Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
2125874_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Mai Mercado (KF) har den 6. december 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 451, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 451:
”Hvad
vil ministeren gøre for, at færre drenge ender med dårlige læse-
færdigheder?”
Svar:
Regeringen har med finanslovsaftalen for 2020 afsat midler til et generelt
løft af folkeskolen. I folkeskoleaftalen fra januar 2019 blev det aftalt at
styrke kvaliteten af den understøttende undervisning, bl.a. ved at tilføre
flere midler. I økonomiaftalen med kommunerne for 2020 er dette blevet
genbekræftet.
Det generelle løft af folkeskolen skal bidrage til, at færre børn forlader
skolen uden basale kompetencer. Særligt for så vidt angår drengene er
resultaterne i læsning i de nationale test for 2019 bekymrende, idet kun
66 pct. af drengene opnår gode resultater i læsning. Til sammenligning
gælder det 74 pct. af pigerne.
Læsefærdigheder og læselyst hænger sammen. Set i det lys er det proble-
matisk, at de seneste PISA-tal viser, at de danske 15-åriges læselyst er
væsentligt mindre end OECD-gennemsnittet. Det gælder ikke mindst
blandt drengene. Desuden viser en større læseundersøgelse fra 2017, at
danske børn generelt læser mindre i fritiden end tidligere, og at drengene
også her ligger lavere end pigerne.
Forligskredsen aftalte allerede i januar 2019 at igangsætte en læseindsats
for alle børn og unge. Indsatsen har til formål at reducere antallet af sva-
ge læsere i folkeskolen ved at øge læselysten og sætte fokus på at læse
bøger i skolen og i fritiden. Indsatsen skydes i gang i 2020 med 'Bogens
år' og består dels af en pulje fra Børne- og Undervisningsministeriet på
9,5 mio. kr. til folkeskoler, og dels af en pulje fra Kulturministeriet på 6
16. december 2019
Sagsnr.: 19/19284
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om at kommentere bilag 44 (internt) og de overordnede resultater fra PISA 2018-undersøgelsen, til børne- og undervisningsministeren
mio. kr., som biblioteker i samarbejde med skolernes fritidstilbud kan
søge.
Opgaven med at sikre, at færre drenge ender med dårlige læsefærdighe-
der er ikke let, men der er med ovennævnte initiativer taget nogle vigtige
skridt. Nu skal rammerne for folkeskolen styrkes, og lærerne skal have
mulighed for at koncentrere sig om en vigtig kerneopgave
at lære bør-
nene at læse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2