Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2096695_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2019
2019-5945
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 14. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Mener ministeren, at EjendomDanmarks beregninger af konsekvenserne for
andelsboligejerne ved en afskaffelse af § 5, stk. 2, i boligreguleringsloven (an-
delsboligtab.dk), som ifølge EjendomDanmark vil betyde, at ”en betydelig del
af landets godt 200.000 andelshavere kan stå over for tab på flere hundrede
tusinde kroner”, jf. artiklen i Berlinske den 8. okt. 2019 ”Partier vil frede an-
delshavere
under opgøret med Blackstone”, er retvisende?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Det
fremgår ikke tydeligt af artiklen i Berlingske, hvilke beregninger som lig-
ger til grund for artiklen. Styrelsen formoder, at det er EjendomDanmarks no-
tat ”Andelsboligforeningers værditab ved forringelse af muligheden for gen-
nemgribende moderniseringer (§ 5, stk. 2)”, som udgør
beregningsgrundlaget.
EjendomDanmarks notat omhandler værditabet for andelsboligforeninger i
forbindelse med en afskaffelse af § 5, stk. 2. I beregningerne antages, at samtli-
ge lejemål i ejendommen kan gennemgribende forbedres. Det er således den
maksimale negative effekt, der regnes på.
Artiklen nævner ikke eksplicit, at det kun vil være de 40 procent af andelsbolig-
foreningerne, der har valuarvurdering, der umiddelbart vil opleve effekter af en
mulig afskaffelse af § 5, stk. 2, i boligreguleringsloven. Og hvis andelshaverne
har forbedret deres lejemål svarende til niveauet for en gennemgribende for-
bedring, så bliver effekten mindre.
Den ekspertgruppe, som skal undersøge boligreguleringslovens § 5, stk. 2, i
detaljer, har netop afgivet sin rapport. Rapporten indeholder blandt andet en
analyse af de økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af § 5, stk. 2, herunder
for andelsboligsektoren.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: BOU alm. del - svar på spm. 7 om EjendomDanmarks beregninger af konsekvenserne for andelsboligejerne ved en afskaffelse af § 5, stk. 2, i boligreguleringsloven m.v., fra boligministeren
2096695_0002.png
Styrelsen er grundlæggende enig i, at en fuldstændig afskaffelse af § 5, stk. 2, vil
have forholdsvis store konsekvenser for værdien af visse ældre, private udlej-
ningsejendomme, hvis huslejerne er relativt lave og ingen af boligerne er gen-
nemgribende forbedrede. En afskaffelse af § 5, stk. 2, vil derfor også
alt andet
lige
have store konsekvenser for dele af andelsboligmarkedet
primært de
andelsboligforeninger, som benytter valuarvurdering som værdiansættelses-
princip, og hvor ingen af foreningens boliger er gennemgribende forbedrede.
Konsekvenserne skal ses i lyset af, at private udlejningsejendomme og hermed
også valuarvurderede andelsboligforeninger har oplevet betydelige prisstignin-
ger de senere år. Det er blandt andet sket på baggrund af indregning af gevin-
sterne ved § 5, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til ekspertgruppens rapport”.
Jeg kan supplerende oplyse, at jeg
efter at have modtaget ekspertgruppens rap-
port
har
indledt politiske forhandlinger for at afsøge muligheden for et flertal
til justering af boligreguleringsloven.
I den forbindelse skal man være opmærksom på, at konsekvenserne for andels-
boligejerne vil afhænge af, hvilke ændringer vi kan blive enige om at foretage i
boligreguleringsloven.
Det ligger mig meget på sinde at sikre gode rammer på hele boligområdet og
jeg vil lade spørgsmålet om påvirkning af andelshavernes økonomi indgå i de
politiske forhandlinger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek