Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2166192_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. marts 2020
2020-1894
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 20. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål,
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 96:
Vil ministeren oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger,
der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, hensættelser og ener-
gimærke, både på foreningsniveau og for de enkelte andelsboliger?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Det
forudsættes, at der ønskes regneeksempler, som illustrerer mulige konse-
kvenser for andelsboligforeninger og andelsboliger som følge af den politiske
aftale om initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger.
Den politiske aftale forventes udmøntet i tre lovforslag, og udkast hertil blev
den 21. februar 2020 sendt i offentlig høring. Det vurderes, at kun det lov-
forslag, som skærper kravet til ejendommens energimærke for, at boligregule-
ringslovens (BRL) § 5, stk. 2, kan anvendes, vil påvirke værdien af andelsbolig-
ejendomme.
Skærpelsen af energikravet vurderes at kunne medføre, at værdien af de ældre
andelsboligejendomme beliggende i hovedstadsområdet og Aarhus vil falde
med i størrelsesorden 0-9 pct. (i gennemsnit 3 pct.)
blandt andet afhængigt af
ejendommens konkrete beliggenhed, energimærke og de enkelte andelsboligers
stand.
Udgangspunktet for de følgende eksempler er en valuarvurderet andelsbolig-
forening med 10 andelsboliger med en samlet ejendomsværdi på 20 mio. kr.
Eksemplerne dækker foreninger med forskellige energimærker, forskellige be-
låningsgrader og forskellige generalforsamlingsbestemte reserver (buffer).
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger, der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, til boligministeren
2166192_0002.png
Konsekvenser på foreningsniveau
I tabel 1 er vist tre eksempler på andelsboligforeninger med forskelligt energi-
mærke. Det forudsættes, at værdien af de tre ejendomme er den samme (20
mio. kr.) før det skærpede energikrav vedrørende § 5, stk. 2.
Størrelsen af værditabet som følge af det skærpede energikrav afhænger af,
hvilket energimærke ejendommen har. Hvis ejendommen har mindst energi-
mærke C, opfylder ejendommen det nye energikrav, og ejendommen vil derfor
ikke miste værdi. Hvis ejendomme har energimærke D eller F antages, at vær-
dien af ejendommen vil falde med henholdsvis 3 pct. (0,6 mio. kr.) og 9 pct.
(1,8 mio. kr.)
Tabel 1.
Eksempel på andelsboligforeningers ejendomsværdi før og efter skærpel-
se af energikravet i forbindelse med §5, stk. 2, i BRL
Før
20,0
20,0
20,0
Efter
20,0
19,4
18,2
Ændring
0,0
-0,6
-1,8
Side 2/6
(Mio. kr.)
Energimærke A-C
Energimærke D
Energimærke F
Anm.:
Det antages, at værdien af de to ejendomme med energimærke D og F vil falde med hhv. 3
pct. og 9 pct.
Af tabel 1 ses, at de tre ejendommes værdi vil falde med mellem 0 og 1,8 mio.
kr. Det betyder i sagens natur, at ejendommens friværdi vil falde med mellem 0
og 1,8 mio. kr. I dette eksempel, hvor der forudsættes 10 andelshavere, svarer
det til mellem 0 og 180.000 kr. pr. andelshaver.
Værdifaldet på foreningsniveau vil være det samme uanset belåningsgrad og
størrelsen på den buffer, som foreningen måtte have henlagt til at modvirke
udsving i andelsværdien.
Konsekvenser på andelsboligniveau
Lovforslaget indeholder også et forslag om, at andelsboligforeninger får mulig-
hed for at fastfryse vurderingen af ejendommen ved fastsættelse af andelsvær-
dien i foreningen. Det vurderes, at forslaget vil kunne skærme eksisterende
andelshavere fra energikravets negative virkninger på andelsboligejendom-
mens pris, idet det vurderes, at kommende købere vil være villige til at købe til
den fastlåste maksimalpris. I hovedstadsområdet og Aarhus, hvor § 5, stk. 2-
forbedringer primært er attraktive, ligger markedsprisen på andelsboliger (den
pris andelsboligkøbere er villig til at betale for en andelsbolig) i dag typisk væ-
sentligt over maksimalprisen. Et mindre fald i andelsboligforeningernes ejen-
domsværdi vil derfor formentlig ikke have nogen nævneværdig betydning for
de realiserede andelsboligpriser.
For at fastsætte den enkelte andelsboligs andelsværdi/maksimalpris opgør for-
eningen sin nettoformue pr. bolig. I tabel 2 er vist tre eksempler på andelsbo-
ligforeninger med forskelligt
energimærke.
Det forudsættes, at alle tre forenin-
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger, der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, til boligministeren
2166192_0003.png
ger har en ejendomsværdi svarende til 2 mio. kr. pr. bolig, en gæld på 1,2 mio.
kr. pr. bolig og en buffer på 100.000 kr. pr. andelsbolig (svarende til 5 pct. af
ejendomsværdien). En buffer kan som nævnt anvendes til at modvirke udsving
i andelsværdien.
Side 3/6
Tabel 2 Eksempel på fastsættelse af andelsværdien før og efter skærpelse af energi-
kravet i forbindelse med § 5, stk. 2, i BRL (forskellige energimærker)
Efter
(uden fast-
frysning)
2.000
1.200
100
700
Efter
(med fast-
frysning)
2.000
1.200
100
700
Ændring
(med fast-
frysning)
0
0
0
0
(1.000 kr. pr. bolig)
Forening med energimærke C
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
Forening med energimærke D
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
Forening med energimærke F
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
Anm.:
Før
2.000
1.200
100
700
2.000
1.200
100
700
1.940
1.200
40
700
2.000
1.200
100
700
0
0
0
0
2.000
1.200
100
700
1.820
1.200
0
620
2.000
1.200
100
700
0
0
0
0
Det forudsættes, at alle tre foreninger initialt har en belåningsgrad på 60 pct. af ejendomsvær-
dien og initialt en generalforsamlingsbestemt reserve/buffer på 5 pct. af ejendomsværdien
Det antages, at værdien af de to ejendomme med energimærke D og F vil falde med hhv. 3
pct. og 9 pct.
Tabel 2 viser, at alle tre andelsboliger i udgangspunktet har en andelsvær-
di/maksimalpris på 700.000 kr. Andelsboligen med energimærke C lever op til
det skærpede energikrav og vil derfor som nævnt ikke blive påvirket af lov-
forslaget. For så vidt angår de to foreninger med energimærke D eller F, forud-
sættes det, at værdien af disse ejendomme vil falde med henholdsvis 3 pct. og 9
pct.
Hvis andelsboligforeningerne mod forventning vælger
ikke
at benytte mulighe-
den for at fastfryse vurderingen, ses det, at andelsværdien/maksimalprisen for
andelsboligen med energimærke F falder fra 700.000 kr. til 620.000 kr. An-
delsboligen med energimærke D vil kunne fastholde andelsværdien på 700.000
kr., idet hele ejendomsværdifaldet absorberes af bufferen.
Hvis foreningerne
tilvælger
at fastfryse vurderingen, vil alle tre andelshavere
fortsat lovligt kunne udbyde deres andelsbolig til de 700.000 kr. Som sagt vur-
deres det, at kommende købere i langt de fleste tilfælde vil være villige til at
købe til den fastlåste maksimalpris (her 700.000 kr.).
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger, der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, til boligministeren
2166192_0004.png
I tabel 3 er vist tre eksempler på andelsboligforeninger med forskellig
belå-
ningsgrad.
Det forudsættes, at alle tre foreninger har energimærke D, har en
ejendomsværdi svarende til 2 mio. kr. pr. bolig og en buffer på 100.000 kr. pr.
andelsbolig (svarende til 5 pct. af ejendomsværdien). Gælden udgør i de tre
foreninger henholdsvis 25 pct., 60 pct. og 75 pct. af foreningernes ejendoms-
værdi på 2 mio. kr. pr. bolig.
Side 4/6
Tabel 3 Eksempel på fastsættelse af andelsværdien før og efter skærpelse af energi-
kravet i forbindelse med § 5, stk. 2, i BRL (forskellig belåningsgrad)
Efter
(uden fast-
frysning)
1.940
500
40
1.400
1.940
1.200
40
700
Efter
(med fast-
frysning)
2.000
500
100
1.400
2.000
1.200
100
700
Ændring
(med fast-
frysning)
0
0
0
0
0
0
0
0
(1.000 kr. pr. bolig)
25 pct. belåningsgrad
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
60 pct. belåningsgrad
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
75 pct. belåningsgrad
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
Anm.:
Før
2.000
500
100
1.400
2.000
1.200
100
700
2.000
1.500
100
400
1.940
1.500
40
400
2.000
1.500
100
400
0
0
0
0
Det antages, at alle tre foreninger har energimærke D, og at værdien af disse ejendomme vil
falde med 3 pct. Derudover forudsættes det, at de tre foreninger initialt har en generalforsam-
lingsbestemt reserve/buffer på 5 pct. af ejendomsværdien
Tabel 3 viser, at de tre andelsboliger i udgangspunktet har en andelsværdi/
maksimalpris på henholdsvis 1,4 mio. kr., 700.000 kr. og 400.000 kr. af-
hængigt af foreningens belåningsgrad. Da de tre ejendomme har energimærke
D, antages det, at det skærpede energikrav betyder, at værdien af de tre ejen-
domme falder med 3 pct.
Hvis andelsboligforeningerne mod forventning vælger
ikke
at benytte mulighe-
den for at fastfryse vurderingen, ses det, at alle tre andelsboliger vil kunne fast-
holde andelsværdien, idet hele ejendomsværdifaldet absorberes af bufferen.
Hvis foreningerne
tilvælger
at fastfryse vurderingen, vil alle tre andelshavere
fortsat lovligt kunne udbyde deres andelsbolig til henholdsvis 1,4 mio. kr.,
700.000 kr. og 400.000 kr.
samtidig med,
at foreningerne bibeholder deres
buffer på 100.000 kr. pr. andelsbolig. Det er som nævnt vurderingen, at kom-
mende købere i langt de fleste tilfælde vil være villige til at købe til den fastlåste
maksimalpris.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger, der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, til boligministeren
2166192_0005.png
Side 5/6
I tabel 4 er vist tre eksempler på andelsboligforeninger med forskellig
buffer.
Det antages, at alle tre foreninger har energimærke D, har en ejendomsværdi
svarende til 2 mio. kr. pr. bolig og et lån for 1,2 mio. kr. pr. bolig, svarende til
en belåningsgrad på 60 pct. Bufferen i de tre foreninger udgør henholdsvis 0
pct., 5 pct. og 10 pct. af foreningernes ejendomsværdi.
Tabel 4 Eksempel på fastsættelse af andelsværdien før og efter skærpelse af energi-
kravet i forbindelse med § 5, stk. 2, i BRL (forskellig buffer)
Efter (uden
fastfrysning)
1.940
1.200
0
740
1.940
1.200
40
700
Efter (med
fastfrysning)
2.000
1.200
0
800
2.000
1.200
100
700
Ændring
(med fast-
frysning)
0
0
0
0
0
0
0
0
(1.000 kr. pr. bolig)
0 pct. buffer
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
5 pct. buffer
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
10 pct. buffer
Ejendomsværdi
Gæld
Reserve/buffer
Andelsværdi/maksimalpris
Anm.:
Før
2.000
1.200
0
800
2.000
1.200
100
700
2.000
1.200
200
600
1.940
1.200
140
600
2.000
1.200
200
600
0
0
0
0
Det antages, at alle tre foreninger har energimærke D, og at værdien af disse ejendomme vil
falde med 3 pct. Derudover forudsættes det, at de tre foreninger initialt har en belåningsgrad
på 60 pct.
Tabel 4 viser, at de tre andelsboliger i udgangspunktet har en andelsværdi/
maksimalpris på henholdsvis 800.000 kr., 700.000 kr. og 600.000 kr. af-
hængigt af bufferens størrelse. Da de tre ejendomme har energimærke D, anta-
ges det, at det skærpede energikrav betyder, at værdien af de tre ejendomme
falder med 3 pct.
Hvis andelsboligforeningerne mod forventning vælger
ikke
at benytte mulighe-
den for at fastfryse vurderingen, ses det, at andelsværdien for andelsboligen
uden buffer
vil falde fra 800.000 kr. til 740.000 kr. For de to øvrige andelsbo-
ligers vedkommende, hvor foreningerne har fastsat en buffer på henholdsvis 5
pct. og 10 pct., vil andelsværdien kunne fastholdes, idet hele ejendomsværdi-
faldet absorberes af bufferen.
Hvis foreningerne
tilvælger
at fastfryse vurderingen, vil alle tre andelshavere
fortsat lovligt kunne udbyde deres andelsbolig til henholdsvis 800.000 kr.,
700.000 kr. og 600.000 kr. samtidig med, at foreningerne bibeholder deres
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil oversende forskellige udregninger af tab i andelsboligforeninger, der har en valuarvurdering ved forskellig belåningsgrad, til boligministeren
2166192_0006.png
eventuelle buffer. Det er som nævnt vurderingen, at kommende købere i langt
de fleste tilfælde vil være villige til at købe til den fastlåste maksimalpris”.
Side 6/6
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek