Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2235592_0001.png
BOLIGMINISTEREN
27. august 2020
2020-6288
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 30. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 193:
I forlængelse af svar på BOU alm. del
spørgsmål 125, bedes ministeren oply-
se, hvordan det sikres, at det ikke bare er en tilfældig medarbejder fra hjemme-
plejen, der møder ind på et plejehjem, men derimod en person, som kender
beboerne og deres behov indgående, hvilket er nødvendigt for at sikre den op-
timale omsorg og pleje, og om ministeren vil få præciseret de ting i vejlednin-
gen, som ministeren har lovet, herunder at det skal være tydeligt for alle, at der
skal være tilknyttet personale i en plejebolig.
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet oplyser, at tilrettelæggelsen af plejen ligger hos
kommunerne. Sundheds- og Ældreministeriet oplyser endvidere, at ministeriet
ikke har regler for organisering af medarbejdere på plejehjem, herunder hvor-
dan medarbejdere fra hjemmeplejen kan indgå i plejeopgaverne.
Præciseringen i vejledningen om botilbud m.v. for voksne om, at der til de al-
mene plejeboliger og servicearealer er tilknyttet personale, vil blive foretaget i
forbindelse med en tilretning af vejledningen snarest. Social- og Indenrigsmi-
nisteriet er ressortansvarlige for vejledningen.
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek