Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2260013_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. oktober 2020
2020-7563
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 219:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28. august 2020 fra Kathe Jensen
og Kirsten Kjær vedrørende opdatering af love og regler for den almene bolig-
sektor, jf. BOU alm. del
bilag 110?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har
følgende svar:
”Kathe
Jensen og Kirsten Kjær udtrykker i henvendelsen til BOU ønske om en
række opdateringer af love og regler for den almene boligsektor. Ønskerne ved-
rører offentliggørelse af afdelingernes regnskaber, udsendelse af budget for
afdelingen, begrundelse for regnskab og budget, mødefrekvens for repræsen-
tantskabet og valg af mødedirigent.
Indledningsvist må det bemærkes, at de gældende regler om almene boliger er
udtryk for en afvejning af en lang række hensyn. Et af disse hensyn er beboer-
nes mulighed for at få indflydelse på driften af boligorganisationen og afdelin-
gen. Et andet meget væsentligt hensyn er, at huslejen skal være lavest mulig
under hensyn til forsvarlig drift af boligafdelingen.
Offentligørelse af afdelingens regnskab
De to borgere skriver, at afdelingens regnskab er afsluttet den 31. december.
Derfor bør det være et lovkrav, at regnskabet udsendes senest den 30. juni det
følgende år. De skriver desuden, at det ikke står nogen steder, hvornår det af-
sluttede regnskab skal være tilgængeligt for alle.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forstår forslaget sådan, at der er ønske om, at
regnskabet generelt skal udsendes senest seks måneder efter regnskabsårets
afslutning, uanset hvilket regnskabsår boligorganisationen anvender.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/8-20 fra Kathe Jensen og Kirsten Kjær vedr. opdatering af love og regler for den almene boligsektor, til boligministeren
2260013_0002.png
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan i den forbindelse oplyse, at årsregnskabet
for de enkelte afdelinger skal godkendes af afdelingsbestyrelsen. Afdelingsmø-
det, som alle afdelingens beboere har adgang til, kan beslutte, at regnskabet
tillige skal godkendes af afdelingsmødet, før det godkendes af organisationsbe-
styrelsen.
Når der er truffet beslutning om, at regnkabet skal godkendes af afdelingsmø-
det, skal der inden 5 måneder efter regnskabsårets slutning afholdes et ordi-
nært afdelingsmøde (regnskabsmøde) i den pågældende afdeling. Regnskabet
for vedkommende afdeling skal da udsendes til samtlige husstande i afdelin-
gen senest 1 uge før regnskabsmødet, hvor regnskabet skal godkendes.
Afdelingens regnskab skal herefter godkendes af organisationsbestyrelsen og
endeligt godkendes af boligorganisationens øverste myndighed, der typisk er et
repræsentantskab, men alternativt kan være en generalforsamling.
Afholdes der ikke regnskabsmøde, skal det sidst godkendte regnskab sammen
med budgettet udsendes til samtlige husstande i afdelingen senest 1 uge før det
ordinære, årlige obligatoriske afdelingsmøde. Dette møde skal afholdes inden 3
måneder før næste regnskabsårs begyndelse.
Efter gældende regler skal boligorganisationen desuden sende eget regnskab
samt regnskab for afdelingerne til den tilsynsførende kommune senest 6 må-
neder efter regnskabsårets afslutning. Samtidig skal bestyrelsens årsberetning
og udskrift af revisionsprotokollen indsendes. Herefter skal kommunen fore-
tage en kritisk gennemgang af regnskabsmaterialet med henblik på at påse, om
boligorganisationens og dens afdelingers drift og økonomi er forsvarlig og i
øvrigt opfylder gældende regler.
Der er således fastsat bindende regler om, hvornår regnskabet skal være til-
gængeligt for afdelingens beboere.
Udsendelse af budget for afdelingen
De to borgere betoner desuden, at det budget, der forelægges afdelingsmødet,
bør udsendes til samtlige beboere så betids, at beboerne kan nå at sætte sig ind
i det og komme med kommentarer og spørgsmål til drøftelse på beboermødet.
Det er borgernes indtryk, at budgettet bevidst udsendes så sent, at beboerne
ikke kan nå at komme med kommentarer og evt. indsigelser. Endeligt er det
borgernes opfattelse, at beboerne på afdelingsmødet alene kan kommentere
eller opponere, men ikke selv stille forslag, da sådanne skal være godkendt af
afdelingsbestyrelsen, før de kan fremsættes. Det foreslås, at budgettet skal ud-
sendes sammen med indkaldelsen til afdelingsmødet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at afdelingsbestyrelsens godken-
delse af budgettet ikke medfører, at dette ikke også skal godkendes af afde-
Side 2/4
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/8-20 fra Kathe Jensen og Kirsten Kjær vedr. opdatering af love og regler for den almene boligsektor, til boligministeren
2260013_0003.png
lingsmødet. Der kan således på afdelingsmødet stilles forslag til ændring af
budgettet, før dette godkendes af afdelingsmødet.
Afdelingens budget udarbejdes bl.a. på grundlag af de senest kendte tal opdate-
ret på grundlag af forventningerne til ændringer i det kommende år. Den frist
på en uge før afdelingmødet, der gælder for udsendelse af budgettet, er fastsat
under hensyn til den tid, det tager at udarbejde budgettet og få dette godkendt
af afdelingsbestyrelsen. I denne proces kan der også være tale om dialog mel-
lem organisationsbestyrelsen og afdelingsbestyrelsen om enkelte budgetposter
og eventuel tilretning af budgettet.
Det er efter Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opfattelse ikke hensigtsmæssigt
at forlænge denne frist, der i almindelighed vil give beboerne tlstrækkelig tid til
at sætte sig ind i det foreslåede budget.
Begrundelse for regnskab og budget
De to borgere foreslår, at det bør være et lovkrav, at der er en regnskabsansvar-
lig fra boligorganisationen til stede på afdelingsmødet, og at denne skal med-
bringe sin bærbare pc, så beboerne i afdelingen på stedet kan få svar på eventu-
elle spørgsmål.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker, at der til afdelingsmødet altid vil
være en til stede, der kan besvare spørgsmål vedrørende budgettet. Derfor fin-
des det ikke hensigtsmæssigt at regulere, hvilke materialer eller hjælpemidler
den pågældende skal medbringe.
Mødefrekvens for repræsentantskabet
De to borgere finder, at repræsentantskabet som boligorganisationens øverste
myndighed bør følge driften successivt, og derfor bør indkaldes til briefing om
driften og regnskabets status hvert kvartal. De finder derfor, at et årligt repræ-
sentantskabsmøde ikke er tilstrækkeligt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker, at det er boligorganisationens be-
styrelse, der har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens afde-
linger. Bestyrelsen er ansvarlig for driften, herunder for at udlejning, budget-
lægning, regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og den daglige administration
sker i overensstemmelse med de gældende regler.
Repræsentantskabet, der skal indkaldes en gang årligt, træffer derimod beslut-
ning om de mere vidtgående spørgsmål, som f.eks. køb og salg af ejendomme,
iværksættelse af nyt byggeri m.v.
Repræsentantskabet træffer beslutning om den endelige godkendelse af bolig-
organisationens og afdelingernes årsregnskab med tilhørende revisionsberet-
Side 3/4
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/8-20 fra Kathe Jensen og Kirsten Kjær vedr. opdatering af love og regler for den almene boligsektor, til boligministeren
2260013_0004.png
ning. Skulle repræsentantskabet finde behov for løbende indsigt i boligorgani-
sationens og afdelingernes økonomi, kan repræsentantskabet til enhver tid
udbede sig oplysninger herom fra bestyrelsen.
I lyset heraf vurderes det ikke hensigtsmæssigtsmæssigt at belaste boligorgani-
sationens og afdelingernes økonomi yderligere med flere pligtmæssige årlige
møder, ligesom det heller ikke findes hensigtsmæssigt at pålægge repræsentan-
terne krav om yderligere møder.
Krav til dirigenters uddannelse
De to borgere foreslår, at afdelingsmøder bør ledes af en neutral jurist som
dirigent. Dette kunne ske ved udlicitering til samtlige advokatforretninger i
hele landet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at det er afdelingsmødets ret at
vælge dirigenten. Dirigenten skal være i stand til at styre et møde uden at tilgo-
dese enkelte synspunkter, ligesom den pågældende skal være inde i boligorga-
nisationens vedtægter. Det er derimod ikke er nødvendigt, at den pågældende
er inde i det samlede kompleks af regler om almene boliger.
De kvalifikationer, der nævnes ovenfor, kan findes i mange forskellige faggrup-
per, og der findes rutinerede dirigenter uden nogen specifik uddannelse. Skulle
det vise sig, at den valgte dirigent ikke kan løfte opgaven, kan afdelingsmødet
til enhver tid afsætte den pågældende og vælge en ny.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderer det derfor ikke som hensigtsmæssigt,
såfremt der stilles krav om en bestemt uddannelse, ligesom det findes uhen-
sigtsmæssigt at påføre afdelingen ekstraomkostninger til en ekstern dirigent,
hvis afdelingsmødet finder en intern dirigent kvalificeret.”
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek