Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2125875_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Mai Mercado (KF) har den 6. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 449, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 449:
”Kan
ministeren redegøre for, hvad regeringen konkret vil gøre for, at
flere børn bliver bedre til at læse?”
Svar:
Løsningerne er ikke enkle. Først og fremmest skal der investeres mere i
folkeskolen, så lærerne kan give alle elever en undervisning af høj kvali-
tet. Derfor har regeringen sammen med aftalepartierne bag den nye fi-
nanslov besluttet at afsætte en reserve til et generelt løft af folkeskolen,
ligesom den understøttende undervisning er tilgodeset med flere midler.
Regeringen er også optaget af at få styrket inklusionsindsatsen. Regerin-
gen vil derfor i samarbejde med KL igangsætte en evaluering af inklusi-
onsindsatsen i folkeskolen for at finde ud af, hvilke tiltag der kan tages
for at sikre, at alle børn får gode udfoldelsesmuligheder.
Udfordringerne med læsning skal blandt andet løses ved hurtigst muligt
at kunne identificere de elever, der har de dårligste forudsætninger for at
kunne klare sig i skolen for eksempel pga. ordblindhed.
Derfor har regeringen taget de fire første fire skridt mod en styrket ord-
blindeindsats. Ordblinde skal opspores tidligere, det skal undersøges, om
der bliver givet den støtte, som ordblinde har krav på, det skal sikres, at
alle ordblinde elever opdages
også dem, der har dansk som andetsprog
og endelig skal vi sikre, at vi har systematiseret viden om, hvad der
virker på ordblindeområdet. Det er et område, som regeringen vil følge
op på.
Vi ved også, at læsefærdigheder og læselyst hænger sammen. Her ligger
danske elever desværre lavt, og de læser mindre i fritiden end tidligere.
De digitale læremidler fylder mere og mere i undervisningen, og forsk-
ning viser, at der er brug for øget opmærksomhed på balancen mellem
de digitale læremidler og de fysiske bøger
særligt når det drejer sig om
længere tekster. Balancen er på nogle skoler blevet for skæv, og for me-
get af læsningen foregår kun digitalt med negative virkninger for elever-
16. december 2019
Sagsnr.: 19/19281
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at kommentere bilag 44 (internt) og de overordnede resultater fra PISA 2018-undersøgelsen, til børne- og undervisningsministeren
nes læsefærdigheder og læselyst. Det er en udfordring, som regeringen
kigger med stor alvor på. Derfor vil regeringen i starten af 2020 indkalde
repræsentanter fra KL, lærere, it-udbydere og øvrige relevante parter for i
fællesskab at sikre en bedre balance mellem de analoge og digitale lære-
midler.
Folkeskoleforligskredsen aftalte desuden allerede i januar 2019 at igang-
sætte en læseindsats, der skal reducere antallet af svage læsere i folkesko-
len ved at øge læselysten og sætte fokus på at læse bøger i skolen og i
fritiden. Indsatsen skydes i gang i 2020 med 'Bogens år'. Den består dels
af en pulje fra Børne- og Undervisningsministeriet på 9,5 mio. kr., som
alle folkeskoler kan søge, og dels af en pulje fra Kulturministeriet på 6
mio. kr., som alle folkebiblioteker i samarbejde med skolernes fritidstil-
bud kan søge.
Der har de seneste år været brugt mange kræfter på forandringerne efter
folkeskolereformen. Nu skal vi sammen med lærerne og lederne have
opmærksomheden tilbage på en af folkeskolens kerneopgave: At lære
børnene at læse. Her har regeringen et særligt blik på de børn og unge,
som kæmper mest både fagligt og socialt. Vi vil derfor overveje, om der
er behov for yderligere tiltag målrettet denne gruppe fremadrettet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2