BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
2. september 2020
J. nr.
2020-6246
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 27. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 192:
Vil ministeren kommentere på artiklen ”Ulykke: Altan med fem unge styrtet
ned i Kolding” bragt den 25. juli i JydskeVestkysten,
og redegøre for, om ulyk-
ken giver anledning til at indføre tilsyn med
–
som minimum
–
ældre altaner?
Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvilke regler der findes på området i
dag, herunder konsekvenserne ved ikke at vedligeholde altaner.
Svar:
Det er tragisk, at fem unge mennesker er kommet til skade ved det pågældende
altankollaps i Kolding.
Dagen efter ulykken igangsatte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en teknisk
undersøgelse af årsagen til altankollapset. Rapporten om ulykken er nu færdig,
og den viser bl.a., at altanen var beliggende på 1. sal i en ejendom opført i 1903,
og at hovedårsagen til kollapset var nedbrydning pga. manglende vedligehold
med synlig rust på altanens udliggerjern. Rapporten er vedlagt svaret.
Efter byggeloven er det bygningsejeren, der har ansvaret for at sikre, at en byg-
ning til enhver tid er sikker at anvende. Det gælder også en bygnings altaner.
Det er kommunalbestyrelsen, der som bygningsmyndighed påser, at byggelo-
vens regler er overholdt, og hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på et
ulovligt forhold, har kommunalbestyrelsen pligt til at søge forholdet lovliggjort
ved at udstede et påbud til bygningsejeren om lovliggørelse. Men efter byggelo-
ven er der ikke krav om, at kommunerne fører aktivt tilsyn med, at bygnings-
ejeren lever op til sit ansvar.
I 2016 kollapsede en altan i Nykøbing Falster, og en efterfølgende undersøgelse
af ulykken viste, at årsagen til kollapset var nedbrydning af altanens udligger-
jern, som, henset til altanens alder, kunne være undgået ved rettidig vedlige-
hold. Som følge heraf udgav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen to vejledninger