BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. oktober 2020
2020-7563
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 18. september 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 219:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 28. august 2020 fra Kathe Jensen
og Kirsten Kjær vedrørende opdatering af love og regler for den almene bolig-
sektor, jf. BOU alm. del
–
bilag 110?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har
følgende svar:
”Kathe
Jensen og Kirsten Kjær udtrykker i henvendelsen til BOU ønske om en
række opdateringer af love og regler for den almene boligsektor. Ønskerne ved-
rører offentliggørelse af afdelingernes regnskaber, udsendelse af budget for
afdelingen, begrundelse for regnskab og budget, mødefrekvens for repræsen-
tantskabet og valg af mødedirigent.
Indledningsvist må det bemærkes, at de gældende regler om almene boliger er
udtryk for en afvejning af en lang række hensyn. Et af disse hensyn er beboer-
nes mulighed for at få indflydelse på driften af boligorganisationen og afdelin-
gen. Et andet meget væsentligt hensyn er, at huslejen skal være lavest mulig
under hensyn til forsvarlig drift af boligafdelingen.
Offentligørelse af afdelingens regnskab
De to borgere skriver, at afdelingens regnskab er afsluttet den 31. december.
Derfor bør det være et lovkrav, at regnskabet udsendes senest den 30. juni det
følgende år. De skriver desuden, at det ikke står nogen steder, hvornår det af-
sluttede regnskab skal være tilgængeligt for alle.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen forstår forslaget sådan, at der er ønske om, at
regnskabet generelt skal udsendes senest seks måneder efter regnskabsårets
afslutning, uanset hvilket regnskabsår boligorganisationen anvender.