Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2148038_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. februar 2020
2020-923
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 23. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål,
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 77:
Vil ministeren kommentere det på BOU alm. del - bilag 40 omdelte materiale
fra Wismann Property Consult A/S om rapporten fra ekspertgruppen vedr.
boligreguleringslovens § 5, stk. 2?
Svar:
Jeg har indhentet følgende svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen:
”I
henvendelsen fra Lars Wismann (BOU
alm. del - bilag 40)
kritiseres ekspert-
gruppens rapport om boligreguleringslovens (BRL) § 5, stk. 2.
Ekspertgruppen har i deres rapport fremlagt en række forskellige modeller for
et eventuelt indgreb i BRL’s § 5, stk. 2. Ekspertgruppen har vurderet disse mo-
deller med udgangspunkt i den eksisterende lovgivning og den tilgængelige
statistik vedrørende de faktiske forhold på det private udlejningsmarked, her-
under at der er tale om ejendomme, hvor huslejen er reguleret. At huslejen ikke
kan sættes frit har selvsagt betydning for, hvor meget en investor er villig til at
betale for en ejendom.
At værdiansætte en større privat udlejningsejendom er grundlæggende en van-
skelig øvelse. Der handles forholdsvis få større ejendomme, og det er først når
ejendommen handles, at man får et realt udtryk for, hvor meget en investor er
villig til at betale for ejendommen.
Til at illustrere størrelsesorden af værditabet i forbindelse med ekspertgrup-
pens modeller har gruppen valgt at præsentere nogle regneeksempler, hvor der
benyttes den såkaldte DCF-metode (Discounted Cash Flow). DCF-metoden er
en anerkendt metode til at værdiansætte fast ejendom, og den er forholdsvis
udbredt blandt større aktører, herunder pensionskasser, ejendomsinvestorer,
valuarer mv.
DCF-metoden er meget følsom over for valg af forudsætninger, og i praksis vil
ejendomsinvestorer indlægge usikkerhedsfaktorer, som nuancerer modellens
resultater. Dette understreges flere steder i rapporten.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om kommentar til det omdelte materiale fra Wismann Property Consult A/S om rapporten fra ekspertgruppen vedr. boligreguleringlovens § 5, stk. 2, til boligministeren
2148038_0002.png
Side 2/3
Metode og de bagvedliggende forudsætninger blev drøftet af ekspertgruppens
medlemmer, herunder repræsentanter fra udlejer- og lejersiden (henholdsvis
Ejendom Danmark og Lejernes Landsorganisation). Interessenterne har ikke
rejst kritik af den anvendte beregningsmetode og af de anvendte forudsætnin-
ger.
De forudsætninger, som benyttes i beregningerne, vurderes at være realistiske
og er blandt andet baseret på den gennemførte spørgeskemaundersøgelse om
anvendelsen af BRL’s § 5, stk. 2.
Der er således så vidt muligt benyttet gennem-
snitstal baseret på objektive data. Beregningsforudsætninger kan naturligvis
altid diskuteres, men det er styrelsens opfattelse, at rapportens resultater no-
genlunde flugter med de resultater, som de større aktører (fx pensionskasser)
kommer frem til.
Nedenfor kommenteres mere konkret på kritikken for så vidt angår de husleje-
niveauer, som anvendes i ekspertgruppens beregninger.
I beregningerne benyttes en 5.2-leje på 1.400 kr./m² og en 5.1-leje på 750
kr./m². De 750 kr./m²
det vil sige den omkostningsbestemte leje før en 5.2-
forbedring
– kan sagtens indeholde forbedringer efter BRL’s § 5, stk. 1, som fx
kan være gennemført af en tidligere udlejer. Det er hverken problematisk eller
urealistisk. Begge tal (henholdsvis 1.400 kr./m² og 750 kr./m²) svarer nogen-
lunde til gennemsnittet for 5.1- og 5.2-lejen hentet fra den gennemførte spørge-
skemaundersøgelse.
I ekspertgruppens beregninger forudsættes det, at hvis § 5, stk. 2, afskaffes, vil
udlejer i stedet gennemføre forbedringer efter § 5, stk. 1. Det anføres i Bilag 40,
at forbedringsforhøjelsen efter § 5, stk. 1, som i eksemplerne er på 350 kr./m²,
burde være på 471 kr./m², og at der derfor må være tale om en regnefejl.
Det fremgår ikke eksplicit i rapporten, men årsagen til, at der er benyttet 350
kr./m², er, at der er taget højde for, at hele investeringen som regel ikke har
karakter af at være en forbedring (fx ved udskiftning af et gammelt køkken med
et nyt). Spørgeskemaundersøgelsen viser, at i gennemsnit har en 5.2-
investering en forbedringsandel på 75 pct. Med en investering på 500.000 kr. i
en 70 m² bolig, en forbedringsandel på 75 pct. og en ydelsesprocent på 6,6 pct.
fås en 5.1-lejeforhøjelse på de ca. 350 kr./m² (500.000 kr. × 0,75 × 0,066 / 70
= 354 kr./m²).
Det er således styrelsens vurdering, at ekspertgruppens konklusioner er baseret
på et solidt model- og datagrundlag, og at de gennemførte analyser er relevante
og korrekt anvendt. Som led i analyserne, har ekspertgruppen blandt andet
præsenteret en række realistiske regneeksempler, som er baseret på objektive
data. Disse regneeksempler illustrerer effekten af ekspertgruppens modeller for
en gennemsnitlig ældre udlejningsejendom med 5.2-potentiale.”
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om kommentar til det omdelte materiale fra Wismann Property Consult A/S om rapporten fra ekspertgruppen vedr. boligreguleringlovens § 5, stk. 2, til boligministeren
2148038_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Kaare Dybvad Bek