BOLIGMINISTEREN
25. maj 2020
2020-4392
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 30. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Katrine Robsøe (RV).
Spørgsmål nr. 127:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at fortsætte med at mindske antal-
let af billige, almene boliger som følge af parallelsamfundspakken, når flere
kæmper med økonomiske vanskeligheder som følge af covid-19?
Svar:
Det er regeringens politik, at der skal etableres flere billige almene boliger, og
derfor er der indført nye regler, som styrker mulighederne for og incitamenter-
ne til at bygge billigere almene boliger i kommunerne.
Konkret har regeringen netop indført en ny model for maksimumsbeløbet, der
giver et højere beløb til små boliger, som træder i kraft 1. august, ligesom der
allerede i dag er en lav og differentieret grundkapital, der ligeledes understøt-
ter, at der bygges små, billige almene boliger.
Herudover har regeringen fået vedtaget ny lovgivning, som gør det lettere for
almene boligorganisationer at samarbejde med private bygherrer om at etable-
re almene boliger. Endvidere har regeringen fremsat lovforslag, som giver
kommuner mulighed for at kunne frasige tillægskøbesum ved etablering af
almene boliger, hvor der allerede ligger almene boliger. Lovforslaget er udsat
pga. corona-krisen, men genfremsættes i åbningsugen til efteråret. Formålet er
at gøre fortætning med almene boliger billigere og hermed understøtte, at der
kommer flere billige almene boliger.
Aftalen om bekæmpelse af parallelsamfund handler ikke om at reducere antal-
let af almene familieboliger. Den handler om at skabe mere blandede byer og
om at forhindre, at Danmark er socialt og etnisk opdelt. Derfor stilles der i pa-
rallelsamfundsaftalen krav til en mere blandet boligsammensætning i de mest
udsatte boligområder, men ikke til hvordan målet opnås.
I de 15 udviklingsplaner, der skal realiseres frem til 2030, har kommunalbesty-
relser og boligorganisationer valgt forskellige redskaber til at omdanne bolig-