeldte sager) blev indregnet.
4.4
Kriminalitetstype
Datamaterialet indeholder 225 hadforbrydelsessager, der er registreret på undersøgelsesnumre eller
som hændelser, hvilket f.eks. kan hænge sammen med, at der på tidspunktet for registrering har været
tvivl om gerningsindholdet, eller hvilken straffebestemmelse sagen kunne kategoriseres under. Dermed
er godt 50 % af alle de registrerede sager fra 2018 oprettet som undersøgelser eller hændelser. Som
tidligere nævnt kan sagerne dog efterfølgende være blevet konverteret til straffesager. De 225 sager
omfatter en lang række forskellige kriminalitetstyper og er derfor opgjort særskilt i tabel 1.
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0012.png
Tabel 1: Hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 registreret som hændelser eller
undersøgelser
Registrering
Undersøgelser
Hændelser
I alt
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
2015
36
45
81
2016
57
58
115
2017
58
156
214
2018
46
179
225
I 2018 udgjorde hadforbrydelser registreret som undersøgelser og hændelser 50 % af det samlede antal
sager, i 2017 udgjorde de 48 %, i 2016 udgjorde de 42 %, og i 2015 udgjorde de 41 %.
De resterende 224 hadforbrydelsessager fra 2018 er oprettet som straffesager.
Tabel 2 viser, hvordan de 224 hadforbrydelsessager i 2018, der er oprettet som straffesager, fordeler
sig på forskellige kriminalitetstyper.
Tabel 2: Hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 fordelt på kriminalitetstyper
Kriminalitetstype
Vold
Hærværk
Hadefulde ytringer (straffelovens § 266 b)
Trusler
Røveri
Indbrud
Tyveri
Andre strafbare forhold
I alt
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
10
2015
38
31
23
13
3
1
1
7
117
2016
33
39
55
27
0
1
0
4
159
2017
60
50
48
23
5
2
2
42
232
2018
49
18
68
34
2
0
0
53
224
Opgørelsen viser, at den største sagskategori i 2018 er
hadefulde ytringer
med 30 % af sagerne. Ande-
len af hadefulde ytringer udgjorde i 2017 20 % af det samlede antal registrerede hadforbrydelser. I 2016
udgjorde de 35 %, og i 2015 udgjorde de 20 % . Hadefulde ytringer er den kriminalitetstype, der er ste-
get mest fra 2017 til 2018, idet antallet af sager registreret som hadefulde ytringer er steget med 20
sager. Hærværk er derimod den kriminalitetstype, der er faldet mest fra 2017 til 2018, idet antallet af
sager registreret som hærværk faldt med 32 sager.
10
11
Kategorien omfatter en række sager, der ikke falder under de øvrige kategorier, f.eks. sager vedrørende knivloven, brandstiftelse
og offentlig tilskyndelse til forbrydelse.
11
Da det samlede antal sager er forholdsvis beskedent, kan selv små udsving i de numeriske værdier føre til store procentvise
udsving.
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0013.png
4.5
Motiv
Et hadmotiv drejer sig om gerningspersonen opfattelse af offerets baggrund. Det er i den forbindelse
ikke afgørende, om offeret rent faktisk har den etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering m.v., som
gerningspersonen tillægger personen. Det afgørende er gerningspersonen subjektive opfattelse af offe-
rets baggrund, og at denne opfattelse har været motiverende for den strafbare handling. Tabel 3 viser,
hvordan de 198 hadforbrydelser i 2015, de 274 hadforbrydelser i 2016, de 446 hadforbrydelser i 2017
og de 449 hadforbrydelser i 2018 fordeler sig på motivkategorierne i politiets monitering, hvor hovedka-
tegorierne er: 1) racistisk motiverede, 2) religiøst motiverede og 3) seksuelt orienterede hadforbrydelser.
Indenfor de tre hovedkategorier skelnes der ydermere mellem en række underkategorier, som giver en
nærmere specificering af motivet bag hadforbrydelsen.
Tabel 3: Hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 fordelt på motivkategorier
Motiv
Racistisk motiveret
Underkategori
Nationalitet/etnicitet
Race/hudfarve
Øvrige racistisk motiveret
I alt
Religiøst motiveret
Islam
Jødedom
Kristendom
Øvrige trossamfund og menigheder
Hinduisme
Buddhisme
I alt
Seksuelt orienteret
Homoseksualitet
Transvestisme/Transkønnethed
Seksualitet i øvrigt
I alt
Ikke muligt at specificere
motiv
14
13
2015
56
46
2
104
41
13
5
1
0
0
60
26
5
0
31
3
198
2016
66
51
23
140
56
21
6
5
0
0
88
40
4
1
45
1
274
2017
56
103
64
223
67
38
30
7
0
0
142
68
13
0
81
0
446
2018
52
155
53
260
63
26
14
9
12
0
0
112
62
10
2
74
3
449
I alt
Alle motivkategorier
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
Otte ud af de ni sager er rettet mod personer, der tilhører trosretningen Jehovas Vidner.
I Rigspolitiets årsrapport vedrørende hadforbrydelser i 2015
hed denne kategori ”Transvestisme”, men efter dialog
med LGBT
Danmark er Rigspolitiet blevet opmærksomme på,
at det er mere retvisende med den nuværende titel ”Transvestis-
me/Transkønnethed”.
I moniteringsordningen hedder søgenøglen dog fortsat ”Transvestisme”.
14
I et mindre antal sager i 2015 og 2016 har det på grund af manglende oplysninger ikke været muligt at specificere hadmotivet.
Sagerne er dog medtaget som hadforbrydelser, idet sagsbehandler, anmelder eller forurettede har angivet, at der kan have været
tale om en hadforbrydelse.
13
12
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0014.png
Der er i 2018 fortsat registreret en overvægt af racistisk motiverede sager, den næststørste kategori er
religiøst motiverede sager, og den mindste kategori er dermed seksuelt orienterede sager.
Den underkategori, der har flest sager i 2018, er sager, der er motiveret af gerningspersonens opfattelse
af offerets race/hudfarve med 155 sager. Et fåtal - i alt 13 - af de racistisk motiverede hadforbrydelser
var rettet mod etniske danskere .
15
Racistisk motiverede hadforbrydelser
I alt 260 hadforbrydelser, dvs. over halvdelen af de sager, som er registreret af politiet i 2018, er raci-
stisk motiverede. Der er inden for denne kategori tale om et bredt udsnit af både de kriminalitetstyper,
som er mest fremtrædende i forbindelse med straffesagerne på hadforbrydelsesområdet, hvilket vil sige
vold, trusler, hærværk og hadefulde ytringer, men også andre typer af sager. Hadmotivet er i mange til-
fælde identificeret ved, at gerningspersonen har fremsat mundtlige eller skriftlige racistiske tilkendegi-
velser i forbindelse med det kriminelle forhold, f.eks. i forbindelse med et voldeligt overfald eller frem-
sættelse af en trussel (se eksemplerne på næste side).
Det er vigtigt at bemærke, at eksemplerne i tekstboksene på de følgende sider vedrører anmeldte sager.
Det er dermed ikke sager, hvor der nødvendigvis efterfølgende er rejst sigtelse eller tiltale eller sket
domfældelse. Eksemplerne i tekstboksene stammer fra datasættet, der ligger til grund for denne års-
rapport.
Gennemgangen af sagerne inden for motivkategorien
racistisk motiveret
har vist, at det i praksis er van-
skeligt at skelne mellem underkategorierne for de racistisk motiverede hadforbrydelser, dvs. afgøre om
det kriminelle forhold har haft baggrund i offerets nationalitet/etnicitet, race/hudfarve eller øvrige raci-
stiske bevæggrunde .
16
Denne optælling er foretaget på baggrund af en søgning i resuméfelterne. En manuel gennemgang af samtlige sager (449 sa-
ger) kan muligvis afdække flere sager rettet mod etniske danskere.
16
Denne kategori indeholder sager, hvor det er konstateret, at der har været et racistisk motiv, men hvor det ikke har været muligt
at definere motivet som omhandlende nationalitet/etnicitet eller race/hudfarve.
15
13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0015.png
Eksempler på racistisk motiverede hadforbrydelser
Vold
Forurettede stod ved kassen for at betale, da en mand med sin indkøbsvogn flere gange bevidst
kørte hårdt ind i forurettedes ryg, hvorefter han udtalte
"Skrid hjem, hvor du kommer fra".
En person henvendte sig til forurettede og dennes tre måneder gamle barn samt tre andre kvin-
der på en legeplads. Personen sagde bl.a. til forurettede
"I lugter ligesom rotter"
samt
"I er ara-
bere".
Personen var meget aggressiv og truende. Personen gik helt tæt på forurettedes ansigt,
mens forurettede sad med sit barn i favnen. Personen spyttede forurettede fire gange i ansigtet.
Hadefulde ytringer
I forbindelsen med en sag om uberettiget videregivelse af billeder havde en person skrevet føl-
gende kommentar til et Facebook-opslag:
"Se en flok klamme perkere. Man kan jo kun krydse
fingre for, at dommeren for en gangs skyld tager sig sammen og smider jer ned i det år 1600 I
kommer fra, usle abekatte".
Som det også er blevet påpeget i Rigspolitiets tidligere årsrapporter vedrørende hadforbrydelser, har
flere studier vist, at der ses at være en sammenhæng mellem terrorhændelser og det efterfølgende an-
tal
af hadforbrydelser med racistisk og religiøst motiv, og at terrorhændelser kan fungere som ”trigger
events” for stigninger i forekomsten af hadforbrydelser (Williams & Pearson 2016, Williams & Burnap
2015). Eksempelvis viser en amerikansk undersøgelse en sammenhæng mellem terrorangrebet på
World Trade Center i 2001 og hadforbrydelser i USA, hvor hadforbrydelser rettet mod muslimer og ara-
bere steg drastisk i ugerne umiddelbart efter terrorhændelsen (King & Sutton 2014). Ligeledes viser et
engelsk studie, at antallet af hadforbrydelser rettet mod arabere og asiater i England steg voldsomt
umiddelbart efter terrorangrebet, der ramte USA i 2001, og igen efter terrorangrebet, der ramte London i
2005. I begge tilfælde faldt antallet af hadforbrydelser efter en periode, men var dog ét år efter terroran-
grebet i London stadig højere end før terrorangrebene (Hanes & Machin 2013).
Efter terrorangrebet i Manchester i maj 2017 skete der en fordobling i antallet af registrerede hadforbry-
delser i dagene umiddelbart efter angrebet i forhold til dagene umiddelbart op til angrebet (BBC News
2017). Også efter terrorangrebet i juni 2017 i London steg antallet af registrerede racistisk motiverede
hadforbrydelser i dagene umiddelbart efter angrebet (Independent 2017).
Religiøst motiverede hadforbrydelser
I alt 112 af de 449 registrerede hadforbrydelser i 2018 var religiøst motiverede hadforbrydelser. 56 % af
sagerne inden for denne kategori var rettet mod personer med muslimsk baggrund. Muslimer er således
14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0016.png
den religiøse gruppe, der tegner sig som ofre for den største andel af de registrerede hadforbrydelses-
sager i 2018. Antallet af hadforbrydelser rettet mod muslimer udgjorde 47 % af de religiøst motiverede
hadforbrydelser i 2017, 64 % i 2016 og 68 % 2015. Det bemærkes i den sammenhæng, at islam udgør
den største religiøse minoritet i Danmark, hvorfor det er forventeligt, at politiet modtager forholdsvis flere
anmeldelser fra personer med muslimsk baggrund end fra personer fra mindre udbredte trosretninger.
Hadforbrydelser rettet mod personer med jødisk baggrund tegner sig med 26 sager for det næsthøjeste
antal af religiøst motiverede hadforbrydelser. Hadforbrydelser rettet mod personer med jødisk baggrund
udgør i 2018 23 % af det samlede antal religiøst motiverede sager. I 2017 udgjorde hadforbrydelser
rettet mod personer med jødisk baggrund 27 % af det samlede antal religiøst motiverede hadforbrydel-
ser, mens de i 2016 udgjorde 24 % og i 2015 22 %. Andelen af religiøst motiverede hadforbrydelser
rettet mod personer med jødisk baggrund ligger dermed nogenlunde stabilt i hele undersøgelsesperio-
den. Det Jødiske Samfund i Danmark udgiver årligt en rapport, hvori registrerede antisemitiske hændel-
ser i Danmark beskrives og analyseres. Rapporten bliver udarbejdet på baggrund af de anmeldelser,
som AKVAH
17
modtager. AKVAH registrerede i 2017 30 antisemitiske hændelser fordelt på kategorier-
ne overfaldssituationer og fysisk chikane, trusler, antisemitiske ytringer og anden chikane. De 30 regi-
strerede hændelser i 2017 er otte hændelser flere end i 2016, hvor AKVAH registrerede 22 antisemiti-
ske hændelser. AKVAH har fra 2013 til 2017 registreret et fald i antallet af antisemitiske hændelser fra
40-60 hændelser om året i 2013 og 2014 til 20-30 hændelser om året i 2015, 2016 og 2017. AKVAH
antager, at antallet af antisemitiske hadforbrydelser holdes kunstigt nede, fordi mange danske jøder, af
frygt for antisemitisme, undgår at vise, at de er jødiske (Det Jødiske Samfund i Danmark 2018: 5-6).
Der blev i 2018 registreret 14 hadforbrydelser rettet mod kristne. Hadforbrydelser rettet mod kristne
udgjorde dermed i 2018 knapt 13 % af det samlede antal religiøst motiverede hadforbrydelser. I 2017
udgjorde hadforbrydelser rettet mod kristne 21 %, mens de i 2016 udgjorde 7 % og i 2015 8 % af det
samlede antal religiøst motiverede hadforbrydelser. 6 ud af de 14 sager vedrører tidligere muslimer, der
er konverteret til kristendom og som udsættes for hadforbrydelser på baggrund heraf.
17
Det Jødiske Samfund i Danmarks Afdeling for Kortlægning og Vidensdeling af Antisemitiske Hændelser.
15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0017.png
Eksempler på religiøst motiverede hadforbrydelser
Hærværk
Anmelder, en ung kvindelig jøde, opdagede, at hendes bil var blevet udsat for hærværk. Der var
ridset et hagekors på motorhjelmen og en vandret ridse langs venstre side af bilen.
Trussel på livet
Anmelder, som er Jehovas Vidne, gik i et boligområde, hvor han blev kontaktet af en beboer, som
virkede noget truende. Beboeren sagde i en truende tone, at anmelder skulle forsvinde fra stedet,
ellers ville han smadre anmelders hoved, og han ville også hente sin hund og pudse den på an-
melder.
Seksuelt orienterede hadforbrydelser
62 ud af de 74 seksuelt orienterede hadforbrydelsessager i 2018 var rettet mod homoseksuelle, men
der ses også flere eksempler på sager, der omhandler hadforbrydelser mod transpersoner.
En sammenligning med de to øvrige motivkategorier viser - ligesom i 2015, 2016 og 2017 - at der i de
seksuelt orienterede hadforbrydelsessager oftere er flere involverede gerningspersoner, end det er til-
fældet i de racistisk og religiøst motiverede hadforbrydelser. I 36 % af de registrerede hadforbrydelses-
sager, der er seksuelt orienteret, var der to eller flere gerningsmænd. Dette gør sig gældende i 10 % af
de racistisk motiverede sager og religiøst motiverede sager . Det bemærkes, at disse sammenligninger
er baseret på et forholdsvist lille antal sager, hvorfor det ikke kan udelukkes, at forskellene kan være
udtryk for tilfældigheder. Dog er det fjerde år i træk, at denne fordeling viser sig.
18
18
I alle tre motivkategorier indgår der sager, hvor antallet af gerningsmænd er ukendt, og det kan derfor ikke udelukkes, at nogle af
disse sager også kan omhandle to eller flere gerningsmænd.
16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0018.png
Eksempler på seksuelt orienterede hadforbrydelser
Vold
Forurettede gik sammen med en ven, da en gruppe unge mænd rettede henvendelse til foruret-
tede ved at kalde ham
"faggot",
hvorefter de slog forurettede flere gange i ansigtet med knytte-
de hænder; med blå mærker og overfladiske sår til følge.
Forurettede, som i forbindelse med Copenhagen Pride var malet med regnbuens farver i ansig-
tet og medbringende et regnbuefarvet flag, blev spyttet i hovedet af sigtede, som også fratog
forurettede flaget og ødelagde det.
Trussel på livet
To forurettede blev truet med en hammer, imens der blev udtalt
"Jeg smadrer kraniet på jer"
og
"Klamme lebbe - du skal nok komme i helvede".
4.6
Gerningssteder
Tabel 4 viser hadforbrydelsernes fordeling på forskellige typer af gerningssteder. Opgørelsen tager ud-
gangspunkt i den gerningsstedsregistrering, som politiet foretager i hver enkelt sag ud fra en række for-
uddefinerede gerningsstedstyper . Disse gerningsstedstyper er herefter inddelt i seks overordnede
kategorier:
”Offentligt
tilgængelige steder”,
”Restaurant/beværtning/diskotek”, ”Privat
bolig”,
”Arbej-
de/uddannelse”,
”Internettet”
og
”Øvrige”
.
Et antal sager indeholder ikke oplysninger omkring gerningsstedet og er derfor kategoriseret som
”Ukendt”.
20
19
19
I de tilfælde, hvor politikredsens sagsbehandleren ikke har påsat sagen en gerningsstedstype, har Rigspolitiet ifm. moniteringen
påsat en gerningsstedstype.
20
I denne kategori er gerningsstedet eksempelvis et asylcenter, en institution, et værested eller en kirke eller kirkegård.
17
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0019.png
Tabel 4: Hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 fordelt på gerningsstedstyper
Gerningssted
Offentligt tilgængelige steder
Internettet
Arbejdsplads/uddannelsessted
Privat bolig
Restaurant/beværtning/diskotek
Øvrige
Ukendt
I alt
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
2015
78
44
26
22
8
12
8
198
2016
108
59
22
29
13
28
15
274
2017
174
73
25
74
22
53
25
446
2018
193
89
31
74
15
30
17
449
Ved fordelingen af hadforbrydelser på de forskellige gerningsstedstyper er det særligt værd at bemær-
ke, at internettet er det andet hyppigst forekommende gerningssted både i 2015, 2016 og 2018 og det
tredje hyppigst forekommende gerningssted i 2017. I 2015 og 2016 udgjorde hadforbrydelser på inter-
nettet ca. 22 % af det samlede antal hadforbrydelsessager, mens tallet i 2017 lå på 16 %. I 2018 ud-
gjorde hadforbrydelser på internettet 20 % af det samlede antal hadforbrydelsesssager.
Hadforbrydelser på offentligt tilgængelige steder
I alt 193 af de 449 registrerede hadforbrydelser i 2018 blev begået på offentligt tilgængelige steder.
Denne kategori omfatter 99 forhold, som er begået på åben gade og 94 forhold, som er begået på andre
offentlige steder, såsom rastepladser, parker, supermarkeder, svømmehaller og transportmidler. 111 af
de hadforbrydelsessager, hvor gerningsstedet er et offentligt tilgængelige sted, drejer sig om racistisk
motiverede sager, 37 drejer sig om religiøst motiverede sager, og 44 drejer sig om seksuelt orienterede
sager. I én sag har det ikke været muligt at fastslå motivkategorien. Størstedelen af sagerne omhandler
hændelser (85 sager) eller vold (33 sager). Herudover vedrører sagerne blandt andet hærværk, trusler
og hadefulde ytringer.
Kategorien
”Restaurant/beværtning/diskotek” kan også siges
at vedrøre hadforbrydelser på offentligt
tilgængelige steder, men er her opgjort særskilt, fordi den i høj grad omfatter hadforbrydelser i nattelivet.
18
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0020.png
Eksempler på hadforbrydelser på offentligt tilgængelige steder
Vold
Forurettede blev tildelt flere slag i ansigtet og på kroppen samt sparket på højre ben. Foruret-
tede blev i den forbindelse kaldt
"flygtningemand"
og
"fucking syriske dreng".
Forurettede kun-
ne genkende flere af gerningspersonerne fra byen. Der var omkring otte personer, som over-
faldt ham, men der var ca. 10-11 personer tilstede under overfaldet.
Trussel på livet
Forurettede stod og ventede på en bus, da tre mænd umotiveret gik hen til hende. De tre
mænd kaldte hende
”nigger”,
hældte en øl ud over hende og udtalte, at de ville slå hende ihjel.
Forurettede gik ad et stisystem mod sin bopæl, og idet han passerede et fælleshus, råbte en
person
"æv æv, dig der bøsserøv"
til ham. Forurettede svarede tilbage og sagde
"Ti nu stille",
hvilket fik personen til at råbe en række skældsord og afslutningsvis råbe
"du kan komme over
til mig, så vil jeg dræbe dig".
Forurettede forlod stedet herefter. Forurettede oplyste til politiet,
at han er homoseksuel, og at han de sidste måneder havde oplevet flere tilfælde, hvor han var
blevet forulempet verbalt på grund af sin seksualitet af samme person.
Hadforbrydelser på internettet
Internettet er med 89 af de i alt 449 sager den andenstørste gerningsstedskategori. Politiet har i de se-
nere år haft særlig opmærksomhed på betydningen af den teknologiske udvikling, den udbredte brug af
sociale medier og den generelle stigning i it-brugere i forhold til kriminalitetsudviklingen (Rigspolitiet
2016).
Ud af de 89 sager, hvor gerningsstedet er registreret som internettet, drejer 52 sager sig om racistisk
motiverede sager, 31 drejer sig om religiøst motiverede sager, og fem drejer sig om seksuelt orienterede
sager. I én sag var det ikke muligt at fastslå motivet. Størstedelen af sagerne omhandler hadefulde yt-
ringer (24 sager).
I et norsk studie, der omhandler udviklingen inden for højreekstremisme i Norge, berøres blandt andet
hadefulde ytringer på internettet. I studiet konkluderes det, at arenaerne for ekstremistisk aktivisme i høj
grad er flyttet fra det fysiske rum til internettet, blandt andet i form af sociale medier, blogs og hjemme-
sider. I studiet nævnes det, hvordan denne ændring har medført både positive og negative konsekven-
ser. På den postive side medfører den øgede ageren på internettet, at der bliver færre muligheder for
fysiske og voldelige sammenstød mellem meningsmodstandere, mens den øgede ageren på internettet
på den negative side betyder, at tærsklen for at fremsætte hadefulde ytringer er blevet lavere, og at det
sandsynligvis har været med til at øge antallet af hadefulde ytringer på internettet markant. Derudover
19
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0021.png
påpeges det i studiet, at en negativ konsekvens ved den øgede onlineaktivitet er, at aktivismen ikke
længere er knyttet til specifikke geografiske steder, hvor der ofte findes lokale forebyggelsestiltag. Der-
med er det en risiko, at de personer, der ytrer sig hadefuldt på internettet, ikke opdages (Bjørgo 2018:
30 - 33).
Institut for Menneskerettigheder udgav i 2017
rapporten ”Hadefulde ytringer
i den offentlige online de-
bat”. Rapporten bygger på en undersøgelse foretaget af Institut for Menneskerettigheder, der sætter
fokus på hadefulde ytringer i den offentlige online debat. Til brug for undersøgelsen tog Institut for Men-
neskerettigheder udgangspunkt i DR Nyhedernes og TV2 Nyhedernes Facebook-sider. Der blev indsam-
let i alt 2996 Facebook-kommentarer på de to nyhedsmediers Facebook-sider. Indsamlingen af kom-
mentarer fandt sted efter, at Facebook og nyhedsmedierne selv havde redigeret og slettet kommentarer,
men på trods heraf fandt Institut for Menneskerettigheder, at hver syvende kommentar , der havde fået
lov til at blive stående, var hadefuld.
Instituttet fandt, at de hadefulde opslag hyppigst forekommer i forbindelse med nyhedsopslag omhand-
lende religion, tro, flygtninge, migration, asyl og ligestilling. Instituttet konkluderede ligeledes, at hade-
fulde kommentarer hyppigere forekommer i forbindelse med et nyhedsopslag, der har indeholdt en ha-
defuld ytring, for eksempel i form af et citat, end i nyhedsopslag, hvor dette ikke er tilfældet (Institut for
Menneskerettigheder 2017: 7). Endeligt konkluderede instituttet, at det som oftest (i 76 % af tilfældene)
var mandlige debattører, der er afsendere af de hadefulde ytringer, og at størstedelen (64 %) af ytringer-
ne er rettet mod en gruppe af mennesker frem for en enkelt debattør (Institut for Menneskerettigheder
2017: 79).
International Network Against Cyber Hate (INACH), der er en organisation, som støttes økonomisk af
EU, har udarbejdet en rapport, der omhandler hadforbrydelser på internettet på tværs af de lande, som
organisationen dækker . Organisationens medlemmer er en lang række civilsamfundsorganisationer
fra i alt 22 lande i og udenfor Europa . I rapporten opdeler INACH forskellige online platforme i katego-
rierne Web 1.0 (hjemmesider, forums, blogs) og Web 2.0 (Facebook, Twitter, youtube, Google+, Insta-
gram, Vimeo, Dailymotion, Tumblr, Pinterest, Snapchat, Telegram, VK.com og andre). Denne opdeling
foretages dels med henblik på at kunne belyse, på hvilke platforme de rapporterede hadforbrydelser
finder sted, og dels med henblik på at kunne belyse, hvor stor en del af de rapporterede hadforbrydelser
som de enkelte platforme har fjernet (Devinat og Berecz 2018: 5 - 8). I relation til Web 1.0 platformene
finder INACH, at godt 69 % af de rapporterede hadforbrydelser finder sted på hjemmesider, hvilket gør
hjemmesider til den hyppigst forekommende Web 1.0 platform. I relation til Web 2.0 platformene finder
INACH, at knap 44 % af de rapporterede hadforbrydelser finder sted på Facebook, hvilket gør Facebook
21
21
22
23
Institut for Menneskerettigheder anvender i undersøgelsen en definition på hadefulde ytringer, som ikke umiddelbart er identisk
med straffelovens § 266 b’s ordlyd.
Institut for Menneskerettigheders
definition er som følger: ”Stigmatiserende, nedsættende,
krænkende, chikanerende og truende ytringer, der fremsættes offentligt mod et individ eller en gruppe baseret på individets eller
gruppens køn, etnicitet, religion, handicap, seksuelle orientering, alder, politiske observans
eller sociale status”.
22
Data til rapporten er indsamlet i perioden maj 2017 til maj 2018.
23
Danmark er ikke en del af INACH.
20
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0022.png
til den hyppigst forekommende Web 2.0 platform. Den næsthyppigst forekommende Web 2.0 platform
er Youtube, hvor knap 22 % af de rapporterede hadforbrydelser finder sted, og den tredjehyppigst fore-
kommende Web 2.0 platform er Twitter, hvor knap 18 % af de rapporterede hadforbrydelser finder sted.
Sammenlignes alle platformene uden at skele til opdelingen i Web 1.0 og Web 2.0 platforme, finder
INACH, at Facebook er den hyppigst forekommende platform, idet godt 32 % af de registrerede had-
forbrydelser finder sted på denne platform (Devinat og Berecz 2018: 16 - 18). INACH har ligeledes op-
gjort i hvor høj grad de forskellige platforme fjerner hadefuldt materiale, hvis de gøres opmærksom på
materialet. Her finder INACH, at hjemmesider fjernede godt 52 % af det hadefulde materiale, der blev
rapporteret til dem, mens Facebook fjernede godt 60 % af det hadefulde materiale, der blev rapporteret
til dem. I rapporten konkluderes det, at de hypigst forekommende hadmotiver på tværs af de forskellige
platforme er racisme, antisemitisme, had rettet mod muslimer og had rettet mod flygtninge (Devinat og
Berecz 2018: 2 - 4).
Eksempler på hadforbrydelser på internettet
Hadefulde ytringer
En person opfordrede på sin åbne Facebook-profil til at hylde Krystalnatten og skrev, at
”Jøder
er satans
skrald og de skal udslettes”.
Ydermere havde personen slået et billede op af sig selv,
hvortil han skrev
"Refugees not welcome! Kill them before they land in Europe. Europe are in
war with the niggers, the muslims and the jews
– kill all of them!”
En person havde på Facebook skrevet følgende
"Mange muslimske mænd har sex med grise"
og
"Muslimske mænd ved godt, at han i forhold til en dansker kun er en ussel hund eller gris,
som aldrig vil kunne være andet end en taber og slave i Danmark, som simpelthen er alt for
kompliceret et land til, at en muslim kan finde ud af at bo her".
Offentlig tilskyndelse til forbrydelse
En person havde på sin Facebook-profil delt en video fra en forening, der arbejder for dialog
mellem muslimske kvinder og det brede samfund. Personen havde som kommentar til videoen
skrevet
”INGEN DIALOG TAK! Giv dem én måned til at forlade landet! Derefter må de skydes
ned som de undertrykkende muslimske terrorister de er! Dusør bør gives!"
Derudover havde han delt et andet Facebook-opslag vedrørende en niqabklædt kvinde og
skrevet
"Gardinhoveder er provokerende og burde irettesættes med bøder og kunne trækkes i
SU og kontanthjælp... Hjælper det ikke så SKAL de have med grovfilen = gennembankes IND-
TIL de lærer at opføre sig normalt!!!"
Som tabel 5 viser, fandt 83 af de 89 hadforbrydelser på internettet sted på sociale medier. Heraf foregik
72 sager på Facebook.
21
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0023.png
Tabel 5: Hadforbrydelser i 2015, 2016, 2017 og 2018 på internettet
fordeling på medier
Medie
Sociale medier
-
Heraf på Facebook
Hjemmesider
E-mail og SMS
Ukendt
I alt
Kilde: Politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
2015
40
heraf 38 på
Facebook
3
1
0
44
2016
53
heraf 43 på
Facebook
0
5
1
59
2017
65
heraf 58 på
Facebook
2
5
1
73
2018
83
heraf 72 på
Facebook
1
4
1
89
Hadforbrydelser på arbejdspladser og uddannelsessteder
I alt 31 af de 449 hadforbrydelser i 2018 har fundet sted på forurettedes arbejdsplads eller uddannel-
sessted. Ud af de 31 sager, hvor gerningsstedet er registreret som enten arbejdsplads eller uddannel-
sessted, drejer 24 sig om racistisk motiverede sager, fem drejer sig om religiøst motiverede sager og to
drejer sig om seksuelt orienterede sager. Den største sagskategori er hændelser (12 sager), mens de
resterende sager drejer sig om undersøgelsessager, vold, hærværk, hadefulde ytringer og trusler.
I 2017 blev der dog registreret otte seksuelt orienterede hadforbrydelser på arbejdspladser og uddan-
nelsessteder. Syv af disse drejede sig om hadforbrydelser begået mod homoseksuelle, og den sidste
blev begået mod en transkønnet. I 2018 blev der registreret to seksuelt orienterede hadforbrydelser på
arbejdspladser og uddannelsessteder, begge begået mod homoseksuelle.
Eksempler på hadforbrydelser på arbejdspladser og uddannelsessteder
Vold
Forurettede var blevet tildelt et hårdt slag med flad hånd i baghovedet af sin arbejdskollega, der bagef-
ter havde truet ham med at tildele ham et knytnæveslag i ansigtet. Arbejdskollegaen havde efterføl-
gende givet udtryk for, at forurettede ikke skulle komme her til landet og stjæle hans arbejde.
Hadforbrydelser i privat bolig
74 ud af de 449 hadforbrydelsessager i 2018 blev begået i eller i umiddelbar nærhed til offerets eller
gerningspersonens private bolig (f.eks. opgang til lejlighed). 45 af sagerne, der er registreret med privat
bolig som gerningssted, er racistisk motiveret, 20 er religiøst motiveret, og ni er seksuelt orienteret.
22
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0024.png
Eksempler på hadforbrydelser i privat bolig
Hærværk
I forbindelse med indbrud i en lejlighed var der skrevet "White
Pride"
med sort spraymaling på væg-
gen og tegnet et hagekors ligeledes med sort spraymaling på væggen.
Trussel på livet
Forurettede, der kommer fra Syrien, flyttede sammen med sin familie ind i en ny lejlighed. Underboen
spredte rygter blandt naboerne om, at forurettede var terrorist og voldelig. Underboen truede foruret-
tede og forurettedes kone med, at hun vil slå hende og deres børn.
Hadforbrydelser på øvrige steder
Kategorien ”Øvrige steder” omfatter primært
gravpladser og religiøse institutioner samt offentlige insti-
tutioner (f.eks. børneinstitutioner) og asylcentre. Fem ud af de 449 registrerede hadforbrydelsessager er
foregået på et asylcenter. Det drejer sig om tre sager, der er religiøst motiveret, og to sager, der er sek-
suelt orienteret.
5.
Gerningspersoner og ofre
Dette afsnit baserer sig på personoplysninger fra de 449 hadforbrydelsessager fra 2018. Hver enkelt
sag indeholder alene oplysninger om de involverede personers køn, nationalitet, alder og bopæl, hvorfor
det på baggrund af datamaterialet kun er muligt at tegne et groft billede af, hvad der karakteriserer had-
forbrydelsernes ofre og gerningspersoner
.
Det bemærkes samtidig, at der grundet det forholdsvist lave
antal sager er en vis usikkerhed forbundet med opgørelserne, som derfor ikke nødvendigvis giver et re-
præsentativt billede af gerningspersoner og ofre i forhold til hadforbrydelser.
24
Gerningspersoner
Ud af de 449 hadforbrydelsessager fra 2018 er der rejst sigtelse i 84 sager. Der er rejst sigtelse mod
101 personer, idet der i ni sager er rejst sigtelse mod mere end én person. I 26 af de 101 sigtelser er der
tale om sigtelser for hadefulde ytringer, som også er den kriminalitetstype indenfor hvilken, der generelt
var flest registrerede
hadforbrydelsessager i 2018 (se tabel 2). Hernæst er det kategorierne ”vold” (22
sigtelser) og ”offentlig tilskyndelse til forbrydelse” (17 sigtelser), der
tegner sig som havende flest sig-
telser
.
Ud af de 101 sigtede personer var 87 mænd og 14 kvinder. 91 af de sigtede personer havde dansk
statsborgerskab , mens de resterende 10 sigtede fordelte sig på ni andre nationaliteter. Alderen på de
Sagsoplysningerne er baseret på datatræk fra primo april 2019.
Det bemærkes, at opgørelsen både indebærer personer, der er tildelt dansk statsborgerskab ved fødslen og personer, der har
fået tildelt dansk statsborgerskab senere i livet.
25
24
25
23
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0025.png
sigtede spænder vidt, da den yngste sigtede var 15 år, og den ældste sigtede var 72 år. Gennemsnitsal-
deren på de sigtede ligger på 40,5 år, hvilket er højere end gennemsnitsalderen for f.eks. voldsforbry-
delser generelt. Her skal der dog tages forbehold for, at tallene baserer sig på et begrænset antal perso-
ner.
Ofre
Opgørelserne over ofre for hadforbrydelser er baseret på personoplysninger fra 236 personer, der er
kategoriseret som forurettede i de identificerede hadforbrydelsessager . Ud af disse 236 personer var
145 mænd og 91 kvinder.
Knap 66 % (156 personer) af de 236 forurettede var danske statsborgere. De resterende 80 forurettede
repræsenterer 32 forskellige nationaliteter. Det er værd at bemærke forskellen i nationalitetsfordelingen
ved gerningspersoner og ofre, idet 10 % af gerningspersonerne ikke er danske statsborgere , mens det
gælder for godt en tredjedel, nemlig 34 %, af de forurettede.
Ligesom for gerningspersonerne ses der et stort spænd i de forurettedes aldre, idet den yngste foruret-
tede var tre år og den ældste 86 år. Gennemsnitsalderen for de forurettede er 33 år , hvilket vil sige
knap ti år yngre end for gerningspersonernes vedkommende. Her skal der dog også tages forbehold for,
at tallene baserer sig på et begrænset antal personer.
28
27
26
Der er forskellige årsager til, at der ikke indgår personoplysninger fra alle 449 hadforbrydelsessager i denne opgørelse. Dels har
det i et antal sager ikke været muligt at afgøre, om anmelderen i sagen er identisk med den forurettede, og dels er sager, hvor
forurettede er angivet som virksomheder, institutioner eller lignende uden personoplysninger.
27
Det bemærkes, at opgørelsen både indebærer personer, der er tildelt dansk statsborgerskab ved fødslen og personer, der har
fået tildelt dansk statsborgerskab senere i livet.
28
Gennemsnitsalderen er udregnet på baggrund af 226 forurettede, da forurettedes alder var uoplyst i 10 tilfælde.
26
24
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0026.png
6.
Offerundersøgelser vedrørende hadforbrydelser i Dan-
mark
Selvom Rigspolitiet som nævnt arbejder målrettet på at gøre statistikken over hadforbrydelser så retvi-
sende som muligt, må det antages,
at der fortsat findes et betydeligt ”mørketal”
29
i form af sager, som
ikke kommer til politiets kendskab. Derfor udgør offerundersøgelser en vigtig kilde i forhold til viden om-
kring det samlede omfang af hadforbrydelser i Danmark. Offerundersøgelserne kan give et indtryk af
”mørketallet”
på området og karakteren af hadforbydelserne og kan således supplere politiets data, når
indsatsen på hadforbrydelsesområdet skal tilrettelægges. I den forbindelse er det dog vigtigt at være
opmærksom på, at forskellige offerundersøgelser anvender forskellige definitioner af hadforbrydelses-
begrebet, hvilket gør, at de ikke altid er sammenlignelige med politiets opgørelser, som baserer sig på
en strafferetlig afgrænsning af hadforbrydelsesbegrebet (se nærmere om hadforbrydelsesbegrebet i
indledningen til denne rapport).
Justitsministeriets Forskningskontor har i deres årlige offerundersøgelse siden 2008 belyst voldsofres
opfattelse af, om den voldshændelse, som de var udsat for, var motiveret af racisme eller homo- eller
transfobi. Der spørges således ikke ind til religiøst motiverede hadforbrydelser i Justitsministeriets of-
ferundersøgelse (Pedersen mfl. 2018: 76).
Af den seneste undersøgelse fremgår det, at 7 % af voldsofrene mener, at volden mod dem helt sikkert
var motiveret af racisme. Det svarer til, at mellem 3.600 og 5.000 personer mellem 16 og 74 år årligt
udsættes for racistisk motiveret vold. Der er ligeledes 7 %, der svarer, at volden begået mod dem
måske
var motiveret af racisme. Der er signifikant flere mandlige end kvindelige voldsofre, der angiver, at vol-
den begået mod dem var eller måske var racistisk motiveret.
3 % af voldsofrene angiver, at volden mod dem var motiveret af homo- eller transfobi. Det svarer til, at
mellem 1.500 og 2.500 personer mellem 16 og 74 år årligt udsættes for vold på baggrund af deres sek-
suelle orientering. Der er ligeledes 3 %, der angiver, at volden begået mod dem
måske
skyldtes homo-
eller transfobi. Der er, modsat tilfældet for de racistisk motiverede voldstilfælde, signifikant flere kvinde-
lige voldsofre end mandlige voldsofre, der angiver, at volden begået mod dem var eller måske var moti-
veret af homo- eller transfobi. Beregningerne i Offerundersøgelsen er baseret på meget få observationer,
og resultaterne er derfor behæftet med betydelig usikkerhed, for såvel vold motivet af racisme som ho-
mo- eller transfobi.
Justitsministeriets seneste offerundersøgelse viser, at anmeldelsestilbøjeligheden i forhold til hadmoti-
verede voldsforbrydelser tilsyneladende ikke adskiller sig væsentligt fra anmeldelsestilbøjeligheden for
andre voldsforbrydelser, idet 40 % af ofrene for vold motiveret af racisme og 36 % af ofrene for vold
29
Den kriminalitet, der ikke anmeldes eller registreres på anden vis af politiet.
25
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0027.png
motiveret af homo- eller transfobi selv har anmeldt volden, mens anmeldelsestilbøjeligheden for volds-
ofre generelt ligger på 36 % (Pedersen mfl. 2017: 74). Det vides dog ikke, hvorvidt det samme gør sig
gældende for andre typer af hadforbrydelser, og da der fortsat er mange hadforbrydelser, der ikke an-
meldes til politiet, vurderer Rigspolitiet, at politiet fortsat bør prioritere indsatser for at øge anmeldelses-
tilbøjeligheden på området.
7.
Aktuelle og fremtidige initiativer
Dette afsnit beskriver aktuelle og fremtidige initiativer, som skal bidrage til at styrke politiets indsats på
hadforbrydelsesområdet.
Fokus på anmeldelsestilbøjelighed
Rigspolitiet har fokus på at øge anmeldelsestilbøjeligheden blandt ofre for hadforbrydelser. Det er nød-
vendigt at få hadforbrydelsessagerne anmeldt, så de kommer til politiets kendskab, for at politiet kan
hjælpe i de konkrete sager samt gennemføre målrettede indsatser på hadforbrydelsesområdet.
Rigspolitiet har derfor udarbejdet en kort video omhandlende vigtigheden af, at hadforbrydelser anmel-
des til politiet. Videoklippet er blevet delt med relevante interesseorganisationer, således at de kan
lægge videoklippet op på deres hjemmesider, Facebook-sider og lignende. Formålet hermed er at øge
anmeldelsestilbøjeligheden i forhold til hadforbrydelser samt at øge kendskabet til, hvad en hadforbry-
delse er.
Derudover har Rigspolitiet igangsat en kampagne, som afvikles over to uger ultimo oktober og primo
november 2019. Formålet med kampagnen er at gøre opmærksom på, at hadforbrydelser er ulovlige, og
at det er vigtigt, at hadforbrydelser anmeldelses til politiet. Kampagnen er landsdækkende og gennem-
føres blandt andet ved hjælp af trykte gratis postkort, som bliver tilgængelige i caféer, restauranter, bio-
grafer og lignende over hele landet. Postkortene vil herudover være at finde på alle landets politistatio-
ner.
Endelig har Rigspolitiet i 2018 og 2019 sat ind i forhold til at oplyse om hadforbrydelser samt vigtighe-
den af at anmelde hadforbrydelser til politiet. Rigspolitiet besøgte blandt andet ultimo 2018 en moske,
hvor Rigspolitiet efter fredagsbønnen fortalte om hadforbrydelsesområdet, besvarede spørgsmål fra
menigheden og opfordrede til, at alle hadforbrydelser anmeldes til politiet.
I foråret 2019 besøgte Rigspolitiet et udrejsecenter med henblik på at fortælle personalet om hadforbry-
delsesområdet, besvare spørgsmål og opfordre personalet til at hjælpe beboerne med at få anmeldt alle
hadforbrydelser til politiet. Der er ydermere planlagt besøg på to asylcentre i efteråret 2019.
26
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
Endelig deltog Rigspolitiet ved et oplæg sammen med LGBT-Danmark i forbindelse med Pride i august
2019. Formålet med dette oplæg var, ligesom de ovenfor nævnte oplæg, at fortælle om hadforbrydelse-
sområdet, besvare spørgsmål og opfordre til, at alle hadforbrydelser anmeldes til politiet.
Styrket registrering af hadforbrydelser og ændret moniteringspraksis
Rigspolitiet har løbende fokus på at styrke registeringen på hadforbrydelsesområdet, således at vi får et
så retvisende datagrundlag som muligt. Datagrundlaget anvendes til at tilrettelægge målrettede indsat-
ser på hadforbrydelsesområdet.
På trods af, at der er etableret en moniteringsordning med særlige søgenøgler, som gør det muligt at
identificere hadforbrydelsessager i politiets systemer, vidner den foreløbige monitering på området om,
at det fortsat er en udfordring at sikre, at alle relevante sager registreres som hadforbrydelser ved brug
af hadforbrydelsessøgenøglerne i politiets systemer. Rigspolitiet har derfor, som tidligere nævnt, med
virkning fra 2017 besluttet at revidere moniteringspraksissen, således at der kan fremsøges et større
antal relevante sager, uagtet at disse ikke er påført en søgenøgle eller et generelt søgeord (se afsnit 3
vedrørende årsrapportens datagrundlag). Rigspolitiet har på den baggrund igangsat en særskilt control-
ling af hadforbrydelsesområdet med henblik på at sikre en mere ensartet og øget anvendelse af had-
forbrydelsessøgenøglerne.
Uddannelse
Rigspolitiet har fokus på at sikre, at medarbejderne i politikredsene har de rette kompetencer til at hånd-
tere anmeldelser om hadforbrydelser professionelt og korrekt.
Undervisning i politiets registrering og behandling af hadforbrydelser indgår som en integreret del af
Politiskolens basisuddannelse. Herudover udbyder Rigspolitiet et efter- og videreuddannelsestilbud i
håndteringen af hadforbrydelser til alle politikredse. Formålet med uddannelsen er at klæde deltagerne
på til at håndtere hadforbrydelsessager bedst muligt samt til at registrere hadforbrydelsessager korrekt i
politiets sagsstyringssystem (POLSAS). På uddannelsen bliver deltagerne grundigt introduceret til an-
vendelsen af søgenøglerne, præsenteret for lovgivningen på området og for, hvordan en hadforbrydel-
sessag bedst muligt efterforskes og belyses. Herudover indgår der oplæg fra forskellige interesseorga-
nisationer med henblik på at give deltagerne et indblik i, hvordan det er at være en del af en udsat mino-
ritetsgruppe, og hvordan anmeldelsessituationen og mødet med politiet opleves, når man har været
udsat for en hadforbrydelse.
Dialog med interessenter på hadforbrydelsesområdet
Rigspolitiet har fortsat dialog med en række centrale interessenter på hadforbrydelsesområdet, herun-
der Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
(LGBT), Muslimernes Fællesråd og Det Jødiske Samfund i Danmark.
27
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0029.png
Intentionen er, at der gennem afholdelse af dialogmøder etableres et tættere og løbende samarbejde
med interessenterne således, at Rigspolitiet kan udveksle erfaringer med interessenterne samt få et
nærmere indblik i, hvordan hadforbrydelsesområdet opleves af interessenterne. Dialogmøderne har
været afholdt med jævne mellemrum over de sidste tre år, og det er intentionen at forsætte møderne
fremadrettet.
Deltagelse i internationale netværk
Rigspolitiet har de seneste år haft fokus på at indhente viden og etablere samarbejder via deltagelse i
internationale netværk vedrørende hadforbrydelser.
Aktuelt deltager Rigspolitiet i en række arbejdsgruppemøder vedrørende indsamling og registrering af
data på hadforbrydelsesområdet. Møderne er organiseret af EU’s Fundamental Rights Agency (FRA).
Arbejdsgruppen, der består af repræsentanter fra alle medlemslandende i EU, har blandt andet udar-
bejdet en guide omhandlende nøgleprincipper i forhold til myndighedernes registrering af hadforbrydel-
ser (European Commission 2017).
Herudover deltager Rigspolitiet og Rigsadvokaten på skift i et mødeforum under EU-kommissionen om-
handlende bekæmpelse af racisme, fremmedhad og andre former for intolerance . Formålet med dette
mødeforum er,
at medlemslandene kan diskutere og erfaringsudveksle ”best practice” indenfor had-
forbrydelsesområdet, f.eks. forebyggelse og bekæmpelse af hadforbrydelser samt støtte til ofre for had-
forbrydelser.
Herudover overtog Rigspolitiet pr. 1. november 2015 den nationale kontaktpunktsfunktion i forhold til
OSCE’s Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR). Siden overtagelsen
af ansvaret på
hadforbrydelsesområdet har Rigspolitiet i denne funktion deltaget i ODIHR-konferencer vedrørende had-
forbrydelser og bidrager herudover løbende med opgørelser over antallet af danske hadforbrydelser til
ODIHR’s årlige hadforbrydelsesopgørelser.
Den Norske nationale enhed for bekæmpelse af organiseret og anden alvorlig kriminalitet (KRIPOS)
inviterede i februar 2019 til en fælles nordisk konference omhandlende hadforbrydelser og politiets ar-
bejde på hadforbrydelsesområdet, hvor Rigspolitiet deltog. Herudover deltog repræsentanter fra Norge,
Sverige, Finland og Island i konferencen. Formålet med konferencen var dels at dele erfaringer, udfor-
dringer og løsninger på tværs af de nordiske lande og dels at etablere et blivende nordisk samarbejde.
Rigspolitiet er indstillet på at fortsætte dette samarbejde.
Såvel ODIHR-konferencerne, som arbejdsgruppemøderne under EU’s
Fundamental Rights Agency,
mø-
derækken under EU-kommissionen og det nye nordiske samarbejde på hadforbrydelsesområdet giver
Rigspolitiet mulighed for at søge inspiration og erfaringsudveksle i forhold til hadforbrydelsesområdet
30
30
High Level Group on combating Racism, Xenophobia and other forms of intolerance.
28
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
hos de øvrige medlemslande. Møderne omhandler både registrering og monitering af hadforbrydelser,
uddannelse inden for hadforbrydelsesområdet, forebyggelse af hadforbrydelser og specifikke fokusom-
råder, såsom hadefulde ytringer på internettet, og der er således mulighed for at drøfte mange vinkler af
hadforbrydelsesområdet.
29
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0031.png
Litteratur
BBC News (2017).
Manchester attack: Hate crimes ‘doubles’ after incident.
http://www.bbc.com/news/uk-england-manchester-40064424 (hentet d. 07.06.2017).
Bjørgo, Tore (2018).
Høyreekstremisme i Norge
Utviklingstrekk, konspirasjonsteorier og forebyg-
gingsstrategier. Politihøgskolen, Oslo.
Det jødiske samfund i Danmark (2018).
Rapport om antisemitiske hændelser i 2017.
Devinat, Charlotte og Berecz, Tamás (2018).
INACH Anual Report 2017
2018.
http://www.inach.net/inach-annual-report-2017-2018/ (hentet d. 31.04.2019).
European Commission (2017).
Improving the recording of hate crime by law enforcement authorities
Key guding principles.
http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/ec-2017-key-guiding-
principles-recording-hate-crime_en.pdf (hentet d. 7.06.2018).
Hanes, E. & Machin, S. (2013).
Hate Crime in the wake of Terror Attacks: Evidence From 7/7 and 9/11.
http://personal.lse.ac.uk/machin/pdf/hanes%20machin%20september%202013%20web.pdf
(hentet d. 29.05.2016).
Independent (2017).
London terror attack: Huge rise in Islamophobic hate crime following Borough
Market stabbing, police figures show.
https://www.google.dk/amp/www.independent.co.uk/news/uk/crime/london-bridge-attack-latest-rise-
islamophobic-hate-crimes-borough-market-stabbing-terror-police-a7777451.html%3Famp
(hentet d. 09.06.2017).
Institut for Menneskerettigheder (2017).
Hadefulde ytringer i den offentlige online debat.
København.
King, R. D. & Sutton, G. M. (2014).
High Times for Hate Crimes: Explaining the
Temporal Clustering of Hate Motivated Offending.
Criminology, 51:871-894.
Pedersen, A. J. B. & B. Kyvsgaard, F. Balvig (2018).
Udsathed for vold og andre former for kriminalitet.
Offerundersøgelserne 2005
2017. København: Justitsministeriets Forskningskontor.
Regeringen (2019).
Justitsministeren: Det kan ikke passe.
https://www.regeringen.dk/nyheder/justitsministeren-det-kan-ikke-passe/ (hentet d. 07.05.2019).
30
BUU, Alm.del - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 136: Spm. om omfanget af antisemitisk hærværk, chikane og mobning i Danmark i såvel undervisningssektoren som i samfundet generelt, til børne- og undervisningsministeren og justitsministeren
2154640_0032.png
Rigsadvokatmeddelelsen (2019).
Afsnittet om hadforbrydelser.
https://vidensbasen.anklagemyndigheden.dk/api/portals(6e302527-f0b3-4a5e-889a-
668aa67e5491)/Print/h/6dfa19d8-18cc-47d6-b4c4-3bd07bc15ec0/VB/a7a856c5-1a4f-4f49-8df5-
4a17ad49a73e (hentet d. 18.09.2019).
Rigspolitiet (2016).
Strategisk Analyse 2015.
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/546B865E-8EB2-
4927-8821-FF0AF6B386D7/0/StrategiskAnalyse2015_print.pdf (hentet d. 29.05.2016)
Ugebladet A4 (2016).
Titusindvis af bøsser og lesbiske skjuler deres seksualitet på jobbet.
http://www.ugebreveta4.dk/titusindvis-af-boesser-og-lesbiske-skjuler-deres-seks_20567.aspx (hentet
d. 07.06.2017).
Williams, M. & Pearson, O. (2016).
Hate Crime and Bullying in the Age of Social Media.
https://orca-
mwe.cf.ac.uk/88865/1/Cyber-Hate-and-Bullying-Post-Conference-Report_English_pdf.pdf (hentet d.
29.05.2016)
Williams, M. L. & Burnap, P. (2016).
US and them: identifying cyber hate on Twitter across multiple
protected characteristics.
http://epjdatascience.springeropen.com/articles/10.1140/epjds/s13688-
016-0072-6
31