Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2125876_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Mai Mercado (KF) har den 6. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 450, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 450:
”Hvad
vil ministeren konkret gøre for, at flere børn bliver bedre til ma-
tematik, så de er rustet til at kunne tage en ungdomsuddannelse?”
Svar:
Regeringen arbejder for at styrke kvaliteten af undervisningen i folkesko-
len generelt. I den sammenhæng er der med finanslovsaftalen for 2020
afsat midler til et generelt løft af folkeskolen. I folkeskoleaftalen fra janu-
ar 2019 blev det desuden besluttet at styrke kvaliteten af den understøt-
tende undervisning og tilføre flere midler.
Netop den understøttende undervisning fra folkeskolereformen i 2013
blev indført for, at folkeskolen skulle have nogle bedre rammer for at
benytte sig af mere praksis- og anvendelsesorienterede undervisnings-
former. Undervisningsformer, der efter min opfattelse kan mindske sko-
letræthed og øge lysten til at lære. I økonomiaftalen med kommunerne
for 2020 blev det genbekræftet, at kommunerne skal styrke kvaliteten i
den understøttende undervisning, og det blev aftalt, at regeringen og KL
vil følge op på, om de afsatte midler til kvalitetsløftet af den understøt-
tende undervisning kommer eleverne til gavn.
Danske elever klarer sig godt i matematik i international sammenhæng.
Men det ændrer ikke ved, at det er et alvorligt problem, at 14,6 pct. af
eleverne ifølge nyeste tal fra PISA 2018 er lavt præsterende i matematik.
Ud over et generelt løft af kvaliteten af undervisningen har regeringen
fokus på indsatser målrettet udsatte elever og elever med helt specifikke
vanskeligheder såsom talblindhed.
16. december 2019
Sagsnr.: 19/19283
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at kommentere bilag 44 (internt) og de overordnede resultater fra PISA 2018-undersøgelsen, til børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet er i gang med at etablere Nationalt
center for udvikling af matematikundervisning. Centret skal hæve faglig-
heden i matematik, blandt andet ved at indsamle og udbrede erfaringer
og ny viden om faget til gavn for elever og lærere.
Derudover har ministeriet fået udviklet et materiale, der understøtter
lærerne i at øge kvaliteten af matematikundervisningen. Der vil fremad-
rettet blive udviklet yderligere materiale, som kan hjælpe lærerne med at
undervise gruppen af lavt præsterende elever.
Samtidig har Børne- og Undervisningsministeriet i marts 2019 etableret
en række faggrupper for hvert af folkeskolens obligatoriske fag, herunder
også for matematik. Faggrupperne består af repræsentanter udpeget af
bl.a. Danmarks Lærerforening, Danske Professionshøjskoler, Danske
Universiteter og faglige videncentre. En af faggruppernes primære opga-
ver er at rådgive ministeriet om udviklingen af skolens undervisning i de
enkelte fag.
Endelig er Børne- og Undervisningsministeriet i gang med at afdække,
hvilke udfordringer i matematik der knytter sig til overgangen mellem
grundskole og ungdomsuddannelse med henblik på at igangsætte virk-
somme initiativer.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2