Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2263333_0001.png
Transport- og Boligministeriet
11. september 2020
Grøn garanti med inddragelse af private aktører
Grøn boligaftale 2020 omfatter en grøn garantiordning, forankret i Landsbygge-
fonden med inddragelse af private aktører. Ordningen skal fremme rentable ener-
girenoveringer i almene boliger som led i såvel støttede renoveringsprojekter i regi
af Landsbyggefonden som ustøttede forbedringsarbejder. En grøn garantiordning
skal sikre udbredelsen af privatbaserede ESCO-projekter i den almene boligsektor
og dermed understøtte, at alle rentable energiprojekter realiseres til gavn for kli-
maet og uden risiko for beboerne.
Det er aftalt, at parterne skal forelægges et oplæg om grøn garanti og inddragelse
af private aktører samt et oplæg om evaluering af den grønne garanti.
Omrids af en grøn garanti med private aktører
For at sikre inddragelse af private parter både i udformningen af ordningen samt
at ordningen efterfølgende kan rumme privat deltagelse arbejdes der i forskellige
spor.
Det er nødvendigt at involvere private aktører i garantiordningen for at sikre
et større investeringsomfang, og dermed en hurtigere realisering af rentable
energiforbedringer, end hvad den afsatte pulje til grøn garanti i sig selv vil
kunne understøtte. I den forbindelse vil det blive sikret, at ordningen udfor-
mes således, at den ikke begrænser det marked for private ESCO-projekter i
den almene sektor, som så småt er under udvikling.
Garantiordningen skal indrettes administrativt enkelt, således at sagsbehand-
lingen omkring tilsagn om og aktivering af garanti kan gå relativt hurtigt og
medføre et begrænset ressourceforbrug hos alle parter. Der skal etableres en
effektiv og nem procedure for dokumentation mv.
Landsbyggefondens administrative organisation skal ikke i noget nævneværdigt
omfang udvides som følge af en grøn garantiordning. Det bør derfor undgås,
at fonden skal
”langt ind ned i” den konkrete sagsbehandling,
især i ustøttede
projekter, som fonden ikke i øvrigt er involveret i.
Kravene om grøn screening og grøn revurdering i ventelisteprojekterne samt
krav om kortlægning af rentable energiforbedringer som grundlag for grønt
tildelingskriterie skal udnyttes i energiforbedringsprojekter, hvor grøn garanti
ønskes benyttet, så der ikke skabes unødige dokumentationskrav.
Som grundlag for en eventuel aktivering af garantien skal det måles, i hvilket
omfang en manglende realisering af en forventet energibesparelse skyldes tek-
nik eller adfærd. En utilsigtet ændret beboeradfærd, hvor beboerne fx reagerer
på en lavere energiudgift ved at skrue op for varmen skal føre til aktivering af
garanti. Både private aktørers
erfaringer for, hvordan ”måleproblemet” hånd-
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale til foretræde den 17/9-20 fra Sustain Solutions og Synergi vedr. grøn garantiordning, til boligministeren
Side 2 af 3
teres i eksisterende ESCO-projekter, og nye former for indeklimamålinger skal
anvendes i udformningen af adfærdsmålingen.
Inddragelse af private aktører og privat medfinansiering
Der arbejdes med to spor for inddragelse af private aktører i garantiordningen.
Et spor er, at den private medfinansiering kan knyttes til garantien for det enkelte
projekt. Her læner garantien sig op ad de klassiske ESCO-modeller. Og det skal
således skabes mulighed for at disse kan fortsætte
både for sig selv
men også
inden for garantien. Her kan Landsbyggefonden bære en del af risikoen, hvis det
er nødvendigt.
Et privat medfinansieringselement kan også baseres på en adskillelse af finansie-
ring af tab på garantistillelsen og den konkrete garantistillelse. Her knyttes den
private parts medfinansiering ikke til de enkelte projekter, men i stedet til den
samlede
portefølje af garanterede projekter. Denne ”storskalagaranti” vil minime-
re risikoen og kan dermed forventes at sænke de private investorers afkastkrav.
”Projektmodellen”
vil formentlig især kunne tiltrække aktører, der har kompeten-
cer inden for byggeri, fx entreprenør- og rådgivervirksomheder samt materiale-
producenter. De nævnte virksomhedstyper fra byggebranchen kan imidlertid også
have interesse i
”porteføljemodellen”,
da de her kan være med til at understøtte
”garantiudbuddet”, hvis efterspørgslen efter grønne garantier viser sig at blive
større end den afsatte pulje. Samtidig vil porteføljemodellen kunne vise sig inte-
ressant for andre investorer med såvel et begrænset som et lidt større placerings-
behov, hvor tilskyndelsen også kan være kompetenceopbygning og grøn profile-
ring.
Umiddelbart vil medfinansiering af grønne garantier ikke være interessante for
virksomheder med et stort placeringsbehov, fx pensionskasser og Den Grønne
Investeringsfond. Her vil virksomheden gerne stå for finansieringen af renove-
ringsarbejderne. Der er i de senere år udviklet koncepter, der især retter sig mod
energioptimering af tekniske installationer i bygningerne, og hvor den løbende
(garanterede) energibesparelse over en årrække anvendes til boligafdelingens tilba-
gebetaling af investeringen.
Implementeringsproces for en grøn garantiordning
Arbejdet med at udforme en model er i gang. Der har været holdt møder med
Landsbyggefonden og Synergi, som begge har bidraget med skriftligt materiale.
Der vil i den videre proces frem mod en endelig model vil blive lagt vægt på at
inddrage centrale parter.
Den nærmere udformning af en grøn garantimodel med privat medfinansiering er
fortsat forbundet med et udviklingsarbejde med henblik på at udforme en øko-
nomisk og juridisk gangbar forretningsmodel, hvor ”prisen” for garantien er at-
traktiv for såvel den private investor som boligafdelingen, og i den forbindelse få
fastlagt udformning af garantien og det administrative set-up herfor.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om kommentar til materiale til foretræde den 17/9-20 fra Sustain Solutions og Synergi vedr. grøn garantiordning, til boligministeren
Side 3 af 3
Det skal i den forbindelse sikres, at en grøn garanti med forankring i Landsbygge-
fonden ikke vil virke konkurrenceforvridende i forhold til andre privat baserede
ESCO-projekter i den almene sektor.
Relevante private aktører inddrages i forbindelse med den endelige udformning af
en grøn garantiordning. Det kan ske såvel ved løbende dialog med udvalgte nøgle-
aktører
fra ”ESCO-branchen”
som gennem workshops med en bredere kreds af
centrale aktører, herunder også boligorganisationer, kommuner og den øvrige
byggebranche.
Den grønne garanti skal udmøntes via et regulativ fra Landsbyggefonden og i til-
knytning hertil skal der udarbejdes vejledningsmateriale. I den forbindelse vil der
blive gennemført en høring af centrale aktører. Endvidere skal der etableres et
digitalt administrationssystem.
Hele processen vil være baseret på et tæt samarbejde mellem Transport- og Bo-
ligministeriet og Landsbyggefonden, herunder Byggeskadefonden.
”ESCO-
erfaringer” hos Energistyrelsen og Bygningsstyrelsen vil blive inddraget. Aftale-
parterne vil få forelagt et forslag til en endelig model til godkendelse i foråret
2021, således at ordningen kan træde i kraft i sommeren 2021.
Evaluering af en grøn garantiordning i 2023/24
Det er aftalt, at der skal foretages en evaluering af den grønne garanti, når ordnin-
gen har været i drift i en passende periode. Transport- og Boligministeriet vil fore-
stå udarbejdelsen af et oplæg til indhold og organisering af evalueringen af den
grønne garanti.
Evalueringen foretages, når der foreligger tilstrækkelige erfaringer med anvendel-
sen af ordningen, herunder omfanget af garantiudløsning. Der vil derfor skulle gå
et par år fra de første garantitilsagn er givet. Hvis der på baggrund af evalueringen
viser sig behov for det, vil det være muligt at tilpasse ordningen.