Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2236896_0001.png
Folketingets Boligudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Boligudvalget har i brev af 30. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 169 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 169:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor stor gevinsten er for det offentlige, hvis man
nedbringer antallet af offentligt forsørgede (opgjort som beboere i den arbejdsdyg-
tige alder, der modtager en offentlig forsørgelse, ekskl. SU-modtagere) i hhv. de
udsatte boligområder, ghettoområderne og de hårde ghettoområder med hhv. 5 pct.,
10 pct., 25 pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct.? Ministeren bedes redegøre for det sam-
let set og fordelt på ydelser (f.eks. kontanthjælp, integrationsydelse og førtidspen-
sion). Ministeren bedes i sin besvarelse tage udgangspunkt i, at beboerne kommer i
fuldtidsarbejde.”
Svar:
For definition af udsatte boligområder, ghettoområder og hårde ghettoområder,
henvises til svar på BEU spørgsmål nr. 167 (alm. del).
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig have en
mindre indtægt fra skat og tilbageløb af moms og afgifter, men omvendt få højere
indtægt fra skat og tilbageløb og moms. Samlet set vil overgangen til beskæftigelse
medføre en gevinst for det offentlige, svarende til en positiv virkning på de offent-
lige finanser. I opgørelsen indgår ikke ændrede udgifter til afledte offentlige ydel-
ser, herunder serviceydelser.
Nedenstående skøn for en opnået lønindkomst bygger på en opgørelse af den gen-
nemsnitlige lønindkomst blandt personer i den enkelte ydelsesgrupper, der overgår
til lønmodtager beskæftigelse. I skønnene, ligger der antagelser om udgifter til akti-
vering og ydelsesudgifter.
Det er således skønnet, at overgang til beskæftigelse gennemsnitligt medfører føl-
gende merindtægter for det offentlige:
31. august 2020
J.nr.
2020 - 5265
Kontanthjælpsmodtager: 260.000 kr. pr. person
Uddannelseshjælpsmodtager: 230.000 kr. pr. person
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor stor gevinsten er for det offentlige, hvis man nedbringer antallet af offentligt forsørgede (opgjort som beboere i den arbejdsdygtige alder, der modtager en offentlig forsørgelse, ekskl. SU-modtagere) i hhv. de udsatte boligområder m.v., til beskæftigelsesministeren
2236896_0002.png
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse: 220.000 kr. pr.
person
Dagpengemodtager: 310.000 kr. pr. person
Sygedagpengemodtager: 280.000 kr. pr. person
Jobafklaring: 290.000 kr. pr. person
Fleksjob og ledighedsydelse: 230.000 kr. pr. person
Ressourceforløb: 290.000 kr. pr. person
Førtidspension: 260.000 kr. pr. person
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i opgørelserne af ydelsesmodtagere i de
udvalgte boligområder fra svar på BEU spørgsmål nr. 167 (alm. del).
Det beregningstekniske skøn over virkningen på de offentlig finanser, fremgår af
tabel 1.
Der er regnet med udgangspunkt i at procentandelene, der overgår til be-
skæftigelse, er ens for alle ydelsesgrupper.
Tabel 1
Beregningsteknisk årlig virkning på de offentlige finanser, når borgere i udsatte boligområder, ghetto-
områder og hårde ghettoområder overgår til fuldtidsbeskæftigelse, mio. kr.
Mio. kr.
Kontant-
hjælp
5 pct. i arbejde
10 pct. i arbejde
55
105
270
535
805
1.070
40
75
190
380
565
755
30
55
140
285
425
565
Uddannel-
seshjælp
15
30
80
160
235
315
10
15
40
85
125
165
5
10
30
55
85
110
Integrati-
onsydelse
20
40
100
200
300
405
10
15
40
80
120
160
5
10
25
55
80
105
Dagpenge
Sygedag-
penge
15
25
65
130
190
255
10
20
50
100
150
205
5
15
35
70
100
135
Job
afklaring
5
15
35
65
100
135
5
10
25
55
80
105
5
5
20
35
55
70
Fleksjob og
ledigheds-
ydelse
25
55
130
265
395
525
15
25
65
125
190
250
10
15
40
85
125
165
Ressource-
forløb
15
25
65
135
200
265
10
20
55
105
160
210
10
20
55
105
160
210
Førtids-
pension
95
190
475
955
1.430
1.905
75
150
380
755
1.135
1.510
50
100
250
505
755
1.005
275
540
1.360
2.730
4.080
5.445
200
375
960
1.910
2.865
3.810
140
270
690
1.385
2.065
2.740
I alt
30
55
140
285
425
570
25
45
115
225
340
450
20
40
95
190
280
375
Udsatte områ-
der, som
ikke
er ghettoom-
råder
25 pct. i arbejde
50 pct. i arbejde
75 pct. i arbejde
100 pct. i ar-
bejde
5 pct. i arbejde
10 pct. i arbejde
25 pct. i arbejde
Udsatte områ-
der, som er
ghettoområ-
der
50 pct. i arbejde
75 pct. i arbejde
100 pct. i ar-
bejde
5 pct. i arbejde
10 pct. i arbejde
Heraf hårde
ghettoområder
25 pct. i arbejde
50 pct. i arbejde
75 pct. i arbejde
100 pct. i arbejde
2
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvor stor gevinsten er for det offentlige, hvis man nedbringer antallet af offentligt forsørgede (opgjort som beboere i den arbejdsdygtige alder, der modtager en offentlig forsørgelse, ekskl. SU-modtagere) i hhv. de udsatte boligområder m.v., til beskæftigelsesministeren
Anm.:
Kilde:
Tabellen er afrundet.
Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3