Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2196548_0001.png
DEPARTEMENTET
4. april 2020
2020 - 2400
Til samtlige kommuner, almene boligorganisationer m.v.
Dato
J. nr.
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Skrivelse om bekendtgørelse om fravigelse af regler på boligområ-
det som følge af coronavirussygdom (COVID-19)
Den 12. marts 2020 sendte boligministeren og formanden for BL-Danmarks
Almene Boliger en opfordring til samtlige boligorganisationer om at aflyse alle
afdelingsmøder, generalforsamlinger, repræsentantskabsmøder o.l. som følge
af risikoen for spredning af coronavirussygdom.
Sundheds- og ældreministeren har udstedt forbud mod forsamlinger på flere
end 10 personer, jf. bekendtgørelse nr. 224 af 17. marts 2020 om forbud mod
større forsamlinger og forbud mod adgang til og restriktioner for visse lokaler i
forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Dermed
er det formelt forbud mod at afholde ovennævnte møder.
Lovgivningen på det almene boligområde m.v. forudsætter, at ovennævnte mø-
der afholdes, og at der træffes en række væsentlige beslutninger på disse mø-
der. På den baggrund vedtog Folketinget lov nr. 359 af 4. april 2020, som giver
boligministeren hjemmel til at fravige og supplere gældende lovbestemmelser
om beboerdemokrati, når foranstaltninger iværksat i medfør af lov om foran-
staltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (epidemiloven)
gør det umuligt eller uforholdsmæssig vanskeligt for almene boligorganisatio-
ner, selvejende institutioner, kommuner og regioner, som udlejer almene boli-
ger, og beboere at følge reglerne.
Bekendtgørelse nr. 361 af 4. april 2020 om fravigelse af regler på boligområdet
som følge af coronavirussygdom (COVID-19) indeholder blandt andet disse
regler.
I det følgende benævnes denne bekendtgørelse ”bekendtgørelsen”.
Be-
kendtgørelsen trådte i kraft samtidig med offentliggørelse i Lovtidende, dvs.
den 4. april 2020. Bekendtgørelsen ophæves den 1. juli 2020.
Lov om almene boliger m.v.
Generalforsamlinger og repræsentantskabsmøder
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 1, får boligorganisationer mulighed for at ud-
skyde ordinært repræsentantskabsmøde og ordinær generalforsamling, så læn-
ge sundheds- og ældreministeren har udstedt forbud mod større forsamlinger.
Bestemmelsen finder anvendelse for boligorganisationer med og uden boligaf-
delinger.
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 149: MFU spm. om kommentar til henvendelsen fra AAB afdeling 41 i Vejle, til boligministeren
2196548_0002.png
Side 2/4
Udskydelsen af repræsentantskabsmøder og generalforsamlinger indebærer, at
der ikke kan blive valgt medlemmer til bestyrelsen og at regnskabet for seneste
regnskabsår ikke kan blive godkendt.
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 3, kan medlemmer af bestyrelsen, som er på
valg, fortsætte deres hverv indtil ordinært repræsentantskabsmøde eller ordi-
nær generalforsamling er afholdt, jf. nedenfor.
Efter bekendtgørelsens § 5 stk. 1, indsender boligorganisationen regnskab m.v.
til kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden i overensstemmelse med de
sædvanlige frister, som fremgår af § 74 i bekendtgørelse nr. 70 af 26. januar
2018 om drift af almene boliger m.v. men med forbehold for, at regnskabet ikke
er godkendt på henholdsvis generalforsamling eller repræsentantskabsmøde.
Når forbuddet mod større forsamlinger ophæves, jf. bekendtgørelse nr. 224 af
17. marts 2020, og det igen er muligt at afholde ordinære repræsentantskabs-
møder og ordinære generalforsamlinger, skal der indkaldes til disse i overens-
stemmelse med boligorganisationens vedtægter, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 2.
Afdelingsmøder
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 1, får boligorganisationer mulighed for at ud-
skyde eller aflyse et ordinært afdelingsmøde, så længe sundheds- og ældremini-
steren har udstedt forbud mod større forsamlinger. Ordinært afdelingsmøde
dækker både de obligatoriske budgetmøde og regnskabsmødet, hvis afdelingen
afholder et sådan.
Hvis et afdelingsmøde udskydes, skal det afholdes på et senere tidspunkt, når
forbuddet mod større forsamlinger er ophævet. Hvis et afdelingsmøde aflyses
indebærer det, at der ikke afholdes ordinært afdelingsmøde (budget- eller regn-
skabsmøde) for dette år. Muligheden for at aflyse et ordinært afdelingsmøde er
indsat for at tage hensyn til boligorganisationer med et stort antal boligafdelin-
ger, hvor det kan være uforholdsmæssigt vanskeligt at afholde årets afdelings-
møder i den resterende del af året.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 2, kan medlemmer af afdelingsbestyrelsen, som
er på valg, fortsætte deres hverv indtil næste afdelingsmøde er afholdt. Ligele-
des kan evt. valgte repræsentanter til repræsentantskaber fortsætte deres hverv
til næste afdelingsmøde er afholdt.
Efter bekendtgørelsens § 4, stk. 3, får boligorganisationen mulighed for at be-
slutte et driftsbudget for det kommende budgetår, som normalt vil skulle be-
sluttes på det ordinære afdelingsmøde (budgetmødet), jf. almenboliglovens §
36. Det er en betingelse, at driftsbudgettet ikke overstiger det foregående års
budget med mere end 2 pct. Ved opgørelsen af de 2 pct. kan der ses bort fra
budgetforhøjelser, som skyldes en beslutning, som tidligere er truffet på et af-
delingsmøde, fx som følge af gennemførte forbedringsarbejder.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 149: MFU spm. om kommentar til henvendelsen fra AAB afdeling 41 i Vejle, til boligministeren
2196548_0003.png
Side 3/4
Boligorganisationen får endvidere mulighed for efter bekendtgørelsens § 4, stk.
4, at lade driftsbudgettet vedtage ved en urafstemning. Ved en urafstemning
gælder begrænsningen på 2 pct. ikke. Boligorganisationen kan endvidere efter
bekendtgørelsens § 4, stk. 4, sende andre spørgsmål, som skal besluttes på et
afdelingsmøde, til urafstemning. Det kan fx være beslutning om at gennemføre
en helhedsplan i afdelingen.
Når ordinært afdelingsmøde er udskudt skal der indkaldes til ordinært afde-
lingsmøde efter boligorganisationens vedtægter, når forsamlingsforbuddet er
ophævet. På det ordinære afdelingsmøde skal der ske valg til afdelingsbestyrel-
se og evt. repræsentantskab, og driftsbudget for den resterende del af året skal
godkendes, medmindre driftsbudgettet er vedtaget ved en urafstemning. Hvis
afdelingsmødet godkender regnskaber, skal dette ligeledes ske ved det ordinæ-
re afdelingsmøde. Er afdelingsmødet aflyst godkendes regnskabet på næste års
ordinære afdelingsmøde.
Selvejende institutioner, kommuner og regioner, som udlejer almene boliger,
får samme muligheder i forhold til afholdelse af afdelingsmøder som beskrevet
ovenfor for boligorganisationer, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 5.
Lov om boligbyggeri
Beboermøder i ungdomsboliger med støtte efter boligbyggeriloven m.v.
Efter bekendtgørelsen § 6, stk. 1, får selvejende institution, som ejer ungdoms-
boliger, der er omfattet af § 67, stk. 1, i lov om boligbyggeri, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 525 af 10. juli 1990, mulighed for at udskyde et ordinært beboermøde, så
længe sundheds- og ældreministeren har udstedt forbud mod større forsamlin-
ger.
Ungdomsboliger, der er omfattet af § 67, stk. 1, i lov om boligbyggeri, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 525 af 10. juli 1990, omfatter kollegier eller ungdomsboliger
opført med statsstøtte efter:
lov nr. 235 af 30. april 1946 om byggeri med offentlig støtte,
lov nr. 107 af 14. april 1955 om byggeri med offentlig støtte,
lov nr. 356 af 27. december 1958 om boligbyggeri med senere ændrin-
ger,
lov nr. 250 af 7. juni 1963 om støtte til tilvejebringelse af kollegier for
unge under uddannelse,
lov nr. 238 af 8. juni 1966 om støtte til tilvejebringelse af kollegier med
senere ændringer,
lov nr. 268 af 9. juni 1971 om ændring af lov om boligbyggeri,
senere boligbyggerilove eller
kollegier, der ikke er opført med statsstøtte, men som er godkend af bo-
ligministeren efter boligbyggeriloven.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 149: MFU spm. om kommentar til henvendelsen fra AAB afdeling 41 i Vejle, til boligministeren
2196548_0004.png
Side 4/4
Efter bekendtgørelsens § 6, stk. 2, kan medlemmer af bestyrelsen og medlem-
mer af beboerrådet, som er på valg, fortsætte deres hverv indtil næste beboer-
møde er afholdt.
Efter bekendtgørelse nr. 666 af 27. september 1991 om organisation af ung-
domsboliger, der er opført med offentlig støtte, skal en række beslutninger,
herunder det kommende års budget, af beboerrådet forelægges for beboermø-
det. I perioden med forsamlingsforbud vil beboerrådet kunne forelægge beslut-
ninger for beboerne ved generelle opslag eller information til beboerne på in-
ternet eller andet medie. Er der ikke nedsat et beboerråd, varetages beboerrå-
dets funktioner af bestyrelsen.
Bestyrelsen indsender regnskab inden for den frist, som er nævnt i § 6, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 340 af 1. juni 1993 om drift og tilsyn med ungdomsboliger,
der er opført med statsstøtte (lejefastsættelse, regnskaber, revision og tilsyn),
med forbehold for beboermødets efterfølgende godkendelse.
Når forsamlingsforbuddet er ophævet indkaldes til ordinært beboermøde. På
det ordinære beboermøde skal der ske indstilling af medlemmer til bestyrelsen
og valg af medlemmer til beboerrådet samt godkendelse af regnskab.
Lov om leje af almene boliger
Efter almenlejelovens § 56, stk. 1, 1. pkt. skal forbrugsregnskaber være kommet
frem til lejeren senest 4 måneder efter regnskabsperiodens udløb.
Det følger af bekendtgørelsen § 8, at fristen i almenlejelovens § 56, stk. 1, 1.
pkt., om frist for udsendelse af forbrugsregnskaber forlænges midlertidigt, så-
ledes at forbrugsregnskaber, der efter § 56, stk.1, 1. pkt., skulle være kommet
frem til lejerne i perioden fra den 4. april 2020 til den 3. oktober 2020, først
skal være kommet frem til lejerne senest den 4. oktober 2020.
Med venlig hilsen
Mikael Lynnerup Kristensen
Chefkonsulent