Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2121955_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. december 2019
2019-7233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 22. november 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 30:
Vil ministeren venligst forklare, hvad formålet var med fremsættelse af lov-
forslaget L 44 (folketingsåret 2007-08, 2. samling) den 12. december 2007 i
forhold til den del, der vedrører ændring af definitionen på en plejebolig efter
almeneboliglovens § 5, stk. 2? Der henvises til spørgsmål S 225 om flytning af
stærkt svækkede beboere fra plejeboliger.
Svar:
Formålet med lovforslaget L 44, som blev fremsat af den daværende VK-
regering, var at præcisere, at en plejebolig er en ældrebolig, hvor der til den
samlede bebyggelse er servicearealer. Der var ikke tale om en ændring af lejers
retstilstand. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser yderligere om baggrun-
den for lovændringen og om fortolkningen af denne:
”I den tidligere bestemmelse var plejeboliger defineret som
”almene ældreboli-
ger med tilknyttet omsorgs- og servicefunktioner med tilhørende personale
svarende til den pågældende beboergruppes
behov”.
Bestemmelsen indeholdt
således ikke et direkte krav om tilknyttet fysisk serviceareal, men kun at der
skulle være tilknyttede omsorgs- og servicefunktioner til ældreboligerne. Hvor-
dan dette skulle sikres, var således ikke klart.
Med lovændringen blev denne uklarhed fjernet. Den nye og gældende bestem-
melse definerer således plejeboliger som ”ældreboliger,
hvor der til den samle-
de bebyggelse hører servicearealer for personer med behov for omfattende
service og pleje efter lov om social service”.
I forbindelse med behandlingen af lovændringen blev der konkret spurgt ind til
hensigten bag ændringen af lovteksten, og om dette indebar et bortfald af kra-
vet om tilhørende personale til servicearealer i almene plejerboliger.
Som svar herpå oplyste det daværende Velfærdsministerium i høringsnotatet
om lovforslaget, at
”Der
er behov for en præcisering af, at en plejebolig er en
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: MFU spm. om, hvad formålet var med fremsættelse af lovforslaget L 44 (folketingsåret 2007-08, 2. samling) den 12. december 2007 m.v., til boligministeren
2121955_0002.png
ældrebolig med tilknyttede servicearealer. Der er alene tale om en præcise-
ring af bestemmelsen, som ikke ændrer retstilstanden. Det er i forlængelse
heraf ikke på nogen måde hensigten med forslaget, at der skal ske en ind-
holdsmæssig ændring, idet det stadig anses for en almindelig forudsætning,
at der til plejeboliger er knyttet personale svarende til den pågældende grup-
pes behov.
Hvis hensigten med lovforslaget L 44 var at ændre retstilstanden i almene ple-
jeboliger således, at det ikke mere var et krav, at der skulle være tilknyttet per-
sonale til servicearealet i almene plejeboliger, ville dette indebære en så væ-
sentlig ændring, at dette efter styrelsens opfattelse klart skulle fremgå af lov-
bemærkningerne til lovforslaget.”
I forhold til spørgsmål S 225 om den konkrete sag i Hjørring Kommune finder
jeg det rigtigt ikke at udtale mig yderligere, da jeg kan forstå, at sagen nu er
rejst ved domstolen.
Generelt er det dog min opfattelse, at det ikke er rimeligt, hvis man forsøger at
presse folk ud af deres bolig, og det gælder selvfølgelig også i forhold til borgere
i en plejebolig. Det kan jeg kun tage afstand fra.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek