BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. januar 2020
2019-7888
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 18. december 2019 stillet mig følgende spørgsmål,
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Thorsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål 70:
Vil ministeren redegøre for, hvilke effekter det vil have for udlejningsejen-
domme og andelsboligforeningsejendomme, hvis der indføres en karensperio-
de på 10 år før BRL § 5, stk. 2, kan anvendes?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”En
karensperiode på 10 år, før boligreguleringslovens (BRL) § 5, stk. 2, kan
anvendes, vil
–
alt andet lige
–
reducere omsætningen af større, ældre udlej-
ningsejendomme med 5.2-forbedringspotentiale i de større byer.
Det skyldes, at disse udlejningsejendomme vil være mindre værd for køber end
for sælger, fordi karensperioden vil forhindre køber i at gennemføre 5.2-
forbedringer i en længere periode end sælger. Hvis sælger beholder ejendom-
men kan sælger gennemføre 5.2-forbedringer ved hver fraflytning og øge sin
ejendoms indtjening og værdi. Det vil køber ikke kunne i karensperioden, hvor-
for køber vil betale mindre for ejendommen.
Nedenfor benyttes DCF-metoden (Discounted Cash Flow) til at illustrere kon-
sekvenserne af indførsel af en 10-årig karensperiode for værdien af henholdsvis
en privat udlejningsejendom og en andelsboligejendom, hvis ejendommen skal
sælges.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om regneeksempler, og at
DCF-modellen er meget følsom over for forudsætningerne. I praksis vil ejen-
domsinvestorer indlægge usikkerhedsfaktorer, som nuancerer modellens resul-
tater.
Forudsætningerne bag regneeksemplerne er de samme, som anvendes i ek-
spertgruppens rapport (tabel 4.7 s. 104). Det vil sige en ejendom med 10 boli-