Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2221048_0001.png
Side 1 af 8
Talemanuskript til brug for besvarelse af BOU alm. del
Samrådsspørgsmål E
Samrådsspørgsmål
Vil ministeren bl.a. ud fra henvendelsen af 9 juni fra afdelingsbestyrelsen i AKB Lundtoftegade,
jf. BOU alm. del
bilag 87, tage initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, således at ingen
nye boligområder i Danmark i 2020, 2021 og 2022 kommer på den hårde ghettoliste?
Besvarelse
Jeg vil gerne begynde samrådet med at fortælle, hvorfor
regeringen støtter fuldt og helt op om
parallelsamfundsaftalerne.
Formålet med parallelsamfundsaftalen er, at de mest udsatte
boligområder skal omdannes til velfungerende bydele i en
blandet by, hvor mennesker med forskellig baggrund bor
sammen og møder hinanden i alle kvarterer.
Det er grundlaget for, at vores velfærdssamfund fungerer, at vi
bor sammen på tværs og møder hinanden i opgangen og går i
skole og til fodbold sammen. Det skaber en grundlæggende
tillid og vilje til at bidrage til vores velfærdssamfund.
Den blandede by er særlig vigtig at skabe og understøtte i de
områder, som er allermest belastede. Det er det, der er sigtet
med parallelsamfundsaftalerne.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 2 af 8
Udgangspunktet i aftalen på boligområdet er, at en mere
blandet boligsammensætning i de meste udsatte boligområder
vil ændre beboersammensætningen. Det vil samtidig også
forebygge, at vi igen og igen ser, at de her store boligområder
rammes så uforholdsmæssigt hårdt af arbejdsløshed ved
konjunkturudsving.
Samtidig med, at vi er med til at omdanne de mest udsatte
boligområder arbejder vi målrettet for at tilføre billige almene
boliger og social mangfoldighed i byområder med høje
boligpriser.
For mig hænger de to ting sammen og
parallelsamfundsindsatsen er ikke en midlertidig indsats, som
kan eller skal sættes i stå.
Det er en langsigtet og gennemgribende ændring af de mest
belastede boligområder i Danmark og den indsats skal
fastholdes.
Derfor skal vi ikke bare uden videre suspendere ghettolisten,
fordi vi nu står i en kritisk situation.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 3 af 8
Gør vi det, mener jeg, at vi fastholder beboerne i en
situation, hvor både børn og voksne har ulige muligheder og
hvor der er vækstbetingelser for parallelsamfund
særligt i en
krisetid.
For regeringen handler aftalerne om, at børn skal have lige
vilkår, lige meget hvor de vokser op. Og der er ikke lige vilkår,
hvis der er en stor koncentration af beboere, som ikke har
nogen tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked eller hvis
antallet af dømte er mere end tre gange højere end i resten af
samfundet.
Derfor skal vi holde fast i det langsigtede mål om at udvikle den
blandede by. Både ved at omdanne de udsatte almene
boligområder, og ved at sikre billige boliger i bydele, der ikke er
belastede.
Men jeg er da selvfølgelig også bekymret for de udsatte
boligområder. Jeg ønsker ikke, at coronakrisen skal føre til, at
boligområder, som har igangsat en god udvikling, hvor der
arbejdes aktivt med omdannelse af området, kommer på listen
over hårde ghettoområder.
Men i regeringen står vi inde for parallelsamfundsaftalen, og så
længe vi ikke ved, om bekymringen er ubegrundet, vil jeg ikke
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
2221048_0004.png
Side 4 af 8
træffe forhastede beslutninger, som trækker tæppet væk
under en aftale, som jeg synes er god.
Udgangspunktet for samrådsspørgsmålet er, at COVID-19-
krisen påvirker ghettolisten. Men det er ikke aktuelt i 2020.
Ghettolisten, der kommer til december 2020, vil ikke være
påvirket af coronakrisen.
Tallene der danner grundlag for listerne over udsatte
boligområder, der opgøres til december 2020, har
referencetidspunkt den 1. januar 2019. Så de er trukket, før vi
fik corona til Danmark.
Det betyder også, at vi endnu ikke kan forudsige
konsekvenserne for listerne i 2021.
Derfor er der ingen grund til at suspendere listen i år
uanset om man i øvrigt mener det er en god ide eller ej
er det
ikke en drøftelse, der er relevant på denne side af årsskiftet.
Jeg forstår godt bekymringen blandt beboerne i Lundtoftegade,
og jeg forstår, at de har behov for at råbe os politikere op i breve
og i pressen.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 5 af 8
Men jeg håber, at jeg kan berolige med, at i det omfang
arbejdet for at udvikle Lundtoftegade har haft en effekt, kan det
slå positivt igennem på listerne over udsatte boligområder i
2020
uanset corona.
Hvis afdelingsbestyrelsen mener, at området er kommet under
grænseværdierne på ghettokriterierne, kan jeg således slå helt
fast, at det jo heldigvis ikke bliver ødelagt af den økonomiske
nedgang i år.
Det betyder, at der er mulighed for, at der er boligområder
heriblandt Lundtoftegade
som ikke optræder på ghettolisten i
2020 og derfor ikke vil kunne blive hårde ghettoområder i 2021.
Selvom mange mennesker registreres arbejdsledige i disse uger,
kan vi ikke forudsige, om det hurtigt går over, eller om det vil
kunne ses på ghettolisterne.
Andelen uden for arbejdsmarkedet opgøres som helårspersoner
og som et toårigt gennemsnit
netop for at afbøde
konjunkturudsving.
Derfor vil det først senere vise sig, om krisen får et omfang, der
kan aflæses i indkomstniveauet i de udsatte boligområder.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 6 af 8
Her vanskeliggøres forudsigelserne yderligere af, at
indkomstkriteriet er defineret som den gennemsnitlige
indkomst for en beboer i et område, målt i forhold til den
gennemsnitlige indkomst i regionen.
Det vil sige, at forskellen mellem indkomstfaldet i de udsatte
boligområder og i hele regionen bliver afgørende.
Det er altså ikke muligt at opgøre, hvilke konsekvenser
coronakrisen får for opfyldelse af ghettokriterierne i 2021.
Det betyder så heldigvis også, at vi har tid til at vente på mere
sikker viden om konsekvenserne af corona i de udsatte
boligområder.
Derfor bliver det i høj grad omfanget og varigheden af krisen,
der bliver udslagsgivende for aftrykket på de kommende års
ghettolister.
Regeringens klare målsætning for håndtering af coronakrisen
er, at det kun skal få kortvarig betydning for økonomien
og
hermed også begrænset effekt på beskæftigelsen i de udsatte
boligområder.
Regeringen tager corona meget alvorligt, både som
sundhedsmæssig og samfundsøkonomisk udfordring.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 7 af 8
Vi har handlet resolut i forhold til at bremse
smittespredningen, og vi har indgået en række aftaler med
arbejdsmarkedets parter om tiltag, der har haft til formål at
begrænse konsekvenserne af nedlukningen for lønmodtagerne.
Nu er vi ved at åbne samfundet igen og samtidig har vi indgået
en række aftaler, som sikrer aktivitet i økonomien
ikke mindst
vores grønne boligaftale. Her sikrer vi aktivitet i byggebranchen
for 12 mia. kr. allerede i år. Lovforslaget er vedtaget og
Landsbyggefonden kan gå i gang med at give tilsagn.
Og med aftalen om udbetaling af de indefrosne pensionspenge
får vi forhåbentlig også sparket mere gang i danskernes forbrug
og beskæftigelsen.
Regeringens mål er at begrænse de samfundsøkonomiske
konsekvenser af corona, sådan at flest muligt beholder deres job
eller hurtigt kommer i arbejde igen, hvis de har mistet deres job.
En eventuel ændring af parallelsamfundslovgivningen skal
drøftes med partierne bag aftalen. Min indstilling er, at vi ikke
skal forhaste os, men afvente at vi kan vurdere effekterne af
corona.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om talepapir fra samrådet d. 26/6-20 om initiativ til at suspendere ghettolisten i tre år, til boligministeren
Side 8 af 8
Jeg vil dog love, at jeg vil følge udviklingen i de udsatte
boligområder nøje.