Transport- og Boligministeriet
11. september 2020
Grøn garanti med inddragelse af private aktører
Grøn boligaftale 2020 omfatter en grøn garantiordning, forankret i Landsbygge-
fonden med inddragelse af private aktører. Ordningen skal fremme rentable ener-
girenoveringer i almene boliger som led i såvel støttede renoveringsprojekter i regi
af Landsbyggefonden som ustøttede forbedringsarbejder. En grøn garantiordning
skal sikre udbredelsen af privatbaserede ESCO-projekter i den almene boligsektor
og dermed understøtte, at alle rentable energiprojekter realiseres til gavn for kli-
maet og uden risiko for beboerne.
Det er aftalt, at parterne skal forelægges et oplæg om grøn garanti og inddragelse
af private aktører samt et oplæg om evaluering af den grønne garanti.
Omrids af en grøn garanti med private aktører
For at sikre inddragelse af private parter både i udformningen af ordningen samt
at ordningen efterfølgende kan rumme privat deltagelse arbejdes der i forskellige
spor.
Det er nødvendigt at involvere private aktører i garantiordningen for at sikre
et større investeringsomfang, og dermed en hurtigere realisering af rentable
energiforbedringer, end hvad den afsatte pulje til grøn garanti i sig selv vil
kunne understøtte. I den forbindelse vil det blive sikret, at ordningen udfor-
mes således, at den ikke begrænser det marked for private ESCO-projekter i
den almene sektor, som så småt er under udvikling.
Garantiordningen skal indrettes administrativt enkelt, således at sagsbehand-
lingen omkring tilsagn om og aktivering af garanti kan gå relativt hurtigt og
medføre et begrænset ressourceforbrug hos alle parter. Der skal etableres en
effektiv og nem procedure for dokumentation mv.
Landsbyggefondens administrative organisation skal ikke i noget nævneværdigt
omfang udvides som følge af en grøn garantiordning. Det bør derfor undgås,
at fonden skal
”langt ind ned i” den konkrete sagsbehandling,
især i ustøttede
projekter, som fonden ikke i øvrigt er involveret i.
Kravene om grøn screening og grøn revurdering i ventelisteprojekterne samt
krav om kortlægning af rentable energiforbedringer som grundlag for grønt
tildelingskriterie skal udnyttes i energiforbedringsprojekter, hvor grøn garanti
ønskes benyttet, så der ikke skabes unødige dokumentationskrav.
Som grundlag for en eventuel aktivering af garantien skal det måles, i hvilket
omfang en manglende realisering af en forventet energibesparelse skyldes tek-
nik eller adfærd. En utilsigtet ændret beboeradfærd, hvor beboerne fx reagerer
på en lavere energiudgift ved at skrue op for varmen skal føre til aktivering af
garanti. Både private aktørers
erfaringer for, hvordan ”måleproblemet” hånd-