Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Mai Mercado (KF) har den 6. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 450, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 450:
”Hvad
vil ministeren konkret gøre for, at flere børn bliver bedre til ma-
tematik, så de er rustet til at kunne tage en ungdomsuddannelse?”
Svar:
Regeringen arbejder for at styrke kvaliteten af undervisningen i folkesko-
len generelt. I den sammenhæng er der med finanslovsaftalen for 2020
afsat midler til et generelt løft af folkeskolen. I folkeskoleaftalen fra janu-
ar 2019 blev det desuden besluttet at styrke kvaliteten af den understøt-
tende undervisning og tilføre flere midler.
Netop den understøttende undervisning fra folkeskolereformen i 2013
blev indført for, at folkeskolen skulle have nogle bedre rammer for at
benytte sig af mere praksis- og anvendelsesorienterede undervisnings-
former. Undervisningsformer, der efter min opfattelse kan mindske sko-
letræthed og øge lysten til at lære. I økonomiaftalen med kommunerne
for 2020 blev det genbekræftet, at kommunerne skal styrke kvaliteten i
den understøttende undervisning, og det blev aftalt, at regeringen og KL
vil følge op på, om de afsatte midler til kvalitetsløftet af den understøt-
tende undervisning kommer eleverne til gavn.
Danske elever klarer sig godt i matematik i international sammenhæng.
Men det ændrer ikke ved, at det er et alvorligt problem, at 14,6 pct. af
eleverne ifølge nyeste tal fra PISA 2018 er lavt præsterende i matematik.
Ud over et generelt løft af kvaliteten af undervisningen har regeringen
fokus på indsatser målrettet udsatte elever og elever med helt specifikke
vanskeligheder såsom talblindhed.
16. december 2019
Sagsnr.: 19/19283