Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2236947_0001.png
Folketingets Boligudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Boligudvalget har i brev af 30. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 171 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 171:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af personer bosat i de udsatte boligområder,
som har været i kontanthjælpssystemet i hhv. mere end et år og mere end to år? Mi-
nisteren bedes samtidig redegøre for, hvad gevinsten er for det offentlige, hvis an-
tallet af personer bosat i de udsatte boligområder, som har været i kontanthjælpssy-
stemet i hhv. mere end et år og mere end to år, nedbringes med hhv. 5 pct., 10 pct.,
25 pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct. under antagelse af, at de overgår til et fuldtids-
arbejde.”
Svar:
Knap 30 pct. af kontanthjælpsmodtagerne (inkl. uddannelseshjælp og integrations-
ydelse har været i kontanthjælpssystemet i op til et år, mens omtrent 15 pct. har
været i systemet i mellem et og to år. Størstedelen (58 pct.) af kontanthjælpsmodta-
gerne har været i systemet i mere end 2 år. Ancienniteten er nogenlunde ens mel-
lem de forskellige områder,
jf. tabel 1.
Tabel 1
31. august 2020
J.nr.
2020 - 5265
Kontanthjælpsmodtagere fordelt på varighed i kontanthjælpssystemet og
boligområder
Op til et år
Udsatte bolig
områder i alt
Udsatte
områder, som
ikke
er ghettoområder
Udsatte områder,
som er ghetto
områder
Hårde ghetto
områder
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
1.710
28%
430
29%
1.285
27%
890
28%
Mellem et og to år
900
14%
235
16%
660
14%
455
14%
Mere end to år
3.605
58%
840
56%
2.765
59%
1.865
58%
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om antallet af personer bosat i de udsatte boligområder, som har været i kontanthjælpssystemet i hhv. mere end et år og mere end to år m.v., til beskæftigelsesministeren
2236947_0002.png
Anm.: Kontanthjælp er opgjort som summen af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse. Andele er be-
regnet som antal i det enkelte område med den givne varighed i kontanthjælpssystemet divideret med det sam-
lede antal kontanthjælpsmodtagere i det enkelte område. Bopælsoplysninger og ydelsesoplysninger er opgjort
pr. 15. maj 2020. De 40 udsatte boligområder og de 28 ghetto-områder, herunder de 15 hårde ghettoområder,
er opgjort ud fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet lister pr. 1 december 2019. Varigheden i kontant-
hjælpssystemet er opgjort pr. 15. juni 2020. Tabellen er afrundet.
Kilde: DREAM, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet lister, Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer,
adresseoplysninger fra cpr og Beskæftigelsesministeriets beregninger.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig have en
mindre indtægt fra skat og tilbageløb af moms og afgifter, men omvendt få højere
indtægt fra skat og tilbageløb og moms. Samlet set vil overgangen til beskæftigelse
medføre en gevinst for det offentlige, svarende til en positiv virkning på de offent-
lige finanser. I opgørelsen indgår ikke ændrede udgifter til afledet offentlige ydel-
ser, herunder serviceydelser.
Jf. besvarelsen af spørgsmål 327 alm. del til Beskæftigelsesudvalget (2019-2020),
er det skønnet, at overgang til beskæftigelse medfører følgende merindtægter for
det offentlige:
Kontanthjælpsmodtager: 260.000 kr. pr. person
Uddannelseshjælpsmodtager: 230.000 kr. pr. person
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse: 220.000 kr. pr.
person
Der er beregningsteknisk opgjort virkningen på de offentlige finanser for udsatte
områder i alt, inkl. ghettoområder. Skønnet over virkningen på de offentlig finan-
ser, hvis ovenstående andele kommer i fuldtidsarbejde, fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Gevinst på den offentlige saldo, når i kontanthjælpssystemet i udsatte bo-
ligområder i alt (inkl. ghettoområder) i alt overgår til fuldtidsbeskæftigelse
Beregningsteknisk
antagelse
5 pct. i arbejde
10 pct. i arbejde
25 pct. i arbejde
50 pct. i arbejde
75 pct. i arbejde
100 pct. i arbejde
Antal borgere med mere end 1 år i kon-
tanthjælpssystemet
225
450
1.125
2.250
3.375
4.500
Antal borgere med mere end 2 år i kon-
tanthjælpssystemet
5 pct. i arbejde
10 pct. i arbejde
25 pct. i arbejde
50 pct. i arbejde
75 pct. i arbejde
180
360
900
1.800
2.700
Saldovirkning, mio. kr.
55 mio. kr.
110 mio. kr.
280 mio. kr.
560 mio. kr.
845 mio. kr.
1.125 mio. kr.
Saldovirkning, mio. kr.
45 mio. kr.
90 mio. kr.
225 mio. kr.
450 mio. kr.
680 mio. kr.
2
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om antallet af personer bosat i de udsatte boligområder, som har været i kontanthjælpssystemet i hhv. mere end et år og mere end to år m.v., til beskæftigelsesministeren
2236947_0003.png
100 pct. i arbejde
3.600
905 mio. kr.
Anm.: Tabellem er afrundet.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3