Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2237743_0001.png
BOLIGMINISTEREN
1. september 2020
2020-6018
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 9. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 184
Vil ministeren redegøre for status for Bygningsstyrelsens første store udbud
(første bølge) til næsten 2 mia. kr. med statslige facility-managementydelser
(rengøring, kantinedrift, reception, indvendigt vedligehold, pleje af udvendige
arealer, sikkerhed, affaldshåndtering m.m.), der blev idriftsat 1. oktober 2019, i
forhold til kvalitet, leveringssikkerhed og brugertilfredshed, når der sammen-
lignes med ydelserne fra de tidligere leverandører og den tidligere interne ser-
vice?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag til besvarelsen fra Bygningsstyrelsen, der oplyser føl-
gende:
"Før etableringen af den fællesstatslige facility managementordning var det op
til de enkelte institutioner at sikre tilvejebringelsen af de serviceydelser, der nu
er dækket af aftalen. Langt størstedelen af serviceydelserne omfattet af den
fællesstatslige facility managementordning var allerede udliciteret før den fæl-
les løsning, dog med undtagelse af især intern service og enkelte kantiner, hvor
opgaverne blev varetaget af egne medarbejdere. Indkøb, styring og kontrol af
dette skete ukoordineret og det var bl.a. også op til de enkelte institutioner at
kontrollere leveringen og kvaliteten af de udliciterede ydelser.
Ift. brugertilfredsheden har Bygningsstyrelsen gennemført en evaluering af
bølge 1 af de første 9 måneder efter driftsstart 1. oktober 2019, hvor bl.a. bru-
gertilfredsheden indgår. I en stikprøvemåling fra maj 2020, hvor 15 pct. af
medarbejderne på fem større lokaliteter på tværs af Danmark fik tilsendt et
spørgeskema, er resultatet, at den gennemsnitslige tilfredshed med service-
ydelserne er 2,9 på en skala fra 1-5, hvor 1 er meget utilfreds, 3 er middel, og 5
er meget tilfredse. 45 pct. af de adspurgte
besvarede spørgeskemaet.”
Om resultatet oplyser Bygningsstyrelsen endvidere følgende.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 184: MFU spm. om status for Bygningsstyrelsens første store udbud (første bølge) til næsten 2 mia. kr. med statslige facility-managementydelser (rengøring, kantinedrift, reception, indvendigt vedligehold, pleje af udvendige arealer, sikkerhed, affaldshåndtering m.m.), der blev idriftsat 1. oktober 2019 m.v., til boligministeren
2237743_0002.png
Side 2/2
”Som
drøftet med institutionerne i bølge 1, er resultatet på nuværende tids-
punkt som forventet, idet der er tale om et omfattende forandringsprojekt, der
tager tid at implementere. Erfaringerne fra lignende projekter, der medfører
betydelige forandringer i den daglige drift, viser, at der kan gå op til et år, før
løsningen er fuldt ud implementeret og brugerne har vænnet sig til denne. Der-
udover skal der tages højde for, at stikprøvemålingen er foretaget i en periode,
hvor de fleste medarbejdere har været hjemsendt pga. situationen omkring
COVID-19, og respondenterne derfor skulle tage udgangspunkt i en hverdagssi-
tuation, der lå ca. 10 uger tidligere, end tidspunktet, hvor de svarede på spørge-
skemaet.
Bygningsstyrelsen planlægger at gennemføre en større brugertilfredshedsmå-
ling i september 2020, hvor 15 pct. af
alle
medarbejdere, der er dækket af den
fællesstatslige facility management ordning, vil få tilsendt et spørgeskema.”
Om leveringssikkerhed oplyser Bygningsstyrelsen følgende:
”For nuværende viser en opgørelse for perioden 1. oktober 2019 til ultimo fe-
bruar 2020 dog, at antallet af indmeldte opgaver, der udføres inden for de re-
sponstider, som er aftalt i kontrakten med leverandøren, har ligget mellem 79
pct. og 94 pct. Gennemsnittet er derved på 88 pct., hvilket er over det niveau på
80 pct., der på forhånd blev forventet for de første tre måneders drift. Der til-
stræbes et niveau på 95 pct. på længere sigt.
Det er Bygningsstyrelsens vurdering, at det aktuelle niveau er acceptabelt på
det relativt tidlige stadie af ordningen. Bygningsstyrelsen har ekstra fokus på de
serviceområder, hvor der er målt lavest tilfredshed. Dermed forventes og bru-
gertilfredshed og
leveringssikkerhed at stige yderligere fremover.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek