Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Mai Mercado (KF) har den 6. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 449, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 449:
”Kan
ministeren redegøre for, hvad regeringen konkret vil gøre for, at
flere børn bliver bedre til at læse?”
Svar:
Løsningerne er ikke enkle. Først og fremmest skal der investeres mere i
folkeskolen, så lærerne kan give alle elever en undervisning af høj kvali-
tet. Derfor har regeringen sammen med aftalepartierne bag den nye fi-
nanslov besluttet at afsætte en reserve til et generelt løft af folkeskolen,
ligesom den understøttende undervisning er tilgodeset med flere midler.
Regeringen er også optaget af at få styrket inklusionsindsatsen. Regerin-
gen vil derfor i samarbejde med KL igangsætte en evaluering af inklusi-
onsindsatsen i folkeskolen for at finde ud af, hvilke tiltag der kan tages
for at sikre, at alle børn får gode udfoldelsesmuligheder.
Udfordringerne med læsning skal blandt andet løses ved hurtigst muligt
at kunne identificere de elever, der har de dårligste forudsætninger for at
kunne klare sig i skolen for eksempel pga. ordblindhed.
Derfor har regeringen taget de fire første fire skridt mod en styrket ord-
blindeindsats. Ordblinde skal opspores tidligere, det skal undersøges, om
der bliver givet den støtte, som ordblinde har krav på, det skal sikres, at
alle ordblinde elever opdages
–
også dem, der har dansk som andetsprog
–
og endelig skal vi sikre, at vi har systematiseret viden om, hvad der
virker på ordblindeområdet. Det er et område, som regeringen vil følge
op på.
Vi ved også, at læsefærdigheder og læselyst hænger sammen. Her ligger
danske elever desværre lavt, og de læser mindre i fritiden end tidligere.
De digitale læremidler fylder mere og mere i undervisningen, og forsk-
ning viser, at der er brug for øget opmærksomhed på balancen mellem
de digitale læremidler og de fysiske bøger
–
særligt når det drejer sig om
længere tekster. Balancen er på nogle skoler blevet for skæv, og for me-
get af læsningen foregår kun digitalt med negative virkninger for elever-
16. december 2019
Sagsnr.: 19/19281