Folketingets Boligudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Boligudvalget har i brev af 30. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 169 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 169:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor stor gevinsten er for det offentlige, hvis man
nedbringer antallet af offentligt forsørgede (opgjort som beboere i den arbejdsdyg-
tige alder, der modtager en offentlig forsørgelse, ekskl. SU-modtagere) i hhv. de
udsatte boligområder, ghettoområderne og de hårde ghettoområder med hhv. 5 pct.,
10 pct., 25 pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct.? Ministeren bedes redegøre for det sam-
let set og fordelt på ydelser (f.eks. kontanthjælp, integrationsydelse og førtidspen-
sion). Ministeren bedes i sin besvarelse tage udgangspunkt i, at beboerne kommer i
fuldtidsarbejde.”
Svar:
For definition af udsatte boligområder, ghettoområder og hårde ghettoområder,
henvises til svar på BEU spørgsmål nr. 167 (alm. del).
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig have en
mindre indtægt fra skat og tilbageløb af moms og afgifter, men omvendt få højere
indtægt fra skat og tilbageløb og moms. Samlet set vil overgangen til beskæftigelse
medføre en gevinst for det offentlige, svarende til en positiv virkning på de offent-
lige finanser. I opgørelsen indgår ikke ændrede udgifter til afledte offentlige ydel-
ser, herunder serviceydelser.
Nedenstående skøn for en opnået lønindkomst bygger på en opgørelse af den gen-
nemsnitlige lønindkomst blandt personer i den enkelte ydelsesgrupper, der overgår
til lønmodtager beskæftigelse. I skønnene, ligger der antagelser om udgifter til akti-
vering og ydelsesudgifter.
Det er således skønnet, at overgang til beskæftigelse gennemsnitligt medfører føl-
gende merindtægter for det offentlige:
31. august 2020
J.nr.
2020 - 5265
Kontanthjælpsmodtager: 260.000 kr. pr. person
Uddannelseshjælpsmodtager: 230.000 kr. pr. person